2761
Sök

Konvertera från Xenon till Halogen

25 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Hallå!

Har ett litet problem, bilen ska in på besiktning den 15 dec och det sitter eftermonterat xenon på både hel och halvljus. Bilen är en volvo 850 T5 från -94 så det är lamphuset med två stycken H1 lampor per sida om jag inte har fel.

Kollade lite på att byta tillbaka idag och jag såg att det går in två stycken kablar i xenon trafon och en kabel sitter i jordningen (ej anslutet i Xenon-ljusen) Men det ska väl bara vara 2 stycken kablar totalt när man monterar H1? det sa i alla fall en bilmek, att en av kablarna sitter med ett 3,5mm flatstift i H1 lampan och en sitter i jordningen. Men jag har ju 3 stycken kablar totalt?

Sökte runt lite på internet och hittade denna bilden http://www.stocko.de/images/h1-lampenhalter-pbt-pei.jpg

Här visar ju bilden att det är ett kontaktstycke med 2 kablar. Så jag antar att det är ett sånt stycke jag ska leta efter? Någon som kan bil-el får gärna skriva lite grann smile

Mvh Richard

106 Inlägg
4 december 2011
#2
Är det inte H4?


//  Bosse

4 822 Inlägg
4 december 2011
#3
tucce skrev:
Är det inte H4?


//  Bosse

nej.
850 turbo (T5) & GLT ´94 har dom nya låga strålkastarna och i dom så sitter det mycket riktigt 2st H1 lampor.


du borde ha 4st kablar totoalt, 2st som går ut ur stålkastaren och 2st som går in.
ta bort allting som har med xenonlamporna att gör sen ska ena kabel inne i strålkastaren sitta på lampan och den andra på en flatstifts anslutning på refläktorn som fungerar som jordning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

406 Inlägg
8 december 2011
#4
Men hur är det egentligen med Xenon? När jag för ca 2år sedan skulle konvertera om min Ford mondeo sa affären att man inte fick framföra bilen på allmänväg om jag monterade dom men enligt bilprovningen eller om det var polisen så fick jag eftermontera Xenon bara jag hade kvar högtrycksmunstyckena för rengöring av lycktorna och automatisk reglering av ljusets höjd.

MvH Glenn Wiberg

537 Inlägg
8 december 2011
#5
DJeXCute skrev:
Men hur är det egentligen med Xenon? När jag för ca 2år sedan skulle konvertera om min Ford mondeo sa affären att man inte fick framföra bilen på allmänväg om jag monterade dom men enligt bilprovningen eller om det var polisen så fick jag eftermontera Xenon bara jag hade kvar högtrycksmunstyckena för rengöring av lycktorna och automatisk reglering av ljusets höjd.

ja för att ha eftermonterat xenon i halvljuset så måste man ha högtrycksspolning på strålkastarna och automatisk nivåreglering, men monterar man detta så måste man väl troligen regbesikta med det för att få det helt 100% lagligt.


72 Inlägg
9 januari 2012
#6
så då är det h1 i både hel och halvljus? om jag fattat rätt tongue

25 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#7
rangen91 skrev:
så då är det h1 i både hel och halvljus? om jag fattat rätt tongue

Stämmer fint, löste det för ett tag sedan. Det var 2 trådar till varje lampa (totalt 4 H1 lampor)

72 Inlägg
9 januari 2012
#8
Bernsson skrev:
rangen91 skrev:
så då är det h1 i både hel och halvljus? om jag fattat rätt tongue

Stämmer fint, löste det för ett tag sedan. Det var 2 trådar till varje lampa (totalt 4 H1 lampor)

vart det mkt skillnad med xenon i helljuset tongue

25 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#9
Har slängt tillbaka xenonet nu efter besiktningen, och det gör all skillnad tycker jag, mycket bättre ljus. Och då är det 35W Xenon istället för 55w Halogen. Dock har jag bra halogenlampor på helljuset så jag slipper "uppladdningstiden" som jag fick på mina 55W Xenonlampor. Fast 55W xenon lyser ju upp bra mycker mer än 55W halogen smile Om man nu kan leva med uppladdningstiden som ligger runt 4-10 sek.

72 Inlägg
9 januari 2012
#10
ska nog konvertera i 855an smile helljuset är väl det viktigaste då jag pendlar mest nattetid och har inte lust att slå på extraljus på den tongue

25 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#11
Då kan det vara värt att byta till Xenon, ja. Det är ju som sagt en betydlig skillnad. Sen finns det starkare Xenon än 55W, kan ju vara värt att kolla på det, tror det finns ända upp till 70W och då blir du inte besviken iaf ^^

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 januari 2012
#12
Bernsson skrev:
Då kan det vara värt att byta till Xenon, ja. Det är ju som sagt en betydlig skillnad. Sen finns det starkare Xenon än 55W, kan ju vara värt att kolla på det, tror det finns ända upp till 70W och då blir du inte besviken iaf ^^

Numera finns det 100w xenon.
Och om TS tycker att uppstarten är långsam så finns det 55w speedstarter.
Då handlar det om någon sekund innan det har fullstyrka, kostar bara runt en 500ing.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 915 Inlägg
10 januari 2012
#13
finns upp till 100w xenon!
Dubbelt så högt ljusflöde jämfört med 55w xenon.

http://www.forumbilder.se/images/d10201262713Pd049.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

25 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#14
Där ser man! Lär sig något nytt varje dag big_smile Men det var ett redigt ljusflöde på 100W Xenonen, skulle vara kul att se skillnaden i verkligheten, från 55W halogen.

72 Inlägg
11 januari 2012
#15
hmm ja det får bli xenon då smile se hur stark man ska kosta på då tongue skulle vilja se på bild och gärna från 850ins lyktor hur det blir med olia styrkor big_smile

14 Inlägg
11 februari 2012
#16
Hej. skriver här istället för göra en ny tråd. Jag har kommit över en volvo s60 väldigt billigt och har fixat till den och gjort den körklar. ska nu strax besikta den och det ända som jag kan hitta som kommer bli problem är att den är konverterad från halogen till xenon. Så nu måste jag försöka sätta dit halogen igen iallafall under besiktningen ;-). Så hur gör jag? Jag kan inget om det och försöker lära mig. Söker och läser men det finns inga vettiga svar så om nån vill skriva lite om det så vore jag väldigt tacksam.

25 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#17
Vad har du för typ av lampsockel, H1, H4 m.m?

2 037 Inlägg
11 februari 2012
#18
Lullarn skrev:
Hej. skriver här istället för göra en ny tråd. Jag har kommit över en volvo s60 väldigt billigt och har fixat till den och gjort den körklar. ska nu strax besikta den och det ända som jag kan hitta som kommer bli problem är att den är konverterad från halogen till xenon. Så nu måste jag försöka sätta dit halogen igen iallafall under besiktningen ;-). Så hur gör jag? Jag kan inget om det och försöker lära mig. Söker och läser men det finns inga vettiga svar så om nån vill skriva lite om det så vore jag väldigt tacksam.

Så länge som originalkontakten till lamporna finns så är det rätt så lätt.

Koppla bort säkringen till ballasterna om sådan finns (Inte bilens till halvljuset, utan om det är relä till ballasterna så koppla bort säkringen som går till det). Och sen kopplar du bort originalkontakterna som signalen tas ifrån eller som all ström tas från om inte skilt relä finns till ballasterna.

Sen så tar du bort eventuella skydd från halvljusets baksida och demonterar xenonlampan, och lägger i den sorts halogenlampa som ska vara där. Sen så är det bara att koppla fast kontakten på lampan och kolla så det funkar. Och sen så täcker du igen kontakterna från ballasten så inte damm och liknande kommer in i dem. Och lägger så de hålls undan rörliga delar.

Själva ballasterna och kablar till det får vara kvar under besiktning.

Hoppas det inte blev alltför svårt att förstå, och om det blev det så ge lite mera information om hur det är kopplat i din bil eller lägg upp några bilder.

14 Inlägg
11 februari 2012
#19
TACK! Lätt och snabbt svar. Det uppskattas :-) Jag ska ut och kolla lite på det imorgon och försöka lösa det. Det är bara halvljus så tror H1eller H7. Vore skönt om det går enkelt så besiktar jag den snart :-)

2 037 Inlägg
11 februari 2012
#20
Lullarn skrev:
TACK! Lätt och snabbt svar. Det uppskattas :-) Jag ska ut och kolla lite på det imorgon och försöka lösa det. Det är bara halvljus så tror H1eller H7. Vore skönt om det går enkelt så besiktar jag den snart :-)

Senast jag skulle besikta så tog det några minuter att fixa... Men då har jag ju själv satt dit allt också så jag visste ju hur det var kopplat och liknande.


Sök