Måss!
Har snubblat över en 850 -94/95 om jag minns rätt.
En kollegas kompis undrade om jag var intresserad, bilen har vart på verkstan nyligen efter att bilen stannat
när den gick varm. Det konstaterades att motorn var komplös på samtliga.
Det sitter en B5252s maskin i den som sagt har gått varm av okänd anledning så felsökning samt om möjligt renovering står för dörren.
Då har jag lite frågor och funderingar kring detta.
1: Vad bör jag tänka på när jag klyver motorn? T.ex kaminställningar, märkningar osv.
Jag har tidigare inte skruvat vitmotor, men rödblock har man skruvat i massor, framförallt B20 och B23.
2: Jag har ju även funderingar på att hotta upp maskin lite, är det möjligt att motera 20v toppen rakt på 10v gruppen? Altså funkar det med befintliga kolvar, kamdrivning osv ?
3: Om det är möjligt att montera 20valvaren på gruppen, finns det några lämpliga standardkammar att tillgå? För sugtrim uteslutande.. Samt om det finns något bra sätt att porta på?
Om inte möjligt att skifta topp utan större ingrepp (fräsning av block, kolvbyte) Hur bör man vässa denna topp? Lämpliga portningar?
4: Hur är det med vevstakar på vitmotorerna? Hur pass hållbara är dom standard? Jag har inget satt effektmål eller så, utan vill bara testa mig fram på en för mig främmande motor. Jag vill åt lite mera ljud och en trevligare motorkaraktär

Men säg runt 2-230 strecket?
Sen har jag inte heller någon tilltänkt bil att montera i, den det blir garanterat en 140 eller 240.
I övrigt så är jag ganska Weberfrälst men jag får väl ge vika för sprut för den här motorn

Har en bekant som är ganska inne i MS så jag antar att det blir ett sånt.
Sen vill jag ju inte ha några kommentarer om att "Köp en B5254 istället" eller "Turbokonvertera eller köp T5" och anledningen är att jag bilen var nästan gratis och kan vara kul att pröva något annat. Turbo har egentligen aldrig tilltalat mig heller.
Så ös på med förslag och tips&råd.
Karossen i övrigt säljs vidare som resdels bil (utan motor,vxl, motorstyrning och tillhörande samt säten) eller körs på skrot, utom sätena fram och bak, dem har polaren lagt beslag på
