3811
Sök

Tips på V8 för ca 500-600hk

2 401 Inlägg
14 december 2011
#21
Team-Adolfsson skrev:
Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

älskar tyska maskiner MEN känns lite smågay o stoppa i en tysk 8a i en trans am wink

Håller med till 100% smile  Det ska vara en fin liten cheva 350 med en stor kromad kompressor


Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#22
Rinnegan skrev:
Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

För att BMW block samt cylinder-lopp tål inte mycket modifikationer, det är inte många som trimmar sug BMW V8'or, det är framförallt otroligt mycket dyrare, håller sämre etc.



Ontopic; om du ska ha en smallblock så..
350 4bult + strokerkit och fixa dig en 383'a.
AFR/Edelbrock/Brodix/Dart alu toppar beroende på budget.
Likadant med alu insug, välj beroende på budget.
Måttligt stor förgasare, lirar själv med 800CFM och det funkar riktigt bra.
Headers.

Det som är bra att tänka på är såkallade "suck, squeeze, bang, blow" effekten.
Ju mer luft och bränsle du kan trycka in i motorn, ju hårdare du kan komprimera den, desto mer smäller det, desto högre avgasfart, desto högre effekt.

Så luftvägar/toppar/bränsle och avgas så kommer du bra långt.



EDIT- 350/454 blocken tål riktigt jävla mycket. Finns folk som trycker ut över 1500hk på blocken, dock så är det med smidda kolvar/stakar/vev.

tack för ett riktigt bra svar
sugen på både bb och sb fast som jag sagt tidigare så klår ljudet i en sb bbn lätt tongue
kollat lite på summit och priserna skiljer en hel del på sb och bb så får nog bli en 350 till o börja med iaf måste ju lära mig om maskinerna
budgeten är väl så där men maskinen ska byggas för att hålla får hellre ta lång tid att bygga motorn än att man köper billig skit o slänger ihop det o sen får ras efter 200 mil
är egentligen bara ett tomt block jag behöver fåtag på nu då de blir 383 stroker samt smidda saker i botten nya toppar o hela köret.

kör orginal nu i sommar dock till nästa sommar ska den nya motorn ner så har ju ett tag på mig och köper lite delar när man får in pengar så fint blire nog big_smile


Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#23
Nybergrobin skrev:
Jag rekommenderar denna film starkt om du ska vässa din 350. Dessa är väldigt professionella och du lär dig massor även om du är en gammal räv som trimmat 8or länge

vad för film ? wink


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 december 2011
#24
Team-Adolfsson skrev:
Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

älskar tyska maskiner MEN känns lite smågay o stoppa i en tysk 8a i en trans am wink

Finns sånna som plockat ur 426or och stoppat ner rismaskiner och symaskiner från bmw... Det är nästan skottpengar på sånt tongue

Rock'n Roll

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 december 2011
#25
Team-Adolfsson skrev:
Nybergrobin skrev:
Jag rekommenderar denna film starkt om du ska vässa din 350. Dessa är väldigt professionella och du lär dig massor även om du är en gammal räv som trimmat 8or länge

vad för film ? wink

Antar att han syftar på Mecka själv - Bygg en v8 med topprestanda och jag håller med, riktigt bra! Speciellt om man ändå inte har något vettigt att göra på 8 timmar wink
Senast redigerat av TenZer (14 december 2011)

Rock'n Roll

33 Inlägg
14 december 2011
#26
Diesel är nice!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#27
stor diesel 8a i en jänk hade vatt fränt men ändå inte tongue

blir 4 bultad 350 iaf letar för fullt tänkte köpa ett tomt block sen köpa allt till motorn nytt
förutom dom sakerna jag inte har ifrån den andra motorn som tråg och liknande saker
dock e det dåligt med sånt på blocket har bara hittat nyrenoverade maskiner för 20k+ och vill jag inte köpa då det ändå ska strokas


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 december 2011
#28
TenZer skrev:
Antar att han syftar på Mecka själv - Bygg en v8 med topprestanda och jag håller med, riktigt bra! Speciellt om man ändå inte har något vettigt att göra på 8 timmar wink

Skulle väl säga tyvärr att mycket i den filmen är närmare dumförklarat av folk som har hållit på lite längre med V8'or..
Kan vara bra för "standard renovering", men om man ska plocka ut effekt så är det oändligt mycket bättre att antingen anlita eller rådfråga en gammal räv om det.

Team-Adolfsson skrev:
blir 4 bultad 350 iaf letar för fullt tänkte köpa ett tomt block sen köpa allt till motorn nytt
förutom dom sakerna jag inte har ifrån den andra motorn som tråg och liknande saker
dock e det dåligt med sånt på blocket har bara hittat nyrenoverade maskiner för 20k+ och vill jag inte köpa då det ändå ska strokas

Vi har en cirka 30 - 40 motorer liggandes ute i vårat skjul. Kan kolla om vi har något hyfsat 4bult 350 block.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 december 2011
#29
Rinnegan skrev:
TenZer skrev:
Antar att han syftar på Mecka själv - Bygg en v8 med topprestanda och jag håller med, riktigt bra! Speciellt om man ändå inte har något vettigt att göra på 8 timmar wink

Skulle väl säga tyvärr att mycket i den filmen är närmare dumförklarat av folk som har hållit på lite längre med V8'or..
Kan vara bra för "standard renovering", men om man ska plocka ut effekt så är det oändligt mycket bättre att antingen anlita eller rådfråga en gammal räv om det.

Mycket möjligt men för mig som haft ner motorer bara någon gång så tycker jag nog det känns rätt skönt att ha kollat igenom. Om inte annat belyser den saker man kanske inte tänkt på från början och på så sett är man mer förberedd på kostnader och tidsåtgång (även om det inte verkade ha någon större betydelse i denna fråga).

Det är väll alltid bäst att fråga någon kunnig som kanske tom kan ha lite inblick i det hela

Rock'n Roll

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 december 2011
#30
TenZer skrev:
Mycket möjligt men för mig som haft ner motorer bara någon gång så tycker jag nog det känns rätt skönt att ha kollat igenom. Om inte annat belyser den saker man kanske inte tänkt på från början och på så sett är man mer förberedd på kostnader och tidsåtgång (även om det inte verkade ha någon större betydelse i denna fråga).

Det är väll alltid bäst att fråga någon kunnig som kanske tom kan ha lite inblick i det hela

Givetvis så kan det vara bra riktlinjer om man ska renovera motorn eller dylikt, det nekar jag inte till, dock så är det alltid bäst att rådfråga någon som kan om man ska bygga för effekt, ja.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#31
är inte helt grön på själva motorn uppbyggnad haft isär ett antal motorer o lärt mig hur dom funkar o allt de där.

dock e ju det svåra när man ger sig in på nåt nytt villka märken man ska köra med villka saker som passar till vad med mera men mycket kan man ju läsa sig till på internet samt rådfråga mycket kunnigt folk.
ihopsättandet av en motor e absolut inga problem de svåra tycker jag e inhandlandet så man vet att man får rätt prylar så nån som har lust o ta sig tid får gärna slänga ihop ett fint recept wink

kommer köpa det mesta från usa då jag känner en del som tar hem saker därifrån kommer köpa från summit racing med stroker kittet kommer därifrån
det jag är grön på är de här med förgasare har jag inte hållt på med innan då jag pysslat mer med diesel och insprutare tongue


Handledare
1 481 Inlägg
15 december 2011
#32
På nitroz säljsida finns det ganska mycket roliga motorer till salu.
http://www.nitroz.se/


1 482 Inlägg
15 december 2011
#33
Du får lätt ut 500hk ur en 350 men den lär kanske inte vara helt behaglig att köra på gata.

Farsans Camaro RS hade en 402BB sugmotor som bromsades till 823hk på bakhjulen år 1979!
Med lustgas över 1000hk.
Däremot drog den bilen ca 6.5liter/milen och gick inte få under 4liter/milen hur man än gjorde.
Motorn gick i över 8 år utan haveri och den brukades lika mycket som en vanlig volvo V70 görs idag..

Dom kunde allt bygga motorer förr i tiden :p

BLT Service
Theracords Music Label

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 december 2011
#35
Noxxer skrev:
Du får lätt ut 500hk ur en 350 men den lär kanske inte vara helt behaglig att köra på gata.

Farsans Camaro RS hade en 402BB sugmotor som bromsades till 823hk på bakhjulen år 1979!
Med lustgas över 1000hk.
Däremot drog den bilen ca 6.5liter/milen och gick inte få under 4liter/milen hur man än gjorde.
Motorn gick i över 8 år utan haveri och den brukades lika mycket som en vanlig volvo V70 görs idag..

Dom kunde allt bygga motorer förr i tiden :p

Big block är ju dock helt annorlunda.

Ju mer slagvolym, desto mer effekt kan man få ut och fortfarande få det hålla bra. Kör t.ex med 600hk på gatan och är rätt behaglig i trafik faktiskt, sålänge man byter utväxling.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Ljud freak !
928 Inlägg
15 december 2011
#36
chefens prostock bil som gick på gatan innan är en cheva bigblock med nitro å typ 11 L volym 1200HK  ! Men som Rinnegan säger man måste byta utväxling om man ska ta sig fram på ett skönt sätt !


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
15 december 2011
#37
Bmw_Bertil skrev:
chefens prostock bil som gick på gatan innan är en cheva bigblock med nitro å typ 11 L volym 1200HK  ! Men som Rinnegan säger man måste byta utväxling om man ska ta sig fram på ett skönt sätt !

Jepp.

Har själv "endast" 3.55, växlar dock från tvåan till trean vid cirka 3k RPM, problemet är ju då att motorljudet blir så högt att alla inom en kilometers radie är väl döva vid det laget.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

223 Inlägg
16 december 2011
#38
Rinnegan skrev:
Bmw_Bertil skrev:
chefens prostock bil som gick på gatan innan är en cheva bigblock med nitro å typ 11 L volym 1200HK  ! Men som Rinnegan säger man måste byta utväxling om man ska ta sig fram på ett skönt sätt !

Jepp.

Har själv "endast" 3.55, växlar dock från tvåan till trean vid cirka 3k RPM, problemet är ju då att motorljudet blir så högt att alla inom en kilometers radie är väl döva vid det laget.

Låter ju som ett angenämt problem! wink


1 624 Inlägg
16 december 2011
#39
bb hit och sb dit, köp dig en 2jz o hinka i.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
16 december 2011
#40
slowSwede skrev:
Låter ju som ett angenämt problem! wink

Polisen tycker ju dock inte det..


careau skrev:
bb hit och sb dit, köp dig en 2jz o hinka i.

Billigare att få upp en SB i de hästarna än att köpa in och trimma en 2JZ-GTE.
Mest för att det finns så äckligt mycket eftermarknads-delar till SB och BB, otroligt mycket mer än 2JZ marknaden.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök