2230
Sök

940 Turbo = Död

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 november 2011
#21
marcussomfan skrev:
Hur gör man ett kompprov?

Om toppackningen gått, borde där inte vara vatten i oljan? Mvh

Och varför skjöt inte tempmätaren i rött?
Mvh

Tempmätaren borde ha skjutit mot rött om den kokade, men att topplockspackningen går sönder behöver inte alls innebära att du får vatten i oljan. Du kan t ex få fenomenet att motorn skjuter kompression mellan loppen och vatten i loppen.

Kompprov gör du med en kompressionsmätare genom att gänga ut ett stift åt gången och placera mätaren i tändstiftshålet. Sedan kör du startmotorn så att motorn får gå runt 2 - 3 varv. Det viktiga är att värdena är jämna.

Om du lossar kabeln mellan tändspole och fördelare i endera ände, låter motorn skumt då?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

695 Inlägg
20 november 2011
#22
Gör komptest, kan va toppen som är kass, eller en o annan skitkass kolv.. sitter kamremmen rätt?.. I så fall lutar de åt topp/motorbyte..
Senast redigerat av nesum (20 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
21 november 2011
#23
vet inte, men får för mig att den misständer som ett såll, motorn hoppar ju nästan ur motorfästena.

Kolla alla tändstiften, eventuellt tändspolen ( stor svart runt sak vid fjäderbenet på passagerar sidan )

eller så har kammen hoppat 1 hack bakåt.

mvh

63 Inlägg
21 november 2011
#24
Låter som att kamremmen sitter fel. kan också va så att krysskilen nere på vevdrevet har har pajjat så att drevet har glidit lite så att det står fel. Ta av alla kåpor och ta av remmen o drevet o kolla, sen nollställer du allt o sätter på remmen igen. Som tidigare har nämnts så tar din motor ingen skada av att remmen hoppar eller går av (så vida du inte har en kam som öppnar 12,5-13mm)


467 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#25
Har idag kollat kammrem, den rullar precis som den ska.. Vart kan jag börja leta?

Tack för ni lägger ner tid på mitt problem, stort tack!

1 915 Inlägg
23 november 2011
#26
Gör ett komptest, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151314/

Kollat felkoder ?
Finns det gnista på alla tändstift ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

695 Inlägg
23 november 2011
#27
marcussomfan skrev:
Har idag kollat kammrem, den rullar precis som den ska.. Vart kan jag börja leta?

Tack för ni lägger ner tid på mitt problem, stort tack!

Mjoo, men den har inte kuggat då? kamremmen kan se ut att ligga som den ska, men sen när man kollar markeringarna så kan den ha kuggat.. Kolla felkoder, det är den absolut bästa startpunkten för alla med bilar som har självdiagnostik, får man inte reda på de faktiska felet kan man få en mycket bra hint om vart man ska börja leta. Sen angående gnista, har du ingen gnista på en eller flera stift får du automatiskt inte heller någon soppa, så kolla gnista innan du river vidare i bränslesystemet, en trasig hallgivare gör så att tändsystemet flippar ut, och då flippar även bränslesystemet ur.. Och, gör ett komptest, mycket enkelt, en massa grejjer kan uteslutas om detta visar sig vara bra. Visar de sig vara kasst har man annars en ledtråd..
Senast redigerat av nesum (23 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

467 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#28
Tjena guys! Tack för ni fortsätter hjälpa till, hur kolla man gnista?

Felkoder, måste man lämna till volvo för det? mvh


Ska kanske även undersöka detta med om kamremmen hoppat fram eller bakåt, tyckte den såg ut att ligga så fint dock.
Senast redigerat av marcussomfan (24 november 2011)

63 Inlägg
24 november 2011
#29
Ta ur 1ans tändstifft, sen vrider du upp till markeringen på kamdrevet, ta en skruvmejsel genom tändstift hålet o känn om kolven ligger i topp. Vrid motorn lite framåt o bakåt samtidigt som du håller i skruvmejseln så känner du när kolven är längst upp


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 november 2011
#30
marcussomfan skrev:
Tjena guys! Tack för ni fortsätter hjälpa till, hur kolla man gnista?

Felkoder, måste man lämna till volvo för det? mvh


Ska kanske även undersöka detta med om kamremmen hoppat fram eller bakåt, tyckte den såg ut att ligga så fint dock.

Du ser ju så markeringarna stämmer på dreven mot fasta punkter på motorn som sagt.

Gnista på stiften kollar du enkelt genom att ta ur ett och lägga emot en av muttrarna på ventilkåpan, sen ber du någon vrida om startmotorn medan du kollar på stiftet, är det riktigt så skall du ha gnista där.

Har du några missljud när du kör motorn på startmotorn, innan den startar?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök