3428
Sök

Kablar och kvalitet?

177 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
jag har många gånger hört att man ska köpa dyra ström och ljud kablar, då som ska leda strömarna bättre. och detta kan jag delvis förstå i signalkablar men INTE i en strömkabel? 

koppar ha resitiviteten 0,0018 ohm per mm2 och meter
aluminium ha resitiviteten 0,0016 ohm per mm2 och meter.

de firmor jag har pratat med säger att man ska köpa OFC koppar kablar då dom är "bäst" och dyrast. eller är detta bara för att tjäna pengar?

skule vilja höra vad vi säger och tycker om denna tanke?

// Beckvall

1 727 Inlägg
15 december 2011
beckvall skrev:
jag har många gånger hört att man ska köpa dyra ström och ljud kablar, då som ska leda strömarna bättre. och detta kan jag delvis förstå i signalkablar men INTE i en strömkabel? 

de firmor jag har pratat med säger att man ska köpa OFC koppar kablar då dom är "bäst" och dyrast. eller är detta bara för att tjäna pengar?

// Beckvall

Köp strömkablar av koppar i den dimension som din/a slutsteg kräver. Det är ju den "bästa" för dig.
Och jag kan säga att koppar är dyrt, så räkna inte med att titta efter det billigaste strömkitet/kabeln.
Skilj på en ev. förtennad kopparkabel(inte alls dumt) och "alu-inlindad ljugkopparkabel". smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

177 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
jag menar inte bara till mina grejer utan generelt. alla försäljare säger nästa samma sak men om man räknar och mäter på de så visar de inte samma sak =/

21 761 Inlägg
15 december 2011
beckvall skrev:

Där vill jag nog protestera litegrann. Aluminium har, åtminstone enligt vissa tabeller, ca 0,0028 i resistivitet (0,00265 enligt Wikipedia). Silver ska ha 0,0016 vad jag vet. smile

1 727 Inlägg
15 december 2011
beckvall skrev:
alla försäljare säger nästa samma sak

Inte jag, jag försökte ju inte kränga det dyraste på dig. Jag informerade dig.

Vad det gäller RCA-kablar så är det en annan diskussion än strömkablar.

Pierre

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 december 2011
Som strömkabel föredrar jag en förtent mångtrådig gummikabel som både är lätt att dra i bilen och motstår väta och korrosion.

T.ex den här kabeln. http://www.skyllermarks.se/sv/produkter … gummikabel

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 727 Inlägg
15 december 2011
En mycket bra kabeltyp.

Pierre

177 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
beckvall skrev:

Där vill jag nog protestera litegrann. Aluminium har, åtminstone enligt vissa tabeller, ca 0,0028 i resistivitet (0,00265 enligt Wikipedia). Silver ska ha 0,0016 vad jag vet. smile

jasså? i våra fin elektronik/ellära böcker är de 0,0016 som vi räknar på :o

Inte jag, jag försökte ju inte kränga det dyraste på dig. Jag informerade dig.

okej då är du den första jag hört allafall! här i sundsvall är de dyraste bäst och gjärna de dom vill sälja wink

1 581 Inlägg
16 december 2011
Jag kör aluminiumkabel till högtalarna däremot. Hör fasiken ingen skillnad på högtalarkabel för 100 kr meterna och för 4 kr metern. 279 kr för 50  meter 2.5mm2 på Kjell o co. Det enda är att höljet är ömtåligt så går att skala med fingrarna i princip.

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
är väll inge ide att köpa  dyra ström kablar bättre då att köpa överdimensonerade  grövre som kanske i vissa fall är billigare?

här har vi en butik med allt  typ matvaru butik  ja med de mesta  å kollar  man på bilstereo kabel så är den mkt dyrare än  typ koppar kabel för båt bruk  som är grövre än  de som ligger i bilstereo hyllorna .. hur kan de vara så ?  desutom har dom kg pris på båt kabeln  mot  bilstereo kabeln som är metervis

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

685 Inlägg
16 december 2011
Stripz skrev:
är väll inge ide att köpa  dyra ström kablar bättre då att köpa överdimensonerade  grövre som kanske i vissa fall är billigare?

Det beror helt på vad för steg kabeln skall in. Har du ett steg med 50mm2 ingång som ligger på 1000w RMS så kan du köra på en 50mm2 aluminium kabel om du vill det, dock så brukar inte fallet vara så, utan de billigare stegen brukar istället ha PRECIS rätt storlek på ingången.

Jag har tex ett steg på 600w RMS där jag bara får in en 10mm2 kabel och hur skulle det ha sett ut om jag kört in en alu kabel där då?

Som sagt så har du mer spänningsfall i en alu kabel än i en koppar kabel så även om alu kabeln är större så betyder inte de att du får mindre spänningsfall.

