2998
Sök

Byte av trasig drivaxel - Volvo 940 turbo 1031 bakaxel

allätare
193 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1
jag vet hur man byter axeln men har lite funderingar på hur man får ut den eftersom den gått av.. har inte rivit än men om den gått av längst in i splinsen hur får jag då ut den? någon som varit med om detta och kan med säkerhet säga att det bara är att ta av kåpan till diffhuset och sedan trycka ut den?

eftersom den är aga diffad kanske det kan va svårt att ta ut klumpen om nu det måste göras också? ska riva imorn och måste använda bilen samma kväll så alla tipps eller knep uppskattas.


mvh  matte

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

173 Inlägg
21 november 2011
#2
bara plocka ur drivaxeln som gåt av o kolla om du kan få ut biten typ med en magnetpenna  eller nåt annars äre bara plocka ur båda drivaxlar lossa locket skruva bort de fyra bultarna o lyfta ur klumpen o typ knacka ur drivaxel biten  brukar gå på 30-40 min om inget är fastrostat

allätare
193 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#3
Stenzzon skrev:
bara plocka ur drivaxeln som gåt av o kolla om du kan få ut biten typ med en magnetpenna  eller nåt annars äre bara plocka ur båda drivaxlar lossa locket skruva bort de fyra bultarna o lyfta ur klumpen o typ knacka ur drivaxel biten  brukar gå på 30-40 min om inget är fastrostat

Får hoppas det går!  Vart brukar dom gå av då? Hoppas på längst ut:)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

173 Inlägg
21 november 2011
#4
persson-89 skrev:
Stenzzon skrev:
bara plocka ur drivaxeln som gåt av o kolla om du kan få ut biten typ med en magnetpenna  eller nåt annars äre bara plocka ur båda drivaxlar lossa locket skruva bort de fyra bultarna o lyfta ur klumpen o typ knacka ur drivaxel biten  brukar gå på 30-40 min om inget är fastrostat

Får hoppas det går!  Vart brukar dom gå av då? Hoppas på längst ut:)

Brukar ju tyvär gå av längs in

allätare
193 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#5
Stenzzon skrev:
persson-89 skrev:
Stenzzon skrev:
bara plocka ur drivaxeln som gåt av o kolla om du kan få ut biten typ med en magnetpenna  eller nåt annars äre bara plocka ur båda drivaxlar lossa locket skruva bort de fyra bultarna o lyfta ur klumpen o typ knacka ur drivaxel biten  brukar gå på 30-40 min om inget är fastrostat

Får hoppas det går!  Vart brukar dom gå av då? Hoppas på längst ut:)

Brukar ju tyvär gå av längs in

Kan tänka mig det..hmm upp till bevis imorn

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

allätare
193 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#6
Drivaxeln har gått av i splinsen längst in!! Halva biten sitter fast så nu är det bara ta ut diffklumpen.

hoppas man kan byta själva insatsen där drivaxeln ska föras in?? Annars är det väl bara byta hela bakaxeln...

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

761 Inlägg
23 november 2011
#7
Drixaxeln kan inte gå av någon annan stans än längst in, den är konstruerad för attgöra det och kraftigt försvagad just där av säkerhets skäl, annars tappar man hjulet nämligen.

lossa andra drivaxeln, sen slpar du ner en rund profil så den blir halv i ena änden, eller ännu mindre, då kommer man förbi den lilla pinnen i diffen och kan slå ut den avkörda drixaxeln, sen tar man ut resterna med magnet.

Om någon sen har svetsat igen hela diffen så går det inte, då går det inte om man öppnar locket heller.
Jag har sett att det är vanligt att man lägger i massa skrot och svetsa igen allt... helt kortat.


allätare
193 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-6be50b0bbf9e86f43a6652375ef6a213.jpg
här har vi lilla biten från drivaxeln som satt kvar i diffhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-a8e8244e80ae91da55422c973c337408.jpg
nya drivaxeln och den som gick av.

nu funkar den igen. förvånansvärt enkelt att ta ur diffklumpen. Jag fick ur min på nån timma och slår vad om att min mormor hade gjort det snabbare  ^^

hoppas detta och hjälpa nån i framtiden som också rasar drivaxeln. själv hittade jag ingen information på internet

mvh matte

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

allätare
193 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#9
dannnej skrev:
Drixaxeln kan inte gå av någon annan stans än längst in, den är konstruerad för attgöra det och kraftigt försvagad just där av säkerhets skäl, annars tappar man hjulet nämligen.

lossa andra drivaxeln, sen slpar du ner en rund profil så den blir halv i ena änden, eller ännu mindre, då kommer man förbi den lilla pinnen i diffen och kan slå ut den avkörda drixaxeln, sen tar man ut resterna med magnet.

