2740
Sök

Laglig belysning fram

253 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#1
Blir fan helt snurrig av alla lagar och regler.

Hursomhelst, kör mycket i mörker och det blir lite resor till Finland under vintern och då vill jag har bra belysning.

Har följande.

55w xenon hel & halv
DRL Led i framlysen
DRL i galler
Dimljus
5x 35w xenon extraljus

Frågan är nu, i vilken kombination får jag använda halvljus, drl i framljus samt drl i galler samt dimljus?
Dimljusen är inte monterade än.
Förra året på besiktningen så räknades DRL i halvljusen som parkeringssljus, jag trodde att det skulle gnälla men icke, dessa är tända oavsett hur jag ställer lampknappen. Hur är det då med DRL i nedre galler?
Har alltid kört med drl i framljus samt halvljus, dygnet runt, men blev osäker nu när jag monterade nya galler med inbyggd drl.

http://i42.tinypic.com/11bi7ly.jpg

http://i43.tinypic.com/sm7mnd.jpg

http://i39.tinypic.com/nxup76.jpg
Senast redigerat av Amstaff (2 december 2011)


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2011
#2
'
Du kan köra med vilket ljus du vill bara att du inte kör med halv och dimljus samtidigt och att dina xenon har lagliga automatiska nivåreglering, utan nivåreglering är det inte lagligt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

253 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#3
alain skrev:
'
Du kan köra med vilket ljus du vill bara att du inte kör med halv och dimljus samtidigt och att dina xenon har lagliga automatiska nivåreglering, utan nivåreglering är det inte lagligt.

Xenonet vet jag är olagligt, men det är inte det jag oroar mig för, det är huruvida Vad dom räknar dom nedre DRL som, dimljus? Position?
Samtidigt som den övre raden LED och halvljus.
Senast redigerat av Amstaff (2 december 2011)


____________________________________
1 340 Inlägg
4 december 2011
#4
Rätta mig om jag har fel, men DRL räknas väl som varselljus smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

767 Inlägg
4 december 2011
#5
endast 4 ljus punkter framåt samtidigt

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 december 2011
#6
Hittade ett tråd om DRL här på Garaget.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=212547

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 december 2011
#7
alain skrev:
'
Du kan köra med vilket ljus du vill bara att du inte kör med halv och dimljus samtidigt och att dina xenon har lagliga automatiska nivåreglering, utan nivåreglering är det inte lagligt.

i finland får man köra dimljus å halv samtidigt

163 Inlägg
7 december 2011
#8
Var in och pratade med en polis jag känner sedan tidigare igår på stationen.

All slags eftermontering av lyktor framåt får endast användas i kombination med helljus, i dagsljus skall bilen ha halvljus och positionsljus påslaget och vid dimma får man ERSÄTTA halvljuset med dimljuset, de får alltså inte vara på samtidigt.

När det är monterat från fabrik är det lagligt dock, många blandar även ihop att om något är E-märkt så är det per automatik lagligt, så är inte fallet alls, Det betyder endast att de uppfyller någon viss tillverkningsstandard och har absolut ingenting att göra med den svenska trafiklagstiftningen.


2 046 Inlägg
7 december 2011
#9
christofer_k skrev:
alain skrev:
'
Du kan köra med vilket ljus du vill bara att du inte kör med halv och dimljus samtidigt och att dina xenon har lagliga automatiska nivåreglering, utan nivåreglering är det inte lagligt.

i finland får man köra dimljus å halv samtidigt

Bor vi i finland? xD

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
7 december 2011
#10
Modopopcorn skrev:
Var in och pratade med en polis jag känner sedan tidigare igår på stationen.

All slags eftermontering av lyktor framåt får endast användas i kombination med helljus, i dagsljus skall bilen ha halvljus och positionsljus påslaget och vid dimma får man ERSÄTTA halvljuset med dimljuset, de får alltså inte vara på samtidigt.

När det är monterat från fabrik är det lagligt dock, många blandar även ihop att om något är E-märkt så är det per automatik lagligt, så är inte fallet alls, Det betyder endast att de uppfyller någon viss tillverkningsstandard och har absolut ingenting att göra med den svenska trafiklagstiftningen.

Tyvär är inte poliser så uppdaterade vad gäller nya regler och lagar. Varselljus, eller som det nu i modern tappning heter "Day Running Lights" är lagligt som enda ljuskälla i dagljus (precis som namnet antyder). Man behöver alltså inte längre ha halvljus på under dagens ljusa timmar.

Sen är du ute och cyklar angående E-märkning också, den har i allra högsta grad med våran svenska trafiklagstifning att göra. Massa matnyttig info kan läsas i denna tråd som jag googlade fram http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=549

Angående trådskaparens fråga tror jag det är svårtolkat med dina nedre DRL, dom kan tolkas som positionsljus. Men likväl kan dom tolkas som dimljus, beror nog helt på vilken polis du stöter på. Däremot kan du nog torska på för många ljuspunkter framåt (vet ej den korrekta juridiska termen).

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
7 december 2011
#11
kannebanne skrev:
christofer_k skrev:
alain skrev:
'
Du kan köra med vilket ljus du vill bara att du inte kör med halv och dimljus samtidigt och att dina xenon har lagliga automatiska nivåreglering, utan nivåreglering är det inte lagligt.

i finland får man köra dimljus å halv samtidigt

Bor vi i finland? xD

Trådskaparen skrev att han körde mycket i Finland

2 046 Inlägg
7 december 2011
#12
J-P-R skrev:
kannebanne skrev:
christofer_k skrev:

i finland får man köra dimljus å halv samtidigt

Bor vi i finland? xD

Trådskaparen skrev att han körde mycket i Finland

Såg inte de.. De får du ursäkta!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

163 Inlägg
7 december 2011
#13
J-P-R skrev:
Modopopcorn skrev:
Var in och pratade med en polis jag känner sedan tidigare igår på stationen.

All slags eftermontering av lyktor framåt får endast användas i kombination med helljus, i dagsljus skall bilen ha halvljus och positionsljus påslaget och vid dimma får man ERSÄTTA halvljuset med dimljuset, de får alltså inte vara på samtidigt.

När det är monterat från fabrik är det lagligt dock, många blandar även ihop att om något är E-märkt så är det per automatik lagligt, så är inte fallet alls, Det betyder endast att de uppfyller någon viss tillverkningsstandard och har absolut ingenting att göra med den svenska trafiklagstiftningen.

Tyvär är inte poliser så uppdaterade vad gäller nya regler och lagar. Varselljus, eller som det nu i modern tappning heter "Day Running Lights" är lagligt som enda ljuskälla i dagljus (precis som namnet antyder). Man behöver alltså inte längre ha halvljus på under dagens ljusa timmar.

Sen är du ute och cyklar angående E-märkning också, den har i allra högsta grad med våran svenska trafiklagstifning att göra. Massa matnyttig info kan läsas i denna tråd som jag googlade fram http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=549

Angående trådskaparens fråga tror jag det är svårtolkat med dina nedre DRL, dom kan tolkas som positionsljus. Men likväl kan dom tolkas som dimljus, beror nog helt på vilken polis du stöter på. Däremot kan du nog torska på för många ljuspunkter framåt (vet ej den korrekta juridiska termen).

Tror mer på en polis som jag vet är kunnig än på en utklippt text på ett forum. Visst finns det såskoppar till poliser men jag vet att denne polis har koll på läget.

Alla trafiklagar är inte samma över hela Europa, läste tex. om en kille på nordic audi som fick nerslag på besiktningen med en E-märkt lykta för att positionslampan i lyktan var för långt förskjuten mot fronten och inte följde den svenska trafiklagstiftningens gränsvärden. Halva stationen forskade i frågan och kollade upp lagar och regler och till slut kom de fram till att bilens lyktor inte var lagliga, TROTS märkningen.

