Hur ligger det egentligen till med ändring av avgassystem? Åkte på flygande bes idag om just det..

D. Runbom
14 december 2011 · 148 Inlägg

Är de jag som har missat totalt när det gäller ändring av avgassystemet? Om man byter avgassystem ska det typas om då?
Nu i mitt fall, har en gammel volvo 745a med orginal avgas hela vägen, dock så har jag plockat bort sista ljuddämparn för att få lite muller och detta är då ersatt med ett 2" rör med fäste

Jag åkte dit på flygande bes idag, va tydligen ej godkänt och tvungen till att regga om bilen 800 kr, för att få ha avgaset så, låter skitskumt! Har ju själv haft många bilar och besiktigat hos bilprovningen med bortplockat slutburk och med rör istället och varit godkänt..

Vid just det tillfället så hann jag inte ifrågasätta han för jag hade en tid å passa och tog protokollet och lämnade platsen med frågetecken i skallen som hette duga!

Hur fan ligger det till egentligen? ska ringa bilprovningen imorgon och kolla läget.. men vill ha svar nu! smile

KHRacing
14 december 2011 ·

Beskriv i detalj vad du gjort & vad som sades. annrs är det rätt omöjligt att försöka hjä'lpa dig svara

Barmypie
14 december 2011 · 34 Inlägg

Jag åkte på flygande med min gammla 745. Jag hade plockat bort sista burken men dom tyckte att det lät för högt. men jag åkte å besikta utan att ändra det och den gick igenom. den lät inte för högt enligt besiktningsmannen jag besikta hos.

hej hopp kalle stropp
RoberthR
14 december 2011 · 345 Inlägg

Vad är bilen reggad på i decibel?

Supra Club Sweden
saab_sonett Handledare
14 december 2011 · 1 481 Inlägg

RoberthR skrev:
Vad är bilen reggad på i decibel?

Äldre bilar har inget decibelvärde i regbeviset.

RoberthR
14 december 2011 · 345 Inlägg

därför min 95a har ett decibel värde på 84 reggat? eller menar du ännu äldre?

mvh

Supra Club Sweden
saab_sonett Handledare
14 december 2011 · 1 481 Inlägg

Ja, en 745:a är ju äldre. Min -01:a  BMW har jag värde på men finns  inte på grabbens MB -88

D. Runbom
14 december 2011 · 148 Inlägg

Men de nämnde ingenting om att bilen lät för högt eller så, utan bara att avgaset ej får ändras utan att reg besikta för att få köra lagligt :S  fan att jag inte hade tid å stanna å argumentera mera... blir galen av sånt här!
ska ringa till sbp imorgon å snacka med dom!

KHRacing
14 december 2011 ·

Hur har han byggt det då? jag vill ha en bild för att ens försöka svara på TS fr¨åga

LeafBox Lat Perfektionist
14 december 2011 · 6 359 Inlägg

Men det handlar om att dom tycker det brölar för mkt.

Det var bara en seg dag för grisen så dom behövde ngt att göra

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Stefan Varberg Supraman
15 december 2011 · 2 300 Inlägg

Besiktningen släpper nog igenom de om det inte låter för mkt.

Ett tips e att ta inte bort den sista utan ta bort dom som sitter mitt under bilen.
Då slipper man det mest störande ljudet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
saab_sonett Handledare
15 december 2011 · 1 481 Inlägg

D. Runbom skrev:
Men de nämnde ingenting om att bilen lät för högt eller så, utan bara att avgaset ej får ändras utan att reg besikta för att få köra lagligt :S  fan att jag inte hade tid å stanna å argumentera mera... blir galen av sånt här!
ska ringa till sbp imorgon å snacka med dom!

Det gäller bara helbilsgodkända bilar. Inte en gammal 740. Jag besiktade f.ö.  540:n med sportdämpare och sportkattar.
-Den låter fint. Var besiktningsmannens kommentar...........

KHRacing
15 december 2011 ·

saab_sonett skrev:

D. Runbom skrev:
Men de nämnde ingenting om att bilen lät för högt eller så, utan bara att avgaset ej får ändras utan att reg besikta för att få köra lagligt :S  fan att jag inte hade tid å stanna å argumentera mera... blir galen av sånt här!
ska ringa till sbp imorgon å snacka med dom!