Om någon sen har svetsat igen hela diffen så går det inte, då går det inte om man öppnar locket heller.
Jag har sett att det är vanligt att man lägger i massa skrot och svetsa igen allt... helt kortat.

den är antagligen försvagad där ifrån när spåren har blivit tryckta på fabrik. drivaxelns splines sitter ja bara halva vägen in i diffklumpen, därav trodde jag att den rensat spåren.

men att hjulet skulle lossna käns ju svårt när den fortfarande är bultad i bakaxeln. drivaxeln håller ju inte allt på plats men centrerar såklart. jag slapp kapa i pinjongen lyckades få ut biten ändå, men tack för tipset

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

761 Inlägg
24 november 2011
#10
Av bilden att döma så skulle jag tro att dom har svetsat med drivaxeln i, det ser ju ut som dom har svetsat med olja i diffen också, det är nog en av dom sämsta svetsar jag någonsin sett.

svetsar man med drivaxlarna i så blir dom avhärdade och mjuka


allätare
193 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#11
dannnej skrev:
Av bilden att döma så skulle jag tro att dom har svetsat med drivaxeln i, det ser ju ut som dom har svetsat med olja i diffen också, det är nog en av dom sämsta svetsar jag någonsin sett.

svetsar man med drivaxlarna i så blir dom avhärdade och mjuka

Hur skulle man kunna svetsa med oljan i?

Haha okej men har uppfyllt sin funktion.  Svetsen har hållt hela sommaren och bilen har gått hårt! Som enligt mig är det viktigaste.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

3 Inlägg
13 december 2012
#12
persson-89 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-6be50b0bbf9e86f43a6652375ef6a213.jpg
här har vi lilla biten från drivaxeln som satt kvar i diffhuset

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-a8e8244e80ae91da55422c973c337408.jpg
nya drivaxeln och den som gick av.

nu funkar den igen. förvånansvärt enkelt att ta ur diffklumpen. Jag fick ur min på nån timma och slår vad om att min mormor hade gjort det snabbare  ^^

hoppas detta och hjälpa nån i framtiden som också rasar drivaxeln. själv hittade jag ingen information på internet

mvh matte

Hej bytte du hjullagret också eller använde du det lagret som satt på den nya axeln som du hämtade på skroten och med dom gamla lagerhalvorna på axeln.  Tomas

Påstängd
1 197 Inlägg
13 december 2012
#13
volvotomas skrev:
persson-89 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-6be50b0bbf9e86f43a6652375ef6a213.jpg
här har vi lilla biten från drivaxeln som satt kvar i diffhuset

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-a8e8244e80ae91da55422c973c337408.jpg
nya drivaxeln och den som gick av.

nu funkar den igen. förvånansvärt enkelt att ta ur diffklumpen. Jag fick ur min på nån timma och slår vad om att min mormor hade gjort det snabbare  ^^

hoppas detta och hjälpa nån i framtiden som också rasar drivaxeln. själv hittade jag ingen information på internet

mvh matte

Hej bytte du hjullagret också eller använde du det lagret som satt på den nya axeln som du hämtade på skroten och med dom gamla lagerhalvorna på axeln.  Tomas

När jag bytte axlar tog jag yttre lagerbanorna från samma bakaxel som drivaxeln kom från!
Släppte väldigt lätt och det känns bättre att ha dom som lagren gått in sig i. smile


-= 666 =-
31 Inlägg
13 december 2012
#14
stark magnet så behöver man inte lossa motsatta sidan onödigt jobb har man en del effekt så är ju volvoaxlarna förbruknings matrial ja körde alltid beggade lagrena som satt på axlarna man kom över funka fint.

tar max 15min o byta
Senast redigerat av -Norpan- (13 december 2012)

Volvo 242 T5 600Whp http://www.mtracing.se

1 215 Inlägg
13 december 2012
#15
Om axeln går av typ i mitten så får den ju inget stöd längst in (vilket vi kan konstatera att den aldrig gör men endå), då lär ju drivaxeln skava hål i själva bakaxeln? plus att bromsar och lager lär gå åt helvete.. nu förespråkar jag ju inte att man ska köra omkring med en paj drivaxel men den brukar ju inte gå av på garageuppfarten.

