3708
Sök

Turbokonvert. av Fiesta

79 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har funderat på att turbo konvertera min Ford Fiesta 1.1 trend -87 som ett slutarbete på 3:e och sista året i Yrkesskolan !

Men då vet jag inte om motorn kommer hålla eller smälla ihop totalt ?
E de någon som vet hur jag ska gå tillväga , om det behöver bytas eller ersättas någonting i motorn ?

Tack för svar ! big_smile

866 Inlägg
21 november 2011
Fan e inte det en KENT motor i dom ! Det beror på hur mycke man laddar ! :-) Ska du renovera motorn och anpassa komp och få i stakar som tål lite mer så kan jag berätta att dom tål en hel del dom gammla stödstångsmotorerna.
Annars zetec motor med växellåda från en mk3 a dubbla topp packningar och extraspridare bänkat 230Hk 382Nm på en sådan motor.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 november 2011
Jadu, lär ju inte vara optimala maskinen att överladda men allt går ju! Är väl inte roligaste bilen heller för den delen, men vill du verkligen försöka ska jag inte hindra dig smile

Ska man vara realistisk så är det oftast både bättre och enklare att byte till en större och modernare sugmotor, driftsäkerheten är betydligt högre än på en turbokonverterad motor, har man lite tur slinker den igenom besiktningen med om man kör sug smile

Men ett fungerande recept borde vara:
Dubbla topplockspackningar
Ett ganska litet aggregat, t.ex mitsubishi Td04 13t eller om det möjligtvis finns mindre modeller?
Göra en "svanhals" från undersidan på grenröret och med en turbofläns i andra änden.
Skippa intercooler och dra ett rör direkt från turbon till insuget.
Sätt ett t-kors på oljetryckskontakten för att få olja in till turbon.
Svetsa i ett rör i tråget som retur, MINST 20mm invändigt och ska helst sitta över oljenivån.
Har du förgasare får du bygga en tryckbox eller suga från turbons inlopp i förgasaren då en förgasare ogillar laddtryck.
Har du insprut sätter du bara 1-2 kallstartsventiler i insuget som styrs av en laddtryckskontakt på ca 0.2 bar.
Ställ laddtrycket på ca 0.5 bar och hoppas på att koppling och låda håller iaf en stund smile

Kan bara säga, lycka till!

79 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
bumpe skrev:
Jadu, lär ju inte vara optimala maskinen att överladda men allt går ju! Är väl inte roligaste bilen heller för den delen, men vill du verkligen försöka ska jag inte hindra dig smile

Ska man vara realistisk så är det oftast både bättre och enklare att byte till en större och modernare sugmotor, driftsäkerheten är betydligt högre än på en turbokonverterad motor, har man lite tur slinker den igenom besiktningen med om man kör sug smile

Men ett fungerande recept borde vara:
Dubbla topplockspackningar
Ett ganska litet aggregat, t.ex mitsubishi Td04 13t eller om det möjligtvis finns mindre modeller?
Göra en "svanhals" från undersidan på grenröret och med en turbofläns i andra änden.
Skippa intercooler och dra ett rör direkt från turbon till insuget.
Sätt ett t-kors på oljetryckskontakten för att få olja in till turbon.
Svetsa i ett rör i tråget som retur, MINST 20mm invändigt och ska helst sitta över oljenivån.
Har du förgasare får du bygga en tryckbox eller suga från turbons inlopp i förgasaren då en förgasare ogillar laddtryck.
Har du insprut sätter du bara 1-2 kallstartsventiler i insuget som styrs av en laddtryckskontakt på ca 0.2 bar.
Ställ laddtrycket på ca 0.5 bar och hoppas på att koppling och låda håller iaf en stund smile

Kan bara säga, lycka till!

OKej, blev mycket intressant. Får se ifall det blir av, men skulle va riktit härligt med turbo i fiestan tongue
tack för infon!

Sök