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
Snoogiloo skrev:
Stripz skrev:

Det beror helt på vad för steg kabeln skall in. Har du ett steg med 50mm2 ingång som ligger på 1000w RMS så kan du köra på en 50mm2 aluminium kabel om du vill det, dock så brukar inte fallet vara så, utan de billigare stegen brukar istället ha PRECIS rätt storlek på ingången.

Jag har tex ett steg på 600w RMS där jag bara får in en 10mm2 kabel och hur skulle det ha sett ut om jag kört in en alu kabel där då?

Som sagt så har du mer spänningsfall i en alu kabel än i en koppar kabel så även om alu kabeln är större så betyder inte de att du får mindre spänningsfall.

Jag kör aldrig me alu bara koppar här man ka ju köra 50mm2 in i ett steg me 25mm2 me förminskare

685 Inlägg
16 december 2011
Stripz skrev:
Snoogiloo skrev:
Stripz skrev:

Jag kör aldrig me alu bara koppar här man ka ju köra 50mm2 in i ett steg me 25mm2 me förminskare

Då kan du ju lika bra klippa kardeler på 50mm2 kabeln ^^

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
Snoogiloo skrev:
Stripz skrev:
Snoogiloo skrev:

Då kan du ju lika bra klippa kardeler på 50mm2 kabeln ^^

sant men inte lika snyggt:)

309 Inlägg
16 december 2011
För att lägga på frågan lite.

Jag har 50mm2 kabel i min bil, det är ingen "riktig" billjudkabel, alltså den är hård och inte så böjbar. Men jag har inga problem att dra den i bilen.
Den köptes på Mekonomen av en kompis som jobbar där å kunde beställa hem, om ja inte minns fel så är det kabel som används till svetsar. Men det ska jag inte säga bestämt.

Är det någon märkbar skillnad på den och en "vanlig billjuds" kabel på 50mm2? Jag mäter strömen osv och allt är i sin ordning.

400 Inlägg
16 december 2011
Sandegren skrev:

Jag har 50mm2 kabel i min bil, det är ingen "riktig" billjudkabel, alltså den är hård och inte så böjbar. Men jag har inga problem att dra den i bilen.
Den köptes på Mekonomen av en kompis som jobbar där å kunde beställa hem, om ja inte minns fel så är det kabel som används till svetsar. Men det ska jag inte säga bestämt.

Är det någon märkbar skillnad på den och en "vanlig billjuds" kabel på 50mm2? Jag mäter strömen osv och allt är i sin ordning.

Den kallas svetskabel ja. Ren koppar. Utmärkt alternativ enligt mig. Säkerligen bättre än 50mm2 alukabel, tveklöst.

Enda minuset med dem är ju som du själv säger att de inte är så böjbara. Men jag har heller aldrig haft problem att dra dem.

Orsaken till att inte så många använder dem är väl för att de främst används inom industrin, därmed dyr för en privatperson som inte har kontakter inom området.

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
JonatanR skrev:
Sandegren skrev:

Den kallas svetskabel ja. Ren koppar. Utmärkt alternativ enligt mig. Säkerligen bättre än 50mm2 alukabel, tveklöst.

Enda minuset med dem är ju som du själv säger att de inte är så böjbara. Men jag har heller aldrig haft problem att dra dem.

Orsaken till att inte så många använder dem är väl för att de främst används inom industrin, därmed dyr för en privatperson som inte har kontakter inom området.

brukr inte  svets kablar vara fintrådiga  och lätt böjbara?  iaf de svetsar jag använt så har det vart så och inte varit nån kabel med grovtrådiga och hårda:) kan tänkta mig att de är nå som används ananrs i industri kanske trukar lr lastbilar

309 Inlägg
16 december 2011
JonatanR skrev:
Sandegren skrev:

Okejokej, sån tur för mig! smile Ja som sagt, är lite svårare att dra å blir inte lika snyggt, men det väger upp att den kostade nästan ingenting smile

400 Inlägg
16 december 2011
Stripz skrev:
JonatanR skrev:
Sandegren skrev:

brukr inte  svets kablar vara fintrådiga  och lätt böjbara?  iaf de svetsar jag använt så har det vart så och inte varit nån kabel med grovtrådiga och hårda:) kan tänkta mig att de är nå som används ananrs i industri kanske trukar lr lastbilar

Ja de används precis som du säger i truckar och lastbilar till störst del. Jag vet inte VARFÖR de heter svetskabel, men det gör de smile

21 761 Inlägg
16 december 2011
beckvall skrev:
jasså? i våra fin elektronik/ellära böcker är de 0,0016 som vi räknar på :o

I så fall står det antingen fel i böckerna eller så har du råkat blanda ihop med resistiviteten för silver. smile

Sök