2743
Sök

Kicker Solo x 18

451 Inlägg
5 december 2011
Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så finns inte solo x med 2x1ohm spolar.

685 Inlägg
5 december 2011
Landstrom skrev:
Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så finns inte solo x med 2x1ohm spolar.

Efter en snabb koll på kickers hemsida (manualen) så finns det 1ohm DVC och 2ohm DVC, dock så finns inte 4ohm DVC med i denna manualen och det vet jag att det finns :S

451 Inlägg
5 december 2011
Såg det nu. :S

Hur som haver, ska du köra i 0.5ohm så krävs som sagt ett ordentligt slutsteg, tvivlar inte på att zachry steget skulle orka driva den. Effekt finns säkert gott om i slutsteget, men det ska väl låta rätt hyffsat också antar jag? Tvivlar på att det finns något som heter kontroll i det där steget.

Edt: evilaudio här på forumet har kört med detta steget (http://dbakuten.se/detail-item_id-318348) i 0.5ohm om jag inte kommer ihåg fel, fråga han vad han har att säga om det. Kan vara ett bättre alternativ.
Senast redigerat av Landstrom (5 december 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 december 2011
Kör på ett ZX2500. Kraft som räcker till och låter bra! Dyrare, men bättre!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
5 december 2011
Den fösta serien basar hade 2x2 ohm och 2x1 ohm (silver kon). Senare serie basar (svart kon) fanns med 2x2 och 2x4 ohm

När det gäller just Kicker SoloX basar så snåla Inte med slutsteget då denna kräver ett steg men mycket kontroll i annars låter basen skit.

Som sagt effekt är långt i från hur ett slutsteg funkar ihop med en bas.

Jag hade kört 2st slutsteg en/ talspole som klarar 1ohm 1000W rms+. Gärna ett strömstarkt Kicker steg då de är konstruerade att hantera deras basar med tunga koner.

MVH//Björn

16 197 Inlägg
5 december 2011
de finns 2 stora "nackdelar" med solo x 18"   dom behöver GALET mycke effekt samt STOR låda för att prestera som dom ska.

fast har man gott om effekt å en riktigt byggd låda så spelar den MYCKE djupbas om de nu e djupbas man vill ha.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
5 december 2011
evilaudio skrev:
de finns 2 stora "nackdelar" med solo x 18"   dom behöver GALET mycke effekt samt STOR låda för att prestera som dom ska.

fast har man gott om effekt å en riktigt byggd låda så spelar den MYCKE djupbas om de nu e djupbas man vill ha.

Man kan få de att spela rätt tajt om man bygger rätt och kör de med ett bra steg ihop med ett kraftigt framsystem.

Man kan trycka ner de i 100L netto och låter förfarande väldigt bra.

MVH//Björn

2 035 Inlägg
5 december 2011
så ett R3500 är för dåligt då?

Biljudsveteran sen 1984!

3 187 Inlägg
5 december 2011
bosabengt skrev:

vet att blekingebilradio slutade att sälja dessa stegen rätt snabbt efter dom tog in dom..

2 035 Inlägg
5 december 2011
big-jepp skrev:
bosabengt skrev:

vet att blekingebilradio slutade att sälja dessa stegen rätt snabbt efter dom tog in dom..

Ja det är möjligt men jag undrar om just det steget är för klent? Och varför isf?

Biljudsveteran sen 1984!

174 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Jag kan säga att jag fick många svar på otänkta frågor, har faktist en 160L lådan som jag byggde till basen, hade aldrig vågat skriva att den var på 160 liter om inte björn hade sagt att det går hahah, men jag har likat lite till, finns ju modellen mindre är dom stegen som går att koppla ihop, och då får man ju 3000w rms i 2 ohm, räcker inte det? Kicker är ju bra, ingen tvekan, men pengarna får man ju råna sig bram x), om jag inte hittar något begagnat med vääääldigt bra pris. MvH Alfred.

