4339
Sök

Funderingar frontsub

564 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Håller på och fixar lite schysst ljud i min 945:a. Tanken är att det ska spela fint och hyfsat högt. Just nu har jag ett Dls 3-vägskit där mellanregister sitter på i-brädan och diskanterna i a-stolparna. Midbasarna (5,25") sitter i originalplats fast jag monterat ditt en baffel i spån. Tänker bygga lådor åt dessa då de inte spelar sin fulla potential samt dämpa mer. Har en Mtx 15" sub som är avstämd till ca 35 hz.

Just nu möter inte framsystemet upp särskilt bra så jag har tänkt att bygga frontsub med en DD w6.5 http://www.bilstereoshopen.se/digital-d … /1103-0men vad bör man stämma av den till för att allt ska lira bra ihop? Tror ni att det går att få till något vettigt med dessa komponenter? Har en Alpine 117 så jag kan kompa ihop det.
Mvh
Senast redigerat av Lillalilja (10 december 2011)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

451 Inlägg
10 december 2011
#2
Det kan man inte veta utan att först modellera bilen och högtalarna tillsammans.

Om jag var i din sits skulle jag antingen betalat någon för att modellera det hela teoretiskt eller laborerat mig fram praktiskt. Detta är helt enkelt en fråga om vad som är värt mest för dig? Tid eller pengar.
Senast redigerat av Rigan (10 december 2011)

564 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#3
Rigan skrev:
Det kan man inte veta utan att först modellera bilen och högtalarna tillsammans.

Om jag var i din sits skulle jag antingen betalat någon för att modellera det hela teoretiskt eller laborerat mig fram praktiskt. Detta är helt enkelt en fråga om vad som är värt mest för dig? Tid eller pengar.

Detta är mitt projektarbete i skolan så tanken är ju att jag ska göra allting själv, och absolut kommer jag att prova och se hur det fungerar. Tänkte mest om det fanns några generella råd man skulle tänka på osv

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
#4
Vad har du för delningar på de olika sakerna?


564 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#5
Har inte varit bilen på två veckor så jag ska inte svära på att det är så här, men sub 30-70 hz, middar 60-400 och resten sitter i Dls passiva filter som jag inte vet delningen på. Förresten så är det http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_76 kit som sitter i
Senast redigerat av Lillalilja (11 december 2011)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
#6
delar du inte midbasarna med filtret? Eller kör du midbasarna aktivt delat? För annars behöver du ju bara dela dem på runa hp 70hz med 6-12dB branthet. Testa dej fram där..6dB kan du även testa dela dem Hp 75-80hz.

Suben kan du sedan dela av vid Lp 55-65Hz och 12dB i branthet.

Så hade jag nog kanske valt att dela på ett ungefär. Men ja vet inte vad målet är med ditt ljud, ska det vara mer åt det välljudande hållet, eller ska det enbart spela högt?
Senast redigerat av TT-Avant (11 december 2011)


564 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#7
TT-Avant skrev:
delar du inte midbasarna med filtret? Eller kör du midbasarna aktivt delat? För annars behöver du ju bara dela dem på runa hp 70hz med 6-12dB branthet. Testa dej fram där..6dB kan du även testa dela dem Hp 75-80hz.

Suben kan du sedan dela av vid Lp 55-65Hz och 12dB i branthet.

Så hade jag nog kanske valt att dela på ett ungefär. Men ja vet inte vad målet är med ditt ljud, ska det vara mer åt det välljudande hållet, eller ska det enbart spela högt?

För tillfället kör jag middarna på ett http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status= @ 24 dB/oktav och har HP på stereon, vet dock inte vilken branthet det är där. Resten av kitet sitter passivt på stereon (de ska få steg så småningom).  Subsonic är på 12 dB och LP är på 24dB aktivt i steget. Målet är väl att det ska spela fint och högt smile Vart hade du delat DD-basen då på ett ungefär?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
#8
Du kan ha problemet med att fronten inte hänger med, pga. att du delar så förbannat brant. Testa att dra ner basen till ca60hz basen och sedan delar du 12dB/okt. ist. Lika så framsystemet, där du delar 24db, dela detta vid 12dB och kolla om du får allt bättre. Du kan då skicka upp midbasarna till ca 70Hz istället för 60 som du har idag. Men det filter du har till hela kittet, det är väl ett 3 vägs filter? Isf, koppla allt på filtret och kör på steget.

