3648
Sök

740gl till 740turbo -90a med turbons el startar ej

Allt i allo
183 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#1
hej har en 740gl 90a som ja o en kompis lagt i en 740turbo motor i oxså en från en 90a
vi har lagt i tändsteg o bytt elpiskor in i bilen men får den inte o gå... ingen signal lr ström till boxen steg spridare lr tändspole inte häller till pumpnen någon som vet varför om de skiljer i piskorna ? låter ju som de sitter jord på olika ställen i piskorna?


1 008 Inlägg
8 december 2011
#2
Ja det skiljer på kablaget, 90:ans GL kablage går att köra med med mindre modifieringar ( inkoppling av spridarmotstånd, lmm förlängningskabel)

Hur mycket av kablaget har du bytt, enbart kablaget som sitter på motorn, eller kablaget i hela motorutrymmet?
Du skulle haft tag på pinouts till GL -90 och Turbo -90 på de kontaktstyckena som ansluter de kablage du bytt och jämfört och stiftat om.


Allt i allo
183 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#3
Jag har bytt hela vägen in i bilen fram till dom vita. O svarta stora kablagen var får ja tag i dom då? Sitter ju även ett jävla Volvo guard ja klippt dän


1 008 Inlägg
8 december 2011
#4
Okej, då är det schema/pinouts nog på kontaktstyckena C2 och C3 du behöver till GL och turbon för att stifta om,  de är de stora kontakterna vid höger o vänster a-stolpe.
Det kanske går att googla fram dem om du har tur, men annars borde väl en Volvoverkstad kunna hjälpa dig.
Alternativt kolla på ditt gamla kablage och jämföra/mäta upp och identifiera dem på det viset.

Larmet kan du skippa, det bryter enbart startmotorn.


Allt i allo
183 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#5
Okej ska prata Med en kompis på Volvo..dom är så dryga där sa till mig o lämna in bilen där ja bara garva haha har kvar den gammal piska me. Klippt av den men ska kolla o jämföra då får vi se har alltid tror att larmet bröt pump o tändning men kanske bara nya larm.. Därför ja inte kommit nån vart de är ju sten dött med ström ner till boxen..


1 008 Inlägg
9 december 2011
#6
Okej, Volvoguard larmet bryter som sagt enbart spänningen till startmotorns solonoid så larmet är det minsta bekymret, brukar vara inkopplat i kontaktstycket till växelväljarens startspärrkontakt (automatlåda) som ligger mellan växelväljaren och elcentralen i mittkonsollen.


5100.se
28 Inlägg
9 december 2011
#7
Startmotorn går ju runt så det kan ju inte vara nåt larmproblem

5100.se

Allt i allo
183 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#8
Nån måste ju ha gjort samma miss som vi o sitter på elschema lr liknande ????


Allt i allo
183 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#9
nu finns de ström fram men kör du på starten så ger han bara 9.80v ut o 940 brevid ger 18 19v  vad e felet?



Sök