3341
Sök

Till er som har bänkat era 850/855 t5

A.Sörman
1 299 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#1
Jag vet finns redan tusen trådar om 850 t5 å om hur man trimmar dom.Men jag vill veta vilken prestanda som krävs för å komma över 300hk  å då menar jag inte ett blocket chip på 300hk big_smile utan jag frågar er som verkligen har bänkat era bilar vart hamnar man med chip 3tum hela vägen å en 15g snurra? eller 16g snurra.

Tacksam för svar Mvh Andreas


8 254 Inlägg
11 december 2011
#2
Med chip, 3" och 15G/16T så hamnar ebn normalsliten motor runt 260hk om det är en 2,3-liters. Vill man över 300 ärligen får man öppna plånboken för då blir det dyrt.


A.Sörman
1 299 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#3
så med en 16 snurra så når man inga 300 ifall är det 19t eller kk24 man bör använda sig av då ?


8 254 Inlägg
11 december 2011
#4
18T/19t/K24 lite beoende på vad man föredrar, men det är något sånt man lär ha bland annat.


8 254 Inlägg
11 december 2011
#5
Felplacerad skrev:
Marlboroman skrev:
18T/19t/K24 lite beoende på vad man föredrar, men det är något sånt man lär ha bland annat.

Vad skulle det kosta att få en 2.3 T5 över 300hk gränsen då ? smile

Svårt att ge ett rakt svar på. Det beror på om budget eller resultat är det viktigaste och hur mycket man är villig att pruta på hållbarhet.


1 679 Inlägg
11 december 2011
#6
Lite off topic men, men om man skaffar ett "300" hk chip, kan man med ett sånt plus öppet filter och större avges kunna få minst 225 hjul hästar? smile
Senast redigerat av JimmyAndersson (11 december 2011)


513 Inlägg
12 december 2011
#7
JimmyAndersson skrev:
Lite off topic men, men om man skaffar ett "300" hk chip, kan man med ett sånt plus öppet filter och större avges kunna få minst 225 hjul hästar? smile

Om vi antar att du får ut 300 hk på svänghjulet så kan man räkna med cr 18 procent effektförlust.
Nu med risk att bli rättad då. Finns säkert lister på hur mycket effekt som går bort. Bara att googla.
Så säg enkelt att 20% försvinner det är 60 hk, då har du 240hk kvar på hjulen. Enkelt sagt.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
12 december 2011
#8
Nån som har en aning om va ja kan ha i 760in?
850 T5-R maskin med kkk24, japangrenrör, R spridare, 3" hela vägen, chip och 1,2 i ladd?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

513 Inlägg
12 december 2011
#9
Vad har du för chip? Hänger mycket på det.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
12 december 2011
#10
Nån sorts hemmalödad historia av nån kille i jönköping... så fråga mej inte tongue Ungefärlig uppskattning ?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

513 Inlägg
12 december 2011
#11
Tja va fan ser man till det övriga så runt 300 borde du ha, kanske lite över tillåmed

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
12 december 2011
#12
Alltid något smile Får la kasta upp skiten i bänken t våren och se va de kan bli smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

513 Inlägg
12 december 2011
#13
Inte funderat på ett sprut typ vems, så ifall du byter stakar så kan du nog klättra mot 350.

1 679 Inlägg
12 december 2011
#14
Melin82 skrev:
JimmyAndersson skrev:
Lite off topic men, men om man skaffar ett "300" hk chip, kan man med ett sånt plus öppet filter och större avges kunna få minst 225 hjul hästar? smile

Om vi antar att du får ut 300 hk på svänghjulet så kan man räkna med cr 18 procent effektförlust.
Nu med risk att bli rättad då. Finns säkert lister på hur mycket effekt som går bort. Bara att googla.
Så säg enkelt att 20% försvinner det är 60 hk, då har du 240hk kvar på hjulen. Enkelt sagt.

Då vill jag minst ha 280 i motor om man ska räkna på 20% drivline förlust vilket jag säkert kan göra då jag har automat smile


513 Inlägg
12 december 2011
#15
JimmyAndersson skrev:
Melin82 skrev:
JimmyAndersson skrev:
Lite off topic men, men om man skaffar ett "300" hk chip, kan man med ett sånt plus öppet filter och större avges kunna få minst 225 hjul hästar? smile

Om vi antar att du får ut 300 hk på svänghjulet så kan man räkna med cr 18 procent effektförlust.
Nu med risk att bli rättad då. Finns säkert lister på hur mycket effekt som går bort. Bara att googla.
Så säg enkelt att 20% försvinner det är 60 hk, då har du 240hk kvar på hjulen. Enkelt sagt.

Då vill jag minst ha 280 i motor om man ska räkna på 20% drivline förlust vilket jag säkert kan göra då jag har automat smile

Jupp en cr 280hk bör du ha och ska man vara ärlig behövs ett steg 3. Kollar man vad autotech säger
Så hamnar du på cr 280 med ett steg 3 och dom är ganska ärliga med sin effekt.
Kommer ihåg att jag läste att en normal bil förlorar mellan 15-20% mellan motor och hjul. Och kul att veta är att första vipern hade mer än 30% förlust.

1 679 Inlägg
12 december 2011
#16
Melin82 skrev:
JimmyAndersson skrev:
Melin82 skrev:

Om vi antar att du får ut 300 hk på svänghjulet så kan man räkna med cr 18 procent effektförlust.
Nu med risk att bli rättad då. Finns säkert lister på hur mycket effekt som går bort. Bara att googla.
Så säg enkelt att 20% försvinner det är 60 hk, då har du 240hk kvar på hjulen. Enkelt sagt.

Då vill jag minst ha 280 i motor om man ska räkna på 20% drivline förlust vilket jag säkert kan göra då jag har automat smile

Jupp en cr 280hk bör du ha och ska man vara ärlig behövs ett steg 3. Kollar man vad autotech säger
Så hamnar du på cr 280 med ett steg 3 och dom är ganska ärliga med sin effekt.
Kommer ihåg att jag läste att en normal bil förlorar mellan 15-20% mellan motor och hjul. Och kul att veta är att första vipern hade mer än 30% förlust.

ska lämna in min på motornord, dom har angett 305 hk med deras chip smile men dom har ju en bänk där också så ska passa på,att bänka den när man endå är där smile


513 Inlägg
12 december 2011
#17
JimmyAndersson skrev:
Melin82 skrev:
JimmyAndersson skrev:

Då vill jag minst ha 280 i motor om man ska räkna på 20% drivline förlust vilket jag säkert kan göra då jag har automat smile

Jupp en cr 280hk bör du ha och ska man vara ärlig behövs ett steg 3. Kollar man vad autotech säger
Så hamnar du på cr 280 med ett steg 3 och dom är ganska ärliga med sin effekt.
Kommer ihåg att jag läste att en normal bil förlorar mellan 15-20% mellan motor och hjul. Och kul att veta är att första vipern hade mer än 30% förlust.

ska lämna in min på motornord, dom har angett 305 hk med deras chip smile men dom har ju en bänk där också så ska passa på,att bänka den när man endå är där smile

Då får du ju ett kvitto direkt på drivhjuls hästar, tror du passerar 225hk med marginal. Men det är mycket som ska stämma, som att motorn ska vara i god kondition osv.
Men det som jag gillar med att chippa t5 är att du får det vrid motorn förtjänar.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
13 december 2011
#18
Vems kommer men inte denna säsongen, lite annat som ska göras i vinter smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

A.Sörman
1 299 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#19
Tar upp min gamla tråd igen å ställer frågan till er som kan.3tum ljusblå spridare 19t 7ans vinklade autotechprogramvara mellan tummen å pekfingret vart hamnar man i hk?


513 Inlägg
25 januari 2012
#20
Drunk skrev:
Tar upp min gamla tråd igen å ställer frågan till er som kan.3tum ljusblå spridare 19t 7ans vinklade autotechprogramvara mellan tummen å pekfingret vart hamnar man i hk?

Autotechchip, tja vad är det för chip? Steg1-7?
Renovera en motor "t5" där killen innan hade kört med dom "blåa spridarna"
Btr och pyst turbotrycket. Ni kan ju gissa hur motorn såg ut innuti.

Så kör med den setupen som autotech gjort chippet för.
Eller så häver du i 19t, spridarna, 3" filter osv så har du strax över 300.
Men låt någon som kan mappa motorn så den går bra på alla sätt.
Mer än 300-330 lär du inte vilja ha med org stakar,
sen blir det att skaffa smidd botten.


Sök