Jag tror inte det skall vara direkt nödvändigt med en frontsub. Detta ställer till det ytterligare med delningar och fasfel här och där. Så testa det jag skrev, innan du blandar in ännu flera element. Ju fler högtalare man har, ju svårare är det att få allt att låta bra och ju svårare är det att då rekomendera delningar. Detta är något man behöver lyssna sig till själv..vilket är svårt genom en dator wink


Edit:!
Ska väl tillägga att detta är bara som jag TROR kan bli bra. Det är väldigt svårt att veta då jag själv inte HÖRT hur det låter. Men som sagt, detta KANSKE kan funka, så ta det inte för seriöst om det INTE funkar. Dock så är det ingen fara att testa, sakerna skall inte gå sönder pga. min rekomendationer, utan isf. pga. att man kopplat något galet wink
Senast redigerat av TT-Avant (11 december 2011)


Trucker
1 220 Inlägg
11 december 2011
#9
Kolla med ChriZtoffer så får du garanterat svar hur du ska göra, riktigt kunnig kille de där

Vissa är bara bättre än andra!

564 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#10
TT-Avant skrev:
Du kan ha problemet med att fronten inte hänger med, pga. att du delar så förbannat brant. Testa att dra ner basen till ca60hz basen och sedan delar du 12dB/okt. ist. Lika så framsystemet, där du delar 24db, dela detta vid 12dB och kolla om du får allt bättre. Du kan då skicka upp midbasarna till ca 70Hz istället för 60 som du har idag. Men det filter du har till hela kittet, det är väl ett 3 vägs filter? Isf, koppla allt på filtret och kör på steget.

Jag tror inte det skall vara direkt nödvändigt med en frontsub. Detta ställer till det ytterligare med delningar och fasfel här och där. Så testa det jag skrev, innan du blandar in ännu flera element. Ju fler högtalare man har, ju svårare är det att få allt att låta bra och ju svårare är det att då rekomendera delningar. Detta är något man behöver lyssna sig till själv..vilket är svårt genom en dator wink


Edit:!
Ska väl tillägga att detta är bara som jag TROR kan bli bra. Det är väldigt svårt att veta då jag själv inte HÖRT hur det låter. Men som sagt, detta KANSKE kan funka, så ta det inte för seriöst om det INTE funkar. Dock så är det ingen fara att testa, sakerna skall inte gå sönder pga. min rekomendationer, utan isf. pga. att man kopplat något galet wink

Problemet är att det är 24 dB/okt på stegen, så det är väl inte så mycket man kan göra åt det då. Blir det fasfel ju brantare man delar eller vad är det som är sämre med så brant delning? Det jag tyckte var att när jag hade allt delat passivt var att det blev för lite midbas i förhållande till övriga registret, så därför provade jag att göra som jag skrev. Kanske var i en annan tråd jag skrev det men att fixa ljud i bilen är mitt projektarbete då jag går 3:e året på gymnasiet, det var väl lite därför jag tänkte prova bygga frontsub. Går inte fasfelen som blir med det att kompa bort, eller är det jag som har missförstått nånting nu? roll Självklart kan man ju inte säga nånting när man inte har lyssnat i bilen, men det är alltid bra att få tips från de som kan mer!

Får nog bli att skicka iväg ett meddelande till Chriztoffer!
Tack för svar hur som helst

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
#11
Nej det blir inte fasfel för att man har bant delning, men den skär av så jäkla tvärt så ja tycker det är svårt att få ett samanhang i det hela ljudmässigt. Det ända jag möjligen kan tänka mej dela så brant, är en sub. Men då är det i rent tävlingssamanhang och då går även framsystemet ner till runda 40-45hz, men får en liten liten knuff av suben bak.som även den då delas runt 40hz wink


Att använda en frontsub skapar ofta ett litet fasfel, går väl säkert att kompa bort. Men ja tycker man ska använda tidskomp så lite man kan, ljudet blir mer naturligt om man inte har en kraftig kompning på (enlig mej).


