Nu har jag lust att bena ut det här med svensk bil en gång för alla. Finns det nån här inne som sitter på massa kunskap om norska regler?
Jag är bosatt i Norge, folkbokförd i Norge.
Jag har köpt en lägenhet i Norge.
Jag är anställd av norsk arbetsgivare.
Jag har norskt personnummer.
Jag jobbar utomlands över hela världen halva året, d.v.s jag befinner mig utanför Norge.
Den andra halvan av året är jag ledig och tillbringar mesteparten i Sverige eller på semester i nåt varmt land.
på regelverket på toll.no står följande:
Pendler du fra utlandet til arbeid eller studier i Norge, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge dersom du
* pendler hver dag
* oppholder deg i utlandet mer enn 185 dager i året
Du kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister og heller ikke bo sammen med ektefelle eller barn under 18 år i Norge.
Jag "oppholder meg i utlandet mer än 185 dagar" men min bil gör kanske inte det. Gäller detta bara mig eller mig + min bil?
Oavsett så måste jag folkbokföra mig i Sverige för att få använda svenskreggad bil men det skulle jag kunna göra.
Som jag ser på saken så har jag en tre alternativ här:
1. Köra på som vanligt och om jag blir stoppad så visar jag upp mitt svenska körkort och säger till polisen att
jag pendlar. Det värsta som kan hända är att jag får betala engangsavgift och regga om bilen till norsk.
Något som jag skulle ha fått gjort i alla fall. Eller tillkommer det böter på det här?
2. Jag folkbokför mig i Sverige hos min mor och kan då helt lagligt köra min bil här i Norge?
Kommer jag då förlora mitt norska personnummer och få ett D-nummer?
Jag antar att det kommer vara en hel del problem med selvangivelser som blir sendt till feil address och
annat.
3. Jag köper en norskregistrerad bil med hälften så stor motor för dubbelt så mycket pengar.
Jag lutar åt alternativ nr 1 främst med tanke på att det är så jag har gjort det i flera år tidigare. Enda skillnaden nu blir att jag kommer köpa en dyrare bil och engangsavgiften kommer stiga.
Tacksam för svar.