2314
Sök

Volvo B5252s Renovering samt uppgradering (sugtrim)

19 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Måss!

Har snubblat över en 850 -94/95 om jag minns rätt.

En kollegas kompis undrade om jag var intresserad, bilen har vart på verkstan nyligen efter att bilen stannat
när den gick varm. Det konstaterades att motorn var komplös på samtliga.

Det sitter en B5252s maskin i den som sagt har gått varm av okänd anledning så felsökning samt om möjligt renovering står för dörren.

Då har jag lite frågor och funderingar kring detta.

1: Vad bör jag tänka på när jag klyver motorn? T.ex kaminställningar, märkningar osv.
Jag har tidigare inte skruvat vitmotor, men rödblock har man skruvat i massor, framförallt B20 och B23.

2: Jag har ju även funderingar på att hotta upp maskin lite, är det möjligt att motera 20v toppen rakt på 10v gruppen? Altså funkar det med befintliga kolvar, kamdrivning osv ?

3: Om det är möjligt att montera 20valvaren på gruppen, finns det några lämpliga standardkammar att tillgå? För sugtrim uteslutande.. Samt om det finns något bra sätt att porta på?
Om inte möjligt att skifta topp utan större ingrepp (fräsning av block, kolvbyte) Hur bör man vässa denna topp? Lämpliga portningar?

4: Hur är det med vevstakar på vitmotorerna? Hur pass hållbara är dom standard? Jag har inget satt effektmål eller så, utan vill bara testa mig fram på en för mig främmande motor. Jag vill åt lite mera ljud och en trevligare motorkaraktär cool  Men säg runt 2-230 strecket?
Sen har jag inte heller någon tilltänkt bil att montera i, den det blir garanterat en 140 eller 240.

I övrigt så är jag ganska Weberfrälst men jag får väl ge vika för sprut för den här motorn tongue Har en bekant som är ganska inne i MS så jag antar att det blir ett sånt.

Sen vill jag ju inte ha några kommentarer om att "Köp en B5254 istället" eller "Turbokonvertera eller köp T5" och anledningen är att jag bilen var nästan gratis och kan vara kul att pröva något annat. Turbo har egentligen aldrig tilltalat mig heller.

Så ös på med förslag och tips&råd.

Karossen i övrigt säljs vidare som resdels bil (utan motor,vxl, motorstyrning och tillhörande samt säten) eller körs på skrot, utom sätena fram och bak, dem har polaren lagt beslag på tongue


8 253 Inlägg
15 december 2011
#2
1: Inte så speciellt mycket att tänka på egentligen. Ta det lungt när du tar av överdelen på toppen, samma sak gäller montering av överdelen på toppen. Det är lite knepigt eftersom överdelen av toppen som många felaktigt kallar ventilkåpan även är överfallen för kammarna.

2: Kolvarna skiljer. Och sen skiljer även kamremmen pga olika vattenpump.

3: Finns 2 sorter av kammar till 20V varav dem som stt i 92+93 20V samt 2,0 med 140hk är lite vassare på pappret. Men så stor skillnad är det inte. Framförallt på avgassidan i topparna finns det en del jobb att göra medans insugssidan oftast duger med en liten tillsnyggning bara.

4: Stakarna är rätt klena, men klarar såna effekter du nämner.

Ha också i baktanke att kolla upp skicket på cylinderväggarna om du vill få ut något positivt av trimningen. Har motorn passerat 30.000 så är det borrning som gäller i regel om ens blocket går att rädda. Dessutom bör väggarna konrrolleras efter sprickor.


19 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#3
Okej, Låter ju ganska bra.

Är det samma infästning på vattenpumparna eller får jag åka med 10v pump och 20v topp?

Jag tänkte ju isf polera upp samt vikta stakarna lite om dem är i gott skick, annars blir de ju o byta såklart.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket den gått eller hur pass välservad den är men jag får återkomma med
det.

Har beräknat att hämta bilen på måndag, sen får vi se när motorn tas ur osv, har en B20 i stativet nu som jag ska plocka ihop först. Sen kan jag ta upp den o lyfta toppen, då jag avgör om botten är skrot eller inte tongue

Vart ska jag leta efter sprickor? nedre delen av cylindern, vattenkanaler mm.


//Rogga
Senast redigerat av volvo_142_71 (17 december 2011)


8 253 Inlägg
17 december 2011
#4
Bör vara samma infästning på vattenpumparna. Av någon anledning har 10V en annan storlek på remhjulet på pumpen, så det är väl tänkbart att det kan bli något knas med vattenflödet. Men jag ska inte på något vis säga att det är något jag vet. Se till att mäta upp cylinderloppen då dem slits hårt, och då inte enbart efter vändkanterna utan även i kolvarnas undre dödläge. Framförallt i ovankant av cylinderväggarna spricker dem.



Sök