564 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#12
TT-Avant skrev:
Nej det blir inte fasfel för att man har bant delning, men den skär av så jäkla tvärt så ja tycker det är svårt att få ett samanhang i det hela ljudmässigt. Det ända jag möjligen kan tänka mej dela så brant, är en sub. Men då är det i rent tävlingssamanhang och då går även framsystemet ner till runda 40-45hz, men får en liten liten knuff av suben bak.som även den då delas runt 40hz wink


Att använda en frontsub skapar ofta ett litet fasfel, går väl säkert att kompa bort. Men ja tycker man ska använda tidskomp så lite man kan, ljudet blir mer naturligt om man inte har en kraftig kompning på (enlig mej).

Då är jag med på noterna! Men jäklar när man har middar som går ner till 40 hz! När jag får tillbaka bilen ska jag ta mig tid till att lyssna och prova ordentligt och se vad jag själv tycker, dock kommer jag troligtvis ändå att bygga frontsub då det är kul att prova och utforska smile Går det inte så får man bygga något annat roligt av den helt enkelt, tycker man att det blir bra så är det bra helt enkelt
Senast redigerat av Lillalilja (11 december 2011)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
11 december 2011
#13
Lillalilja skrev:
TT-Avant skrev:
Nej det blir inte fasfel för att man har bant delning, men den skär av så jäkla tvärt så ja tycker det är svårt att få ett samanhang i det hela ljudmässigt. Det ända jag möjligen kan tänka mej dela så brant, är en sub. Men då är det i rent tävlingssamanhang och då går även framsystemet ner till runda 40-45hz, men får en liten liten knuff av suben bak.som även den då delas runt 40hz wink


Att använda en frontsub skapar ofta ett litet fasfel, går väl säkert att kompa bort. Men ja tycker man ska använda tidskomp så lite man kan, ljudet blir mer naturligt om man inte har en kraftig kompning på (enlig mej).

Då är jag med på noterna! Men jäklar när man har middar som går ner till 40 hz! När jag får tillbaka bilen ska jag ta mig tid till att lyssna och prova ordentligt och se vad jag själv tycker, dock kommer jag troligtvis ändå att bygga frontsub då det är kul att prova och utforska smile Går det inte så får man bygga något annat roligt av den helt enkelt, tycker man att det blir bra så är det bra helt enkelt

Självklart så ska du ha som DU tycker det låter bra wink


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 december 2011
#14
Jo, man får fasfel - av ALLA delningar. Däremot kan man "kompensera tillbaks" detta om man väljer jämna ordningens branthet, dvs 12, 24, 36 etc.

Vid 12dB branthet har du fasvänt 180 grader. Detta kommer du märka DIREKT om du lyssnar. 24dB så är det tillbaks till i fas, så 24dB är en bra delning kan jag tycka, framförallt för subbasar samt framsystem som inte tål konutslag.

Dilemmat med brant delning är det som TT varit inne på, det finns en risk att du får ett "hål" i ljudet, du saknar viss information eller att det helt enkelt inte smälter ihop bra. Det sistnämnda är mer vanligt när man använder branta delningar i mellanregister. "Hålet" är rätt vanligt om man delar middar lågt mot en sub.

Sen kan det ju vara så att det du egentligen beskriver är en tajmingfråga, dvs det har ingenting med delningen att göra, utan mer om tidsfördröjning mellan elementen.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

564 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#15
jonash skrev:
Jo, man får fasfel - av ALLA delningar. Däremot kan man "kompensera tillbaks" detta om man väljer jämna ordningens branthet, dvs 12, 24, 36 etc.

Vid 12dB branthet har du fasvänt 180 grader. Detta kommer du märka DIREKT om du lyssnar. 24dB så är det tillbaks till i fas, så 24dB är en bra delning kan jag tycka, framförallt för subbasar samt framsystem som inte tål konutslag.