Har jag tid och möjlighet imorgon så ska jag knata ner till polisen och be han skriva ut lagen ord för ord eller visa upp den eller hur man nu ska få klarhet i frågan.

Sen vad man tycker, ja, det är många lagar som är löjliga men det är bara att gilla läget och bita i det sura äpplet om det går åt helvete.


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
8 december 2011
#14
Modopopcorn skrev:
J-P-R skrev:
Modopopcorn skrev:
Var in och pratade med en polis jag känner sedan tidigare igår på stationen.

All slags eftermontering av lyktor framåt får endast användas i kombination med helljus, i dagsljus skall bilen ha halvljus och positionsljus påslaget och vid dimma får man ERSÄTTA halvljuset med dimljuset, de får alltså inte vara på samtidigt.

När det är monterat från fabrik är det lagligt dock, många blandar även ihop att om något är E-märkt så är det per automatik lagligt, så är inte fallet alls, Det betyder endast att de uppfyller någon viss tillverkningsstandard och har absolut ingenting att göra med den svenska trafiklagstiftningen.

Tyvär är inte poliser så uppdaterade vad gäller nya regler och lagar. Varselljus, eller som det nu i modern tappning heter "Day Running Lights" är lagligt som enda ljuskälla i dagljus (precis som namnet antyder). Man behöver alltså inte längre ha halvljus på under dagens ljusa timmar.

Sen är du ute och cyklar angående E-märkning också, den har i allra högsta grad med våran svenska trafiklagstifning att göra. Massa matnyttig info kan läsas i denna tråd som jag googlade fram http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=549

Angående trådskaparens fråga tror jag det är svårtolkat med dina nedre DRL, dom kan tolkas som positionsljus. Men likväl kan dom tolkas som dimljus, beror nog helt på vilken polis du stöter på. Däremot kan du nog torska på för många ljuspunkter framåt (vet ej den korrekta juridiska termen).

Tror mer på en polis som jag vet är kunnig än på en utklippt text på ett forum. Visst finns det såskoppar till poliser men jag vet att denne polis har koll på läget.

Alla trafiklagar är inte samma över hela Europa, läste tex. om en kille på nordic audi som fick nerslag på besiktningen med en E-märkt lykta för att positionslampan i lyktan var för långt förskjuten mot fronten och inte följde den svenska trafiklagstiftningens gränsvärden. Halva stationen forskade i frågan och kollade upp lagar och regler och till slut kom de fram till att bilens lyktor inte var lagliga, TROTS märkningen.

Har jag tid och möjlighet imorgon så ska jag knata ner till polisen och be han skriva ut lagen ord för ord eller visa upp den eller hur man nu ska få klarhet i frågan.

Sen vad man tycker, ja, det är många lagar som är löjliga men det är bara att gilla läget och bita i det sura äpplet om det går åt helvete.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Gustav Ulander på SFRO som även svarar i tråden jag länkade till inte har koll på vad som är godkänt eller ej. Eller ska jag tolka ditt svar som att han inte kan sitt jobb?

Sen är verkligheten varken svart eller vit, poliser har en tendens att tolka lagar och föreskrifter på ett sätt som gynnar dom tyvär.  Så även om "halva stationen" forskade i frågan kan det löna sig att inte skriva på ordningsboten då makten förflyttats från polisen att tolka lagen till en domstol istället.

Vi har f ö i Sverige en lagstiftning som tyvär inte hänger med och därav blir det rätt mycket missförstånd.
Har förgäves försökt googla efter en länk till lagtext om dom nya belysningsreglerna men hittar inget, även om jag vet till 100% att det jag skriver är korrekt, annars är alla nya bilar olagliga och bör bötfällas.

