4640
Sök

Dåligt urtrampninglager elr ingående axel ???

827 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
har läst på flera olika forum om samma problem som jag har men folk skriver om två olika orsaker.

på min bil har ja ett lätt knack när jag INTE kopplar, knacket försvinner när jag TRAMPAR NER kopplingen och kommer tillbax när jag SLÄPPER UPP kopplingen.

har läst att det kan va dåligt urtrampningslager elr ingående axel kan va dålig.

En gång för alla vilket e det???

(bilen är en 855 T5-R)

614 Inlägg
30 november 2011
Jag skulle nog säga att det är ett dåligt urtrampningslager.  Har haft samma ljud på både min Saab innan jag bytte allt där och även på en gammal 940 jag hade för ett tag sen..

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

1 800 Inlägg
30 november 2011
Om ljudet försvinner när du trampar ner pedalen tyder detta på att det är lagret på ingående axel som låter eftersom axeln är obelastad i detta ögonblick, MEN det är inte alltid så självklart förrän man rivit ner skiten, man kan lätt bli lurad eftersom ljud fortplantar sig.
Om du bara lägger foten på pedalen utan att trampa ur, ändrar sig ljudet då?

827 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Om ljudet försvinner när du trampar ner pedalen tyder detta på att det är lagret på ingående axel som låter eftersom axeln är obelastad i detta ögonblick, MEN det är inte alltid så självklart förrän man rivit ner skiten, man kan lätt bli lurad eftersom ljud fortplantar sig.
Om du bara lägger foten på pedalen utan att trampa ur, ändrar sig ljudet då?

har inte prövat det men får göra det imorn.
smyger jag upp kopplingen så försvinner ljudet.

ohshit
1 285 Inlägg
30 november 2011
skulle gissa på att det är axeln som för oväsen, mitt hade likadant oväsen (855), du kan även känna på slavcylindern, där den möter axeln om det vibrerar & tickar

The löwer class.

Sök