Dilemmat med brant delning är det som TT varit inne på, det finns en risk att du får ett "hål" i ljudet, du saknar viss information eller att det helt enkelt inte smälter ihop bra. Det sistnämnda är mer vanligt när man använder branta delningar i mellanregister. "Hålet" är rätt vanligt om man delar middar lågt mot en sub.

Sen kan det ju vara så att det du egentligen beskriver är en tajmingfråga, dvs det har ingenting med delningen att göra, utan mer om tidsfördröjning mellan elementen.

Hur är det om man delar i huvudenheten då? Blir det samma sak där? Har som sagt inte bilen här, har heller inte tweakat någonting men om man antar att dls passiva filter delar med 12dB/okt och resten delas 24 dB/okt borde inte allt spela i samma fas då om man fasvänder de högtalarna som sitter i delningsfiltret? Har du några bra generella råd inför bygget av frontsub, avstämning delningar mm eller är det bara att prova sig fram?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 december 2011
#16
Lillalilja skrev:
Hur är det om man delar i huvudenheten då? Blir det samma sak där? Har som sagt inte bilen här, har heller inte tweakat någonting men om man antar att dls passiva filter delar med 12dB/okt och resten delas 24 dB/okt borde inte allt spela i samma fas då om man fasvänder de högtalarna som sitter i delningsfiltret? Har du några bra generella råd inför bygget av frontsub, avstämning delningar mm eller är det bara att prova sig fram?

Jo, det hamnar "i fas då". Men du bör nog kolla så att DLS kittet verkligen är 12dB branthet.

Sen tjänar man alltid på att testa att fasvända på de sätt man inte tyror är de rätta, för i bilen händer det ju grejer...har själv varit med om bilar där man fasvänt ena sidan bara, och det varit det bästa...

Generellt när man kör med frontsub så tycker jag man kan dela högre upp i registret. I min SEAT jag vann SM med två år i rad hade jag en 10" frontsub (i 19l låda) och den delade jag vid så högt som 80Hz. Och den kunde du inte lokalisera. Detta funkade bra för mig, då  jag hade 5.25or på brädan, som vek av ungefär vid 80Hz, så där blev det bra. Den 10an jag hade var också extremt följsam, vilket ju hjälper, och om du funderar på 6.5tums sub fram så bör det vara än mindre problem.

Men, man måste prova som du säger, det handlar lika mycket om DLS kittet som om 6.5suben.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

564 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#17
jonash skrev:
Lillalilja skrev:
Hur är det om man delar i huvudenheten då? Blir det samma sak där? Har som sagt inte bilen här, har heller inte tweakat någonting men om man antar att dls passiva filter delar med 12dB/okt och resten delas 24 dB/okt borde inte allt spela i samma fas då om man fasvänder de högtalarna som sitter i delningsfiltret? Har du några bra generella råd inför bygget av frontsub, avstämning delningar mm eller är det bara att prova sig fram?

Jo, det hamnar "i fas då". Men du bör nog kolla så att DLS kittet verkligen är 12dB branthet.

Sen tjänar man alltid på att testa att fasvända på de sätt man inte tyror är de rätta, för i bilen händer det ju grejer...har själv varit med om bilar där man fasvänt ena sidan bara, och det varit det bästa...

Generellt när man kör med frontsub så tycker jag man kan dela högre upp i registret. I min SEAT jag vann SM med två år i rad hade jag en 10" frontsub (i 19l låda) och den delade jag vid så högt som 80Hz. Och den kunde du inte lokalisera. Detta funkade bra för mig, då  jag hade 5.25or på brädan, som vek av ungefär vid 80Hz, så där blev det bra. Den 10an jag hade var också extremt följsam, vilket ju hjälper, och om du funderar på 6.5tums sub fram så bör det vara än mindre problem.

Men, man måste prova som du säger, det handlar lika mycket om DLS kittet som om 6.5suben.

Jag får dra iväg ett mail till Dls och fråga vad det är för delning, samt att jag ska prova fasvända allting och se sen. Vad tror du om avstämning på suben då? Tack för svar hur som helst smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök