2694
Sök

Motorbyte i LT 31

9 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Hej alla!
Har en LT 31 som är ombyggd till husbil. Men den motorn som sitter i är en 6 cyl, och slö till den lede. Har fått tag på en Audimotor -95 4 cyl, som jag tänkte sätta i istället. Nu är det digifant motorstyrning till den, och eftersom jag inte behöver mer än bränsle- och tändning, och det inte finns vettiga elscheman, så undrar jag om någon kan hjälpa mig med detta. Ev. om man kan byta insugsrör och sätta dit en förgasare.
Tacksam om hjälp.
Anders

866 Inlägg
22 november 2011
#2
Det är väl dumt ? Har du kabelstock och resten av komponenterna  så är det en smal sak att få sprutet att funka!
Digifant är så lätt! Är det ett 45 stifts eller 68 stifts system? Det du ska koppla in är matning tändförstärkare, huvud relä, bränsle pumps relä, Tar du motor kabel stocken från en donator bil så ser man snabbt att det  är inte så många kablar som ska på den.  Annars hr jag en B3 turbo motor liggandes smile Men då får du nog packa porslinet väl i skåpen big_smile

9 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#3
Hej Tekniknisse!
Till att börja med så har jag hela kabelhärvan, och pluggat i dom flesta av kontakterna. Men när jag övertog motorn så låg alla relän i en kasse, lösa. Det är 45 stift i enheten. Vad jag  förstår så måste väl enheten matas med 12V. Och vilket relä är bränslematning....? Det är det jag brottas med, när jag inte har ett elschema. Tydligen så finns det flera olika Digifant.
Hoppas på hjälp.
Anders

866 Inlägg
23 november 2011
#4
Jag har schema på 45 stift. Ska scanna in det så jag kan maila det till dig. När jag är på jobb i morgon. Annars så ska matning 12v till boxen ligga på stift 23 Över huvud relät Så där ska inte var konstant ström till boxen någon stans!!     jord singal till bränsle relät på 31     Lite halv kul är att spridarna går över bränsle pump relät  och sen går på stift 2 och även labda sondens matning över bränsle pump relät sen till stift 20  Stift 19 är varvräknarn utgång  Sen så är det Kallstarts ventil, tomgångs ventil, Kolkanister ventil  och ignitor (tändförstärkaren) som ska ha matning från tändnings lås(kan gå över huvud relät) övriga komponenter går direkt till boxen

nummren på Siften på kabel stocken om du tittar ner i kontakten med stocken åt höger--------  vänster stift 1 Sitter ensamt mitt i mellan övre rad och andra rad Sen räknas på övre rad 2------------22 tvillingen som stift 1 är 23  nedre 24-----------------45

9 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#5
Tack Tekniknisse!
Vore sk-bra om du fixae mig ett schema  Tackar på förhand!
Anders

3 Inlägg
7 december 2011
#6
vilken audimotor är det du ska sätta i lt31:an? jag har själv planer på att byta motor i min, behöver lite tips

Morgon kaffe, Det bästa kaffet på morgonen!

3 292 Inlägg
7 december 2011
#7
Inte för att låta kritisk.. men jag skulle hellre satsa på en D24T faktiskt, stark, bra på alla sätt om man sköter om den, och D24 är ju nämligen avsedd för att sitta i VW LT... nog det bästa och mest ekonomiska valet i ett sånt fordon skulle jag säga.

Audimotorn anser jag inte ha samma vrid som är starkt nog för en LT, för liten motor helt enkelt.. men många har ju testat detta och anser att det visst funkar bra och vissa föredrar bensin 6:an och vissa Diesel 6:an (pga bättre ekonomi och stark motor)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 Inlägg
8 december 2011
#8
För min del så är det mer ekonomiskt att åka bensinare (har tillgång till bensin inom jobbet).
Mina planer är att stoppa i en 1.8 20v motor till att börja med, om det inte räcker till så blir det att införskaffa en 1.8t 20v istället.

Jag har sökt på internet efter någon som har bytt motor till tex golfmotor, audi 4cyl i en LT, men har inte hittat någon info än, Behöver tips på växellåda.

Morgon kaffe, Det bästa kaffet på morgonen!

3 292 Inlägg
8 december 2011
#9
MrLiten skrev:
För min del så är det mer ekonomiskt att åka bensinare (har tillgång till bensin inom jobbet).
Mina planer är att stoppa i en 1.8 20v motor till att börja med, om det inte räcker till så blir det att införskaffa en 1.8t 20v istället.

Jag har sökt på internet efter någon som har bytt motor till tex golfmotor, audi 4cyl i en LT, men har inte hittat någon info än, Behöver tips på växellåda.

Jag förstår.. men du bör skaffa dig en bättre motor som passar bättre i din buss helt enkelt.. rätt så lite vrid i dom där motorerna om jag inte minns fel.. det är  i vridet du har kraften.

Vad är det för fel på motorn som sitter där ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 Inlägg
8 december 2011
#10
Danne_1977 skrev:
MrLiten skrev:
För min del så är det mer ekonomiskt att åka bensinare (har tillgång till bensin inom jobbet).
Mina planer är att stoppa i en 1.8 20v motor till att börja med, om det inte räcker till så blir det att införskaffa en 1.8t 20v istället.

Jag har sökt på internet efter någon som har bytt motor till tex golfmotor, audi 4cyl i en LT, men har inte hittat någon info än, Behöver tips på växellåda.

Jag förstår.. men du bör skaffa dig en bättre motor som passar bättre i din buss helt enkelt.. rätt så lite vrid i dom där motorerna om jag inte minns fel.. det är  i vridet du har kraften.

Vad är det för fel på motorn som sitter där ?

Jag har en orkeslös 4cyl i den nu, det är en flakbil som ska bli en biltransport.
Så det bästa jag har hittat hittills är en 1.8 20v, motorn får inte väga för mycket pga att jag får lasta mindre med tyngre motor.

Morgon kaffe, Det bästa kaffet på morgonen!

3 292 Inlägg
9 december 2011
#11
Hajjade inte på att det är två som talar om att byta motor i LT..  i vilket fall som hest så tror jag inte helt bilmotorerna är så bra till att sätta i LT.. husbil är en sak.. men biltransport där det blir stora påfrestningar så kommer det nog inte funka så bra.

Till biltransport behöver du mycket vrid, jag hade en LT jag åxå som biltransport med en 4 cyl motor i som verkligen inte orkade ett skit tyckte jag.. stora påfrestningar så snart det blev lite uppför eller lite tung last = plattan i mattan och lätt att koka som resultat.

Jag bytte till D24 och jävlar vilken skillnad.. stark på alla växlar, mycket moment som kändes bra att jobba med i alla lägen oavsett last..


Kan inte rekommendera nåt annat än D24 eller möjligen en MB 300 diesel från en W124, fast det kräver ju avsevärt mycket mer jobb.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

10 Inlägg
14 maj 2013
#12
Hej, är ny här, hoppas att det inte är oartigt att plocka upp en gammal tråd här på forumet. Hittade den här tråden i en sökmotor och undrar hur det gick med motorbytena?

Undrar eftersom det kanske kan bli aktuellt för mig själv att byta motor framöver på min LT31 så är intressant att veta vilka motorer som fungerat fint efter byte, haft nog vrid osv som Danne_1977 pratar om och vilka som känts för klena.

Undrar också, för någon som mig själv som inte har erfarenhet av mekande, mellan vilka priser kan man ungefär få hjälp att köpa in och sätta i en begagnad motor som D24 eller audi eller MB 300? Undrar alltså rent generellt var rimliga priser kan/bör ligga för att veta om det är värt på en ganska rostig 90a (dock med schysst baklyft och jag gillar bilen skarpt).

Just nu ligger väl bilen runt 90 hästkrafter och bekväm toppfart runt 80-90 och lite mer om man pressar. Om ni ger exempel på andra motorer så nämn jättegärna vad man kan vänta sig för bekväma toppfarter utan höga motorvarv, oväsen och instabilitet.
Senast redigerat av nyonyfiken (14 maj 2013)

3 292 Inlägg
14 maj 2013
#13
nyonyfiken skrev:
Hej, är ny här, hoppas att det inte är oartigt att plocka upp en gammal tråd här på forumet. Hittade den här tråden i en sökmotor och undrar hur det gick med motorbytena?

Undrar eftersom det kanske kan bli aktuellt för mig själv att byta motor framöver på min LT31 så är intressant att veta vilka motorer som fungerat fint efter byte, haft nog vrid osv som Danne_1977 pratar om och vilka som känts för klena.

Undrar också, för någon som mig själv som inte har erfarenhet av mekande, mellan vilka priser kan man ungefär få hjälp att köpa in och sätta i en begagnad motor som D24 eller audi eller MB 300? Undrar alltså rent generellt var rimliga priser kan/bör ligga för att veta om det är värt på en ganska rostig 90a (dock med schysst baklyft och jag gillar bilen skarpt).

Just nu ligger väl bilen runt 90 hästkrafter och bekväm toppfart runt 80-90 och lite mer om man pressar. Om ni ger exempel på andra motorer så nämn jättegärna vad man kan vänta sig för bekväma toppfarter utan höga motorvarv, oväsen och instabilitet.

Skulle tro att D24 är ett bra val i och med att den sitter i LT från början som diesel version, dom jag har haft har funkat fint med den motorn och stark är den åxå. Skulle tro att den passar ganska bolt on med rätt motorfästen och allt sånt åxå dessutom.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

10 Inlägg
14 maj 2013
#14
Tack för svar, såg vid en snabb sökning att D24 ligger runt 82 hästar eller upp runt 122 för nyare turbos osv?

Men du skrev längre upp att du tyckte att det blev bra drag i alla växlar osv, hur stark är din?

Vad ungefär ska man ha som målpris för en begagnad D24 turbo av årsmodell XX och för isättningsarbetet om man inte klarar av det själv?

Bara leker med tanken nu eftersom det kan bli aktuellt med väldigt mycket roadtrips och långa körningar, finns det några starkare motorer man kan sätta in uppåt 150-250 hästkrafter och skulle ramen klara av det och vad skulle såna motorer kosta begagnade ungefär?

Jag fick lift med en folkvagnsbubbla på autobahn en gång med porschemotor i som gick en bra bit över 200 och har alltid sen dess tyckt att det är en sjukt rolig grej med starka motorer i oväntade bilar. Förutom att det är användbart och praktiskt med snabb motor.

3 292 Inlägg
14 maj 2013
#15
nyonyfiken skrev:
Tack för svar, såg vid en snabb sökning att D24 ligger runt 82 hästar eller upp runt 122 för nyare turbos osv?

Men du skrev längre upp att du tyckte att det blev bra drag i alla växlar osv, hur stark är din?

Vad ungefär ska man ha som målpris för en begagnad D24 turbo av årsmodell XX och för isättningsarbetet om man inte klarar av det själv?

Bara leker med tanken nu eftersom det kan bli aktuellt med väldigt mycket roadtrips och långa körningar, finns det några starkare motorer man kan sätta in uppåt 150-250 hästkrafter och skulle ramen klara av det och vad skulle såna motorer kosta begagnade ungefär?

Jag fick lift med en folkvagnsbubbla på autobahn en gång med porschemotor i som gick en bra bit över 200 och har alltid sen dess tyckt att det är en sjukt rolig grej med starka motorer i oväntade bilar. Förutom att det är användbart och praktiskt med snabb motor.

Jag äger ingen LT idag.. men har haft flera, tycker mina känts stark och bra med D24, klart att det mesta är möjligt, tror inte det är nån mening att titta på lastbilsmotor modell liten fast stor, typ Volvo TD40 eller liknande..

LT är inte så kraftigt byggd igentligen, rätt så trångt om utrymme åxå, fast endå rätt så gott om utrymme.

En bil som tex en bubbla som går 200 knyck är det mesta ombyggt på, ligger många många timmar i bara fjädring och väghållning och massa många pengar åxå..

Kan du inte göra jobber själv bör du räkna med att det kommer dra iväg, 10-50 tusen eller nåt sånt för hela konverteringen.. allt beroende på vem som gör jobbet, är ju lite speciellt med just LT då man inte kan ta ut motorn på traditionellt sätt. Nästan enklast att lyfta ner hela framvagnen och ta den underifrån, finns inte så många andra vägar.

Starka motorer är ju BMW 525TDS, BMW 530D, Mercedes 300D och liknande. Vet inget om hur mycket jobb det skulle vara att lägga i en sån dock

En riktigt frisk D24 med turbo som levererar 122 pigga kusar tycker jag borde kosta runt 8-15 tusen, råder dig till att köpa en Volvo 760 eller 940 med Diesel Turbo motor i så du kan ta allt du behöver.

En skräp D24 kan du få för några tusen, men kostar flera tusen att renovera åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

10 Inlägg
22 maj 2013
#16
Tack för svar, ja 10.000 kunde det kanske vara värt i framtiden men inte mycket mer eftersom det är en del rost på bilen också.

Rampen är ju byggd i moduler som är lätta att flytta över på ny bil, så det är kanske bättre att försöka hitta sponsorer och köpa en färdig starkare bil med lika stort flak sen när denna rasar ihop eftersom jag inte mekar själv nämnvärt.

Ja ok, det är lite mer i en bubblan än att bara slänga i en stark motor alltså. Men ändå sjukt kul grej tycker jag. smile


Sök