____________________________________
1 340 Inlägg
8 december 2011
#15
J-P-R skrev:
Har förgäves försökt googla efter en länk till lagtext om dom nya belysningsreglerna men hittar inget, även om jag vet till 100% att det jag skriver är korrekt, annars är alla nya bilar olagliga och bör bötfällas.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Från 03, tror inte det finns någon nyare smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 december 2011
#16
J-P-R skrev:
Modopopcorn skrev:
J-P-R skrev:

Tyvär är inte poliser så uppdaterade vad gäller nya regler och lagar. Varselljus, eller som det nu i modern tappning heter "Day Running Lights" är lagligt som enda ljuskälla i dagljus (precis som namnet antyder). Man behöver alltså inte längre ha halvljus på under dagens ljusa timmar.

Sen är du ute och cyklar angående E-märkning också, den har i allra högsta grad med våran svenska trafiklagstifning att göra. Massa matnyttig info kan läsas i denna tråd som jag googlade fram http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=549

Angående trådskaparens fråga tror jag det är svårtolkat med dina nedre DRL, dom kan tolkas som positionsljus. Men likväl kan dom tolkas som dimljus, beror nog helt på vilken polis du stöter på. Däremot kan du nog torska på för många ljuspunkter framåt (vet ej den korrekta juridiska termen).

Tror mer på en polis som jag vet är kunnig än på en utklippt text på ett forum. Visst finns det såskoppar till poliser men jag vet att denne polis har koll på läget.

Alla trafiklagar är inte samma över hela Europa, läste tex. om en kille på nordic audi som fick nerslag på besiktningen med en E-märkt lykta för att positionslampan i lyktan var för långt förskjuten mot fronten och inte följde den svenska trafiklagstiftningens gränsvärden. Halva stationen forskade i frågan och kollade upp lagar och regler och till slut kom de fram till att bilens lyktor inte var lagliga, TROTS märkningen.

Har jag tid och möjlighet imorgon så ska jag knata ner till polisen och be han skriva ut lagen ord för ord eller visa upp den eller hur man nu ska få klarhet i frågan.

Sen vad man tycker, ja, det är många lagar som är löjliga men det är bara att gilla läget och bita i det sura äpplet om det går åt helvete.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Gustav Ulander på SFRO som även svarar i tråden jag länkade till inte har koll på vad som är godkänt eller ej. Eller ska jag tolka ditt svar som att han inte kan sitt jobb?

Sen är verkligheten varken svart eller vit, poliser har en tendens att tolka lagar och föreskrifter på ett sätt som gynnar dom tyvär.  Så även om "halva stationen" forskade i frågan kan det löna sig att inte skriva på ordningsboten då makten förflyttats från polisen att tolka lagen till en domstol istället.

Vi har f ö i Sverige en lagstiftning som tyvär inte hänger med och därav blir det rätt mycket missförstånd.
Har förgäves försökt googla efter en länk till lagtext om dom nya belysningsreglerna men hittar inget, även om jag vet till 100% att det jag skriver är korrekt, annars är alla nya bilar olagliga och bör bötfällas.

http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_sokning.asp


Peka ut vart du hittar fakta, att hänvisa till någon på SFRO är inte en giltig källa, jag vill gära se det i lagtext.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

6 851 Inlägg
8 december 2011
#17
Ska man vara helt ärlig, så är den bilen för NY för att igentligen få använda några andra lampor en orginal. Detta pga. att bilen troligen till 99% säkerhet är helbilsgodkännd. Att sedan besiktningen eller polisen säger något annat är en av deras tolkningar och beror på vad för humör dem är på wink
Så halvljus med P-ljus får användas vid dagskörning, samt dimljus och P-ljus/helljus vid dimma och mörkerkörning.
Om man nu ska vara petig..hehe;)


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
9 december 2011
#18
Jag tycker länkarna som Andreas-K lägger upp svarar på frågan:

Jag citerar från första länken från Transportstyrelsen:

"I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare"
Senast redigerat av J-P-R (9 december 2011)

2 037 Inlägg
19 december 2011
#19
Att köra med halvljus och dimljus samtidigt i Finland är endast lagligt om det är dimma, kraftigt snöfall eller kraftigt regnväder.


Sök