Jorå, vi söker alltid vettigt folk Dyker det upp folk som på riktigt vet vad dom håller på och har rätt inställning så anställs dom med tänket att dom alltid kommer till användning nånstans, även om vi inte har behovet just då Skicka ett CV vet jag
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Ber om ursäkt att det inte varit några fler bilder sista dagarna. Jag har haft lite körigt på jobbigt, men jag håller på med adaptern för fullt. Det kommer bilder på den så fort det syns att jag har gjort nåt.
Fram tills dess kan ni få suga på den här karamellen. Det är en liten filmsnutt på mitt förra projekt. Jag säger inte mer, utan låter filmen få tala för sig själv.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Hur fick du ut den då? Visserligen lite lättare än en cheva 350 men ändå..
Jag tog den mer eller mindre i famnen och bar ut den. Rullade hela stativet fram till trappan (bor i lägenhet med loftgång) och sen bar jag och en kompis ner den medan en andra kompis bar ned stativet så vi kunde hänga fast den i stativet igen nedanför trappan. Jag plockade självklart bort grenröret och annat otympligt innan för att göra klumpen greppbar.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Okej, hehe inte en helt vanlig syn att möta grannen med polare kånkandes på en motor i trappen!
Mina grannar är vana Jag går sällan till eller från bilen utan någon typ av bildel i handen som ska till jobbet och svetsas, kapas, fräsas eller liknande. Den 360in grovmappade jag på på min parkering utanför huset och övade starter med utanför mina grannars vardagsrumsfönster
Ska bli kul och se vad grannarna säger när jag startar upp V8an första gången inne i lägenheten och använder diskhon som vattenkylare och spisfläkten som avgasutsug
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Okej, hehe inte en helt vanlig syn att möta grannen med polare kånkandes på en motor i trappen!
Mina grannar är vana Jag går sällan till eller från bilen utan någon typ av bildel i handen som ska till jobbet och svetsas, kapas, fräsas eller liknande. Den 360in grovmappade jag på på min parkering utanför huset och övade starter med utanför mina grannars vardagsrumsfönster
Ska bli kul och se vad grannarna säger när jag startar upp V8an första gången inne i lägenheten och använder diskhon som vattenkylare och spisfläkten som avgasutsug
Jaha, då var det dags igen. Ingen jätteupdate blir det idag, men lite har jag att visa. Jag har som jag tidigare nämnt haft skitmycke att göra på jobbet och det är fortfarande samma. Förhoppningsvis lugnar det sig senare i veckan och då blir de mycket gjort. Jag hade tänkt åka in till jobbet i helgen och fixa lite men då hände det här:
Det blev ordentligt vinter här i Åkersberga och det hade plogats upp en isbana som jag bara va tvungen att prova. Då jag tyvärr köra Fiat till vardags fick jag låna en polares 525IX... helt ok faktiskt
Men hur som helst... Jag har fått lite gjort sen sist jag uppdaterade. Mestadels med min insugsadapter, men jag börjar tro att jag har tagit mig vatten över huvudet Det tar sån sjuk tid. Ni som har portat topplock vet hur lång tid det kan ta, men tänk då att inte bara porta, utan att gräva ur 8 st helt nya kanaler och dessutom försöka få dom att bli likadana med hjälp av bara en roterande fil
Såhär ser det ut idag iallafall:
Jag har funderat lite mer på det här med oljestickan också, och jag har fått tag i en rätt smutt snabbkoppling i rätt storlek och moddat lite, så när jag är klar med insugsadaptern ska jag ta tag i oljestickan tänkte jag. Såhär ser den ut idag.
Kolven behöver nog ansas lite :p Är det nån här förresten som vet någon bil som har oljesticka i stålvajerform i lagom storlek?
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Igår kom tomten... jag hade tydligen varit så sjukt snäll så han behövde köra två vändor för att få med allt...
