2306
Sök

940 turbo kvittrar med hybrid dump

121 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#1
Tja alla vetare!

Monterade på en hybrid dumpventil idag på min 940 ltt. (Någon som vet om man bara kan låta den gamla dumpventilen sitta kvar?) Iaf, jag satte på vakum slangen på nya dumpen och lät gamla dumpen vara utan. När jag gasade upp så kvittrade det satan i turbon (vilket jag inte vill). Jag böt till en mjukare fjäder men fortfarande samma sak. gasar man riktigt mkt så dumpar den dock...

Jag satte tillbaks vakumslangen på gamla dumpen och då dumpar den ganska högt... (dumpade inte alls ljudligt förut?) kan det vara för att jag slängde på sportluftfilter i samma veva? gasar man riktigt ordentligt så dumpar nya dumpen också.

Frågan är om jag skulle få mer dumpljud om jag seriekopplade vakumslangarna så att det går en till varje dump?

Känner själv att dethär inlägget är sjukt jobbigt o läsa, så jag sammaställer frågorna...

1. Kan man låta gamla dumpen sitta kvar? (dubbla dumpventiler)
2. varför låter den gamla dumpen?
3. Hur får jag högst dumpljud utan att skada turbon?

Tack på förhand

TobiasAndersen

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 november 2011
#2
Är det originaldumpen du menar du har kvar sen tidigare, eller en eftermarknadsmodell?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

121 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#3
Original smile
den lät inget alls innan, men jag har satt på öppet sportluft, och har inte startat den efterdet förns dumpen var på.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 november 2011
#4
TobiasAndersen skrev:
Original smile
den lät inget alls innan, men jag har satt på öppet sportluft, och har inte startat den efterdet förns dumpen var på.

Öppet filter har ju en tendens till att förstärka olika ljud, så det kan mycket väl stämma att det ljud du inte hörde tidigare, nu går via filtret i stället.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

178 Inlägg
26 november 2011
#5
1. ja (men kör du utan vakumslang till den så kommer den öppna när du får högre tryck än fjädern/membranet klarar av)

2. för att du har den kvar

3. tratt?


121 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#6
gazse
1. om jag kör med seriekopplad vakumslang då?
2. men den lät inte innan?
3. sitter tratt på hybrid dumpen smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

178 Inlägg
26 november 2011
#7
1. då öppnar (antagligen) båda till att börja med, sen när trycket blir lägre kommer den starkaste stänga så resterande övertryck går ut genom den svagare.

2. lät antagligen mindre pga vanligt filter.

3. då är det ju bara att köra med den och vara glad smile


121 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#8
Så att köra runt med dubbla kommer vara helt funktionerande tror du? smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

1 867 Inlägg
26 november 2011
#9
Utan referenstryck till originaldumpen kommer den börja läcka när du har högre ladd, ta bort den och ersätt med ett dumplock.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

178 Inlägg
26 november 2011
#10
ja, rent så bör det funka (men jag håller nog med "Koop" om att sätta ett dumplock istället, mycket lättare på alla sätt)


1 867 Inlägg
26 november 2011
#11
Inte lättare, bättre smile
Är man född på 90talet kanske reaktionen "meh, orka" ligger naturligt, men jag tycker man ska genomföra konverteringen till atmosfärisk ventil och inte försöka sig på en halvmesyr, det slutar bara med mer jobb i slutändan och sämre funktion.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

7 274 Inlägg
26 november 2011
#12
Förmodligen behöver du antingen kapa din fjäder eller sätta i en ännu lättare om den fortfarande inte öppnar som den ska.
Om vakumslangen är hel dvs.


1 867 Inlägg
26 november 2011
#13
Förmodligen är det för att originalventilen öppnar lite och inte tillåter ett tillräckligt stort flöde trycka upp den nya ventilen.
Fortsätter det med det där efter installation av dumplock så får man börja titta på en ny fjäder.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök