3885
Sök

Volvo 740gl, 90a, svårstartad

10 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
Tjenare!

Jag har då en 740 årsmodell 90, för cirka en vecka sedan så ville den helt plötsligt inte starta. Så jag började med att kolla så att alla tänd hattar satt som dom skulle och pillade lite på bränslereläet etc för att försöka få igång bilen. Batteriet och startmotorn verkar vara helt 100%, så jag misstänkte problem med soppan.
Hur som helst så efter en stund så startar bilen och går precis som den ska. Men jag har sedan dess haft detta problem med att det är svår startad. Som längst har det tagit 25min att starta.
Efter att ha smörjt upp lite kontakter, bytt tändstift osv så kvarstog problemet, bytte då bränslefiltret varpå bilen inte startade alls. Drog igång han med startgas utan problem men dör så fort gasen är förburkad. Så det verkar inte vara tändningen utan bränsletillförseln det är fel på.
Nu har jag bytt huvudpumpen och bränslepumps reläet också men är tillbaks där jag började, bilen startar men det tar sin tid.
Jag har kollat så att det kommer ström till pumpen också

Så nu hade jag tänkt att byta förpumpen i tanken också, men tänkte kolla här om någon har något bättre förslag så jag inte byter den i onödan.
Bilen går som sagt kanon när den väl startat. Verkar också som att det blir värre ju kallare det är, är den ordentligt varmkörd kan den starta direkt när jag vrider om nyckeln om den inte stått för länge.

Tack på förhand
Mvh

Truckreparatör
221 Inlägg
12 december 2011
Kolla relät som sitter på behållaren till kylarvattnet. om det hänger sig så blir bilen extremt svårstartad.
(köpte en bil med det felet en gång tog loss relät slog lite på det o sen försvann felet. den bilen gick i 5år efter detta.)
relät styr spridarna.
Senast redigerat av freddy_82 (12 december 2011)

10 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
kikade på det reläet, kontakten satt så in i helvette. men jag det fanns ett lite "hål" att spruta upp lite elektronik spray i, men får väl kanske ta mig en närmare titt på det då :-)

27 Inlägg
12 december 2011
Har haft samma problem med morsans bil då va det spridar relät som spökade så vi bytte de och då försvann problemet.

http://www.garaget.org/?car=250271
"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

10 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
jag får helt klart göra ett nytt försök med reläet då :-)
tack så mycket för svaren, återkommer med resultat ;-)

10 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Har nu provat att först slå lite på reläet med en skruvmejsel utan framgång och nu även bytt det men problemet kvarstår. Har kollats så att tänd stiften får ström och det får dom.
Plockade även loss fördelarlocket för att kolla efter fukt, hittade då olja i locket och lite runt rotorn. Är rädd att någon packning läcker :S
Hursomhelst torkade jag rent och satte dit den igen... Men bil faan är forfarande trög i starten men går kanon när den väl är igång :@

27 Inlägg
13 december 2011
har du kollat hur mycket soppa det kommer om du kanske behöver byta bränsle filtret.

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

204 Inlägg
13 december 2011
kollat så ingen av givarna i toppen är paj så den inte skickar en signal till kalstartsventilen? det problemet hade jag på min 90:a !

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

10 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
bränslefiltret och huvudpumpen är bytta och soppa verkar det komma fram, iaf efter en stund efter som bilen bara startar helt plötsligt . Hur lång tid det tar kan dock variera, startar direkt när bilen är ordentligt varmkörd.

BKRacing skrev:
kollat så ingen av givarna i toppen är paj så den inte skickar en signal till kalstartsventilen? det problemet hade jag på min 90:a !

Hur kollar man givarna? Är det spridarna/insprutningen du menar?

Mvh

10 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
idag på morgonen ville inte bilen starta alls, börjar misstänka tändningen nu då den inte ens ville starta med startgas. funderade på om ett kunde va fördelarlocket, rotorn eller tändspolen nu. ingen som har några förslag?
mvh

204 Inlägg
15 december 2011
vet inte riktigt hur man kollar dom måste ju gå att ohm mäta dom, men startar den inte ens på startgas så borde du kunna utesluta kallstarsgivaren!

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

27 Inlägg
15 december 2011
har du kollat om det kommer någon gnista på tändstiften och hur dom ser ut kolla även hur kontakterna ser ut i fördelaren om inte det funkar så kolla om du får någon gnista från tändspolen.

210 Inlägg
15 december 2011
Sitter de inte nån el-grunka på höger innerskärm? strax ovanför batteriet? Har för mej den sitter med 2 skruv, om ja fattat de rätt så jordar den nå dret tongue

Kolla den, prova byt med en polare o testa, minns fan inte va de heter, men min va kass, o de va ett
helvete o få igång bilen (:

27 Inlägg
15 december 2011
andreasliljemark skrev:
Sitter de inte nån el-grunka på höger innerskärm? strax ovanför batteriet? Har för mej den sitter med 2 skruv, om ja fattat de rätt så jordar den nå dret tongue

Kolla den, prova byt med en polare o testa, minns fan inte va de heter, men min va kass, o de va ett

du menar tändmodulen som sitter oftast på vänster innerskärm.

10 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Har testat så att det kommer ström till tändstiften, och stiften är helt nya så där borde inte felet ligga. Får ta mig en titt på spole, fördelare och den där modulen då smile

2 Inlägg
15 december 2011
hejsan arne har du löst problemet? jag har samma strul på fjällans 88 740...
funderar på vart tändpunktsgivaren sitter på 740´n på min 89 240 sitter den juh på svänghjulet p räknar hål
vart sitter den på 740´n?

341 Inlägg
15 december 2011
den ska sitta på samma ställe på 740, bakkant på motorn.

10 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Drutten är det fördelaren du menar? Isåfall sitter den bak på motorn, man kan se vart tänd kablarna kommer ifrån.
Tror också att jag löst problemet, delvis... Var nere och kollade på bilen nyss och skruvade loss ett tänd stift och kunde inte se någon gnista överhuvudtaget. Provade med en tänd stifts testare men den lös inte det minsta.
Så min teori är att tex spole eller fördelarlock varit lite halv dåliga ett tag och därför gett för svag gnista och därför varit svår startad men ändå gått igång på startgas då de är mer lätt antändligt. Men nu lagt av helt och ger ingen gnista alls.
Återkommer troligtvis imorgon med resultatet smile

210 Inlägg
16 december 2011
bjornen_93 skrev:
andreasliljemark skrev:

du menar tändmodulen som sitter oftast på vänster innerskärm.

Tack! smile

2 Inlägg
2 januari 2012
men snälla fördelaren hittar väl alla ! ! ! tändpunktsgivaren sitter i fördelaren ( hal sensor ) å även på 740 jag skulle tro att det är den som spökar på 740´n då den verkar vara hög tänd å tänder nästan emot ibland ?!?!

hur går det arne? blir du nå klokare?

Sök