3429
Sök

Köpråd ang evo eller impreza

SRD
21 november 2011
Trådstartare
#1
Hej sitter och funderar lite.   Vad är bäst eller ja är väl samma skit men med sina olika fördelar.

Så frågan är vad ska man välja en evo eller en impreza.

då är frågan vilka motorer tål mest?
vilken drivlina är bäst?
vilken är lättast att hitta delar till i sverige?

nu pratar vi evo 1 - 3  och då impreza i samma årgång

att man kommer ha en högerstyrd har jag redan räknat med då det blir england för affär

tack på förhand

galen
85 Inlägg
21 november 2011
#2
evon

evo maskinen håller hyfsat och är enklare än imprezans boxer
evo drivlinan håller bättre
båda är enkla o hitta delar till

men imprezan är skönare att åka i och har en skönt ljud.


SRD
21 november 2011
Trådstartare
#3
Tanken är att jag ska göra racebil av den alltså inte gatåka big_smile

SRD
21 november 2011
Trådstartare
#5
då lutar det åt en evo 3 big_smile

28 Inlägg
21 november 2011
#6
röstar oxå för evo:) betydligt roligare bilar redan från början om man jämför med imprezorna


SRD
21 november 2011
Trådstartare
#7
ok tack johan

SRD
21 november 2011
Trådstartare
#8
om jag har förstått rätt så har evon  drivlinan byggd likt calibra motorn tvärstäld vanlig fwd låda men påhängd fördelningslåda. medan imprezan har mer likta audi där motorn hänger långt framför framaxeln.

Fördel subban blir ju då att den har boxern med låg tyngdpunkt. medan evon håller vikten tajtare över axlarna??
stämmer detta

129 Inlägg
21 november 2011
#9
Har varit i samma sits eller är faktiskt i den nu men blir en jänkare för mig.. Dock kom jag fram till att evo är nog att föredra så därmed lägger jag mitt ord på den.

mvh


SRD
21 november 2011
Trådstartare
#10
någon som har effekt siffror på vad bilarna klarar ?? både som org och trimmat

galen
85 Inlägg
21 november 2011
#11
beror på va du menar klarar o vad? drivning kolvar stakar etc?


373 Inlägg
21 november 2011
#12
Du får ju för fan skriva vilken modell av Impreza du tittar på, om du tittar på gamla evos är det ju felstyrt och det öppnar upp för mängder av olika STI versioner av Imprezan, dock lider även gamla Impreza STI av lite klena lådor, men en Type R/RA har iaf riktigt låg utväxling och därav håller lådan lite bättre, sen är 99-00 att föredra.

Fast Evon är säkert bättre att trimma, men personligen så stod jag aldrig för det valet eftersom Subaru var självklart, även om bilen kanske inte är lika "bra" i grundutförande.

SRD
21 november 2011
Trådstartare
#13
ja vad klarar org motorer  och org V lådor

SRD
21 november 2011
Trådstartare
#14
se där ja då fick man lära sig ännu mer om impreza big_smile

Låg utväxling  men då blir ju frågan vad ligger toppfarten då på ? ca
Senast redigerat av SRD (21 november 2011)

373 Inlägg
21 november 2011
#15
SRD skrev:
se där ja då fick man lära sig ännu mer om impreza big_smile

Låg utväxling  men då blir ju frågan vad ligger toppfarten då på ? ca

Runt 240km/h vid 8000 varv (STI) vill jag minnas fabrikuppgiften är, men utväxlingen skiljer lite mellan årsmodeller (låg, eller jättelåg utväxling..)

Räknade ut toppfarten på min med en sån låda, då varvstoppet ligger på 7000 varv så skulle den teoretiskt göra 220km/h vid varvstoppet, org låda teoretiskt 277km/h.. så det är lite skillnad.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (21 november 2011)

galen
85 Inlägg
21 november 2011
#16
kolvar och stakar klarar ca 350
lådan sägs klara ca 420 men vet flera som åker 600+ med org låda om den bara är
i bra skick..


SRD
21 november 2011
Trådstartare
#17
Ni är toppen gubbar big_smile tack för snabba och matnyttiga svar

849 Inlägg
22 november 2011
#18
skulle lätt satsa på evon, enligt mig snyggare, roligare och stryktåligare bil, och mer lätt skruvad smile Har själv köpt en evo 4 nyss som vinter bil smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

2 924 Inlägg
SRD
22 november 2011
Trådstartare
#20
peegee skrev:
Har du gett upp 9-5an nu??

svar nej lol


Sök