4 074 Inlägg
5 december 2011
lill-sorling skrev:
Jag kan säga att jag fick många svar på otänkta frågor, har faktist en 160L lådan som jag byggde till basen, hade aldrig vågat skriva att den var på 160 liter om inte björn hade sagt att det går hahah, men jag har likat lite till, finns ju modellen mindre är dom stegen som går att koppla ihop, och då får man ju 3000w rms i 2 ohm, räcker inte det? Kicker är ju bra, ingen tvekan, men pengarna får man ju råna sig bram x), om jag inte hittar något begagnat med vääääldigt bra pris. MvH Alfred.

Köp inget Zachry R3500D det är MITT tips!
Vi provade ett sånt i en polares bil med 4st banner 95ah i 0.5ohm och det dog efter 1min lungt spelande.
JA vi hade bra jord,renskrapat i ramen...
Och Blekinge bilradio slutade sälja dessa som redan nämnts i tråden just pga av detta.
Då är "lillebror" R1500D ett mycket bättre val utan tvekan...
Annars finns ju även dessa
http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Då får du köra ett på varje spole i så fall och då blir det lite knepigare med att gaina dom lika.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

174 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
okej okej, men 2 st zackry borde väl funka iallafall då? , haha, eldade upp mitt hollywood steg med en RE SX 18 D2, flög både gnistor och eld från det :S och det fick tillräckligt med ström osv, kanske lite för mycket volym på tongue men hittar nog något med lite kräm i får jag hoppas, funderar på kicker ZX2500.1, men kostar ju som det smakar tongue

4 074 Inlägg
5 december 2011
lill-sorling skrev:
okej okej, men 2 st zackry borde väl funka iallafall då? , haha, eldade upp mitt hollywood steg med en RE SX 18 D2, flög både gnistor och eld från det :S och det fick tillräckligt med ström osv, kanske lite för mycket volym på tongue men hittar nog något med lite kräm i får jag hoppas, funderar på kicker ZX2500.1, men kostar ju som det smakar tongue

Va får steget kosta då??

174 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
BJonsson skrev:
lill-sorling skrev:

Va får steget kosta då??

Hade tänkt mig runt 5:- 2 st Zackry går ju på runt 4500:-, och hittade ett ZX2500.1 för 3500 på blocket, så går nog med en väldigt vänlig budget tror jag smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 december 2011
lill-sorling skrev:
BJonsson skrev:
lill-sorling skrev:

Va får steget kosta då??

Hade tänkt mig runt 5:- 2 st Zackry går ju på runt 4500:-, och hittade ett ZX2500.1 för 3500 på blocket, så går nog med en väldigt vänlig budget tror jag smile

Nästan lite varningspris där tror jag. Men är det ärligt så är det ju bara köra på det! ZXet spelar betydligt kraftfullare och snyggare. Dock måste du ju ha en del extrabatterier!

174 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Jo det fårstår jag med när märket är ganska varierande, och när Kicker steget kostar ca 14000 mer nytt tongue

451 Inlägg
5 december 2011
Är det långt mellan där du bor, om inte så är det ju bara åka och kika på det och självklart testa det.

Men vet inte om Jag skulle våga beställa det, låter för billigt för att vara sant. Men men det dyker ju upp sinnessjuka fynd ibland smile
Senast redigerat av Landstrom (5 december 2011)

174 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Landstrom skrev:
Är det långt mellan där du bor, om inte så är det ju bara åka och kika på det och självklart testa det.

Men vet inte om Jag skulle våga beställa det, låter för billigt för att vara sant. Men men det dyker ju upp sinnessjuka fynd ibland smile

Jo det är lite så, ibland så finns det kap!

4 074 Inlägg
5 december 2011
http://www.blocket.se/halland/Dragsterb … =6&w=3

Där har du enligt mig ett KAP!! du får basar och steg för under 5000:-

Sök