Det gäller bara helbilsgodkända bilar. Inte en gammal 740. Jag besiktade f.ö.  540:n med sportdämpare och sportkattar.
-Den låter fint. Var besiktningsmannens kommentar...........

I teorin får du inte ändra på något på fordon tillverkade efter 1976.... finns regler kring detta med (tyvärr)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2011 · 13 824 Inlägg

verkar som polisens besktiningsgubbar går på crack eller något?!

aldrig hört någon som får reggning på ett avgasystem på en gammal volvo

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
15 december 2011 ·

De vill väl att du ska återställa. Så du inte brölar runt.  Sätt dit något som dämpar ljudet lite mer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2011 · 13 824 Inlägg

tkd_rille skrev:
De vill väl att du ska återställa. Så du inte brölar runt.  Sätt dit något som dämpar ljudet lite mer.

fast då ska dom inte sätta föreläggande om reggbes
utan då handlar det om att det låter förhögt och borde resultera i en ombesiktning
vilket borde vara den rätta vägen att gå
vid ett sånt problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
15 december 2011 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:
De vill väl att du ska återställa. Så du inte brölar runt.  Sätt dit något som dämpar ljudet lite mer.

fast då ska dom inte sätta föreläggande om reggbes
utan då handlar det om att det låter förhögt och borde resultera i en ombesiktning
vilket borde vara den rätta vägen att gå
vid ett sånt problem

Lika bra att han kollar upp det, de kan ha gjort fel faktiskt. Med tanke på de är människor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2011 · 13 824 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:
De vill väl att du ska återställa. Så du inte brölar runt.  Sätt dit något som dämpar ljudet lite mer.

fast då ska dom inte sätta föreläggande om reggbes
utan då handlar det om att det låter förhögt och borde resultera i en ombesiktning
vilket borde vara den rätta vägen att gå
vid ett sånt problem

Lika bra att han kollar upp det, de kan ha gjort fel faktiskt. Med tanke på de är människor.

mm nog läge för det...

men människor..vetefan...långt ifrån alla som hålls med sånt där är det minsta mänsklig
men samtidigt skulle jag jävlas med alla bilar som stör mig om jag jobbat där smile

förstå vad gött att göra en flygande på en plastsläde och göra livet surt för dom
drömmen vorre att göra flygnade på Kooz bil..eller något annan bilförstörare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
15 december 2011 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

fast då ska dom inte sätta föreläggande om reggbes
utan då handlar det om att det låter förhögt och borde resultera i en ombesiktning
vilket borde vara den rätta vägen att gå
vid ett sånt problem

Lika bra att han kollar upp det, de kan ha gjort fel faktiskt. Med tanke på de är människor.

mm nog läge för det...

men människor..vetefan...långt ifrån alla som hålls med sånt där är det minsta mänsklig
men samtidigt skulle jag jävlas med alla bilar som stör mig om jag jobbat där smile

förstå vad gött att göra en flygande på en plastsläde och göra livet surt för dom
drömmen vorre att göra flygnade på Kooz bil..eller något annan bilförstörare

Jo sant. Men även duktiga poliser gör fel.  Sen gör ju poliser lite av sitt jobb. Sen kommer folk och kallar dem saker, men sanningen i denna historien är att TS hade ej tid att diskutera, så han gör mer rätt i att ta kontakt med dem och reda upp det.

smile.

Hool
15 december 2011 · 1 067 Inlägg

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:

D. Runbom skrev:
Men de nämnde ingenting om att bilen lät för högt eller så, utan bara att avgaset ej får ändras utan att reg besikta för att få köra lagligt :S  fan att jag inte hade tid å stanna å argumentera mera... blir galen av sånt här!
ska ringa till sbp imorgon å snacka med dom!

Det gäller bara helbilsgodkända bilar. Inte en gammal 740. Jag besiktade f.ö.  540:n med sportdämpare och sportkattar.
-Den låter fint. Var besiktningsmannens kommentar...........

I teorin får du inte ändra på något på fordon tillverkade efter 1976.... finns regler kring detta med (tyvärr)

?

Gäller väl trimning och avgasvärden..  Inget som påverkas av att en slutburk råkat försvinna..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang