Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget. Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.
Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget. Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.
problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten
Det man ska tänka på är att inte låta bilen stå med gammal motor olja. När Etanol letar sig ner i oljan så bildas där Fosfor ånga som bryter ner plast och till viss del får oljan att släppa från metallytor. Med andra ord motorn kan rosta inuti :-) Med andra ord byt oftare men titta inte bara på mil även tiden. Sen vilken olja är den som funkar bäst till den motorn! Ställ inte bilen för vinterförvaring med gammal olja!!
Senast redigerat av tekniknissen1 (20 december 2011)
körde också på den ett tag så en kväll skulle jag starta bilen pissade bilen ut olja genom oljefiltret fundera på att fylla bilen med biltemas traktor olja till min Volvo ^^ måste ju vara den ultimata oljan för b230 motor
Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil
Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.
Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema
problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten
Ja så var det för 20 -30 år sedan....nuförtiden har mineral och halvsyntet samma/liknande rengörande additiver som en syntetolja = har man bytt olja de senaste 10 åren har man ändå fått i de "livsfarliga rengörande oljan" i motorn.
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil
Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.
Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema
Helt esterbaserade oljor räknas till grupp 5. Polyalfaolefiner (PAO eller Diester)oljor tillhör grupp 4. Grupp 5 och 4 räknas som ÄKTA syntetiska oljor efter deras något bättre egenskaper än 3 och nedåt. Grupp 3 är mineraloljor som med olika additiv får syntetliknande egenskaper. (Här finns alla typer av bolag och oljor, allt från castrol magnatec till Mobil 1 eller biltema helsyntet, samtliga kallar dock oljorna för helsyntet fast det egentligen är fel.)
Såvitt jag vet är Motul 300V den enda oljan med 100% Esterbas men jag kan ha fel. Vill man ha en PAO olja ska man ananars kolla innehållsdeklarationen och leta efter hög procent av PAO.
OKQ8 Formula excel innehåller ex 76% PAO, Amsoil har någon med hög procent också. och Motul 5100 "tror jag"
Castrol Edge är enligt deras innehåll en Grupp 3 olja exempelvis.
Nu för tiden är det inte några jätteskillnader mellan äkta syntet eller en bra grupp 3 olja. Prismässigt är det dock en jätteskillnad för bolagen att ta fram en grupp 4 olja eller en Grupp3. Grupp 4 är mycket mycket dyrare att producera.
Grupp 3 kommer dock aldrig upp i samma nivå som en grupp4, Oljan i en grupp 4 har alltid bättre egenskaper men frågan är om det märks....
jonTe skrev:
Richtenb skrev:
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil
Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.
Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema
I båda min Audisar kör jag Castrol Edge 5W-30 Helsyntet!
Inte för jag kör med så mycket Etanol, men är ju bara köpa en kvalitetsolja (några av dom som dom har skrivit här i tråden) och lite tätare oljebyten så löser det sig
Min erfarenhet är att, förutsatt att det lirar med de individuella motorerna (speciellt känsligt med hydrauliska kamrem/kedjespännare, lyftare osv...), så gillar E85-motorer lite tjockare helsyntetisk olja som tål att spädas ut med E85 bättre, utan att snabbt tappa sin smörjande förmåga.
Har även erfarit att täta oljebyten med billig olja är bättre än "normala" serviceintervaller med dyr olja. Det finns många bra exempel på bra prisvärda oljor som man kan använda och byta lite oftare utan att det blir ett stort hål i plånboken.