Jag har aldrig varit en sån som anser att antalet kartonger i garaget med kända namn på är viktigare än faktisk motorprestanda. Att det står G-reddy, Nismo, Nuke, NOS, AEM eller liknande på motordelarna bryr jag mig inte om överhuvudtaget. Sjysstaste varumärket på min rejs-Volvo va Biltema, de mesta andra va hemmasnidat. Men hur som helst... Jag fick hem en ny oljepump, oljepumpsdrivaxel och lite sjysstare bultar till ramlageröverfallen och dom bara råkade komma i kartonger som jag kände igen namnen på
ARP-bultar med tillbehör, en Melling högflödes 70psi oljepump och en Maroso pumpdrivaxel med stålhylsa (istället för orginalets plast-variant).
Nu har jag med andra ord ALLT för att få ihop bottendelen. Jag ska bygga skvalpplåtar i tråget, men jag har packboxar, svängningsdämpare, kamdrivning, krysskilar och allt sånt småtjafs, så nu kan jag göra klart blocket. Sen tillkommer vattenpump och remkrets och sånt, men det blir ett projekt i sig själv. Har planer på att svarva egna remskivor, vattenskära egna fästen till allt osv, men det kommer som sagt sen. Ska nog börja riva isär den provmonterade motorn i helgen så jag kan börja fila ur blocket för frigång till veckan.
Blir nog bra det här...
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
ÄNTLIGEN är blocket färdigt att slutmonteras. Efter en jäkla mätandet, antecknande och slipade och till slut en sjuk massa bromsrengöring och tryckluft så är allting rent, dammfritt och färdigt för att fyllas med massa sjyssta bitar.
Bara för att ha något att visa så tog jag bilder på det sista jag gjorde innan motorn blev klar för slutmontering.
Jag har filat ur för frigång för vevstakar och vevaxel och när jag ändå hade kompressorn igång och filen framme så snyggade jag till oljekanalen där pumpen ska sitta också.
Nu kommande veckorna blir det alltså slutmontering av blocket med allt vad det innebär. Blurprinting osv. Sen ska jag paralellt med det fortsätta med adapterplattan för spjällhusen och bygga klart oljetråget.
Sen behövs bara topplock med tillbehör, insuget, remkrets, vattenpump, motorfästen, headers, fördelare, svänghjul osv osv för att kunna starta upp rovan
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Detta kanske inte är något vanligt problem, men När man monterar ihop motorer brukar man kunna använda gradskivor som man bultar fast på vevaxeln för att kunna hitta TDC och grada in kammen ordetligt. Såna gradskivor brukar man kunna köpa lite överallt, så nu när jag ska plocka ihop min motor tänkte jag att jag tar och beställer en sån skiva från Hansen Racing. Problemet jag upptäckte då är att en sån gradskiva kostar flera hundra kronor (!!!) Så vad gör man då om man är snål som mig men ändå vill göra allt rätt? JO! Man googlar skiten Och sen skriver man ut det på firmans skrivare så blir det gratis Sen när man har lite tid över en torsdagkväll så överbögar man det lite så blir det riktigt bra också.
Laminering
Lite plåt
Upp i svarven
Sen är det bara att limma fast den laminerade pappersgradskivan på den perfekt runda plåten med 2 komp epoxi så det sitter som fan
Sen har man en gradskiva som både va helt gratis och är i skaplig storlek och definitivt inte sladdrig. Bara att bulta fast på vevaxeln. Och eftersom den är laminerad kan man skriva på den med whiteboard-penna och markera kam-grader osv, sen bara torka bort och återanvända
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Jag har tyvärr inte hunnit göra så mycket mer. Jag va hela helgen i Sundsvall och träffade familjen och provade på stadens uteliv så de blev inget gjort åt motorn. Jag beställde bultarna som håller kamkedjehjulet idag. Det är tre stycken små bultar och en låsbricka som jag tänkte kan vara skönt att ha ordentliga. En så pass kritisk del i motorn ska inte sitta med begagnade bultar som gått 30000 mil.
Jag satt och surfade på blocket här under kvällen för att få lite inspiration och kom fram till att, om det skulle skita sig med Rod-bygge så vore det skitfränt med en gammal PV i lite smått modifierat skick med den här motorn i. Eller vad tror ni?
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Jag tror iallafall inte att jag nånsin sett nån. Ofta har dom ju turbofemmor eller liknande, men någon med jänkevinkel under locket har jag aldrig sett. Kanske är asfränt
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!