varje gång jag har pajjat en drivaxel så har jag varit tvungen att ta ur klumpen knacka ut det som satt kvar, jag har väldigt svårt att tro att jag hade lyckats få ut bitarna med magnet iaf. Men jag har väl haft otur tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

761 Inlägg
13 december 2012
#16
Volvos drivaxlar är konstruerade med tanke på säkerheten, dom är klenast längst in så dom går alltid av där, och det är ingen fara att köra med det.

däremot tillexempel vissa jänkare har kraftigare axlar utan någon försvagad punkt, dom kan gå av var som helst och det resulterar att hjullager och infästning slits loss och hjulet flyger av tillsammans med drivaxeln.
Det har hänt mig på en opel ascona, fast det var bara pga hjullagerras


3 Inlägg
14 december 2012
#17
siiimooon skrev:
volvotomas skrev:
persson-89 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-6be50b0bbf9e86f43a6652375ef6a213.jpg
här har vi lilla biten från drivaxeln som satt kvar i diffhuset

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88236/88236-a8e8244e80ae91da55422c973c337408.jpg
nya drivaxeln och den som gick av.

nu funkar den igen. förvånansvärt enkelt att ta ur diffklumpen. Jag fick ur min på nån timma och slår vad om att min mormor hade gjort det snabbare  ^^

hoppas detta och hjälpa nån i framtiden som också rasar drivaxeln. själv hittade jag ingen information på internet

mvh matte

Hej bytte du hjullagret också eller använde du det lagret som satt på den nya axeln som du hämtade på skroten och med dom gamla lagerhalvorna på axeln.  Tomas

När jag bytte axlar tog jag yttre lagerbanorna från samma bakaxel som drivaxeln kom från!
Släppte väldigt lätt och det känns bättre att ha dom som lagren gått in sig i. smile

Hur tog du väck lagerbanorna gick det med glidhammare.

Team VeboTrim
322 Inlägg
14 december 2012
#18
Pavva skrev:
Om axeln går av typ i mitten så får den ju inget stöd längst in (vilket vi kan konstatera att den aldrig gör men endå), då lär ju drivaxeln skava hål i själva bakaxeln? plus att bromsar och lager lär gå åt helvete.. nu förespråkar jag ju inte att man ska köra omkring med en paj drivaxel men den brukar ju inte gå av på garageuppfarten.

varje gång jag har pajjat en drivaxel så har jag varit tvungen att ta ur klumpen knacka ut det som satt kvar, jag har väldigt svårt att tro att jag hade lyckats få ut bitarna med magnet iaf. Men jag har väl haft otur tongue

Då kompis drog av drivaxlar hela tiden på sin bil, säkert 10gånger, har alltid gått med magnetpenna utan att lossa diffklumpen. smile

Team VeboTrim @ Facebook

Påstängd
1 197 Inlägg
14 december 2012
#19
volvotomas skrev:
siiimooon skrev:
volvotomas skrev:

Hej bytte du hjullagret också eller använde du det lagret som satt på den nya axeln som du hämtade på skroten och med dom gamla lagerhalvorna på axeln.  Tomas

När jag bytte axlar tog jag yttre lagerbanorna från samma bakaxel som drivaxeln kom från!
Släppte väldigt lätt och det känns bättre att ha dom som lagren gått in sig i. smile

Hur tog du väck lagerbanorna gick det med glidhammare.

Använde en bromsbeläggsavdragare, och det är väl i princip en liten glidhammare.
Film släppte väldigt lätt!


1 215 Inlägg
15 december 2012
#20
TurboAnton skrev:
Pavva skrev:
Om axeln går av typ i mitten så får den ju inget stöd längst in (vilket vi kan konstatera att den aldrig gör men endå), då lär ju drivaxeln skava hål i själva bakaxeln? plus att bromsar och lager lär gå åt helvete.. nu förespråkar jag ju inte att man ska köra omkring med en paj drivaxel men den brukar ju inte gå av på garageuppfarten.

varje gång jag har pajjat en drivaxel så har jag varit tvungen att ta ur klumpen knacka ut det som satt kvar, jag har väldigt svårt att tro att jag hade lyckats få ut bitarna med magnet iaf. Men jag har väl haft otur tongue

Då kompis drog av drivaxlar hela tiden på sin bil, säkert 10gånger, har alltid gått med magnetpenna utan att lossa diffklumpen. smile

fyfan vilken lyckost isåfall! big_smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥


Sök