3193
Sök

Vad för motorolja rekomenderas till E85

Handyman =)
106 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
tjena.

det jag undrar är om det krävs nån speciell olja om man kör just med E85 ??

vad rekomenderar ni för motorolja till en opel calibra 16v turbo, hydraliska lyftare, e85, med snart 600 hjulhästar??

stort tack på förhand big_smile


3 235 Inlägg
18 december 2011
#2
Vilken bra olja som helst, men lite tätare byten än vanligt.


Handyman =)
106 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#3
funderar på MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 december 2011
#4
är den helt renoverad så skulle jag nog välja en helsyntetisk olja istället

har det gått på skitolja innan och inte är skött så kör på delsyntet


jag skulle nog välja 5w40 det kör jag på samtliga mina bilar

Kör fort så hinner inget hända...

Handyman =)
106 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#5
Growe skrev:
är den helt renoverad så skulle jag nog välja en helsyntetisk olja istället

har det gått på skitolja innan och inte är skött så kör på delsyntet


jag skulle nog välja 5w40 det kör jag på samtliga mina bilar

Har ingen aning om vad de har kört med för olja i den innan. Den är dock relativt nyligen totalrenoverad.
Senast redigerat av EvoPeps (18 december 2011)


133 Inlägg
18 december 2011
#6
Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget.
Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 december 2011
#7
anton_mjor skrev:
Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget.
Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.

problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten smile

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
18 december 2011
#8
GT PERFORMANCE PLUS SAE 20W-50, Mineral

Den ligger i nu om du inte har bytt smile


866 Inlägg
20 december 2011
#10
Det man ska tänka på är att inte låta bilen stå med gammal motor olja.  När Etanol letar sig ner i oljan så bildas där Fosfor ånga som bryter ner plast och till viss del får oljan att släppa från metallytor. Med andra ord motorn kan rosta inuti :-) Med andra ord byt oftare men titta inte bara på mil även tiden. 
Sen vilken olja är den som funkar bäst till den motorn!
Ställ inte bilen för vinterförvaring med gammal olja!!
Senast redigerat av tekniknissen1 (20 december 2011)

Kyltekniker
28 Inlägg
6 januari 2012
#11
4kezon skrev:
Biltemas Heavy duty olja kör jag på big_smile

körde också på den ett tag så en kväll skulle jag starta bilen pissade bilen ut olja genom oljefiltret sad
fundera på att fylla bilen med biltemas traktor olja till min Volvo ^^ måste ju vara den ultimata oljan för b230 motor big_smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

248 Inlägg
9 januari 2012
#12
motul v300 alla dagar i veckan, finns till hyffsat pris i tyskland

polering 0706-903247

1 365 Inlägg
11 januari 2012
#13
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema


5 710 Inlägg
11 januari 2012
#14
Growe skrev:
problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten smile

Ja så var det för 20 -30 år sedan....nuförtiden har mineral och halvsyntet samma/liknande rengörande additiver som en syntetolja = har man bytt olja de senaste 10 åren har man ändå fått i de "livsfarliga rengörande oljan" i motorn.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
11 januari 2012
#15
Richtenb skrev:
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema

Hur vet man vilken grupp oljan tillhör?

MVH Jonas
..............

1 365 Inlägg
11 januari 2012
#16
Bobistheoilguy är en bra sida.

Helt esterbaserade oljor räknas till grupp 5.  Polyalfaolefiner (PAO eller Diester)oljor tillhör grupp 4. Grupp 5 och 4 räknas som ÄKTA syntetiska oljor efter deras något bättre egenskaper än 3 och nedåt. Grupp 3 är mineraloljor som med olika additiv får syntetliknande egenskaper. (Här finns alla typer av bolag och oljor, allt från castrol magnatec till  Mobil 1 eller biltema helsyntet, samtliga kallar dock oljorna för helsyntet fast det egentligen är fel.)

Såvitt jag vet är Motul 300V den enda oljan med 100% Esterbas men jag kan ha fel. Vill man ha en PAO olja ska man ananars kolla innehållsdeklarationen och leta efter hög procent av PAO.

OKQ8 Formula excel innehåller ex 76% PAO, Amsoil har någon med hög procent också. och Motul 5100 "tror jag"

Castrol Edge är enligt deras innehåll en Grupp 3 olja exempelvis.

Nu för tiden är det inte några jätteskillnader mellan äkta syntet eller en bra grupp 3 olja. Prismässigt är det dock en jätteskillnad för bolagen att ta fram en grupp 4 olja eller en Grupp3. Grupp 4 är mycket mycket dyrare att producera.

Grupp 3 kommer dock aldrig upp i samma nivå som en grupp4, Oljan i en grupp 4 har alltid bättre egenskaper men frågan är om det märks....

jonTe skrev:
Richtenb skrev:
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema

Hur vet man vilken grupp oljan tillhör?


52 Inlägg
13 januari 2012
#17
Jag kör Castrol EDGE Sport 10W-60 : finns på mekonomen för 499kr för 4 liter smile


Lastbilschaufför
257 Inlägg
13 januari 2012
#18
I båda min Audisar kör jag Castrol Edge 5W-30 Helsyntet!

Inte för jag kör med så mycket Etanol, men är ju bara köpa en kvalitetsolja (några av dom som dom har skrivit här i tråden) och lite tätare oljebyten så löser det sig smile

//Danne

Four Rings To Rule Them All

040 RedLine
1 219 Inlägg
13 januari 2012
#19
Motorns smöjda delar borde väl inte känna av bränslet så ska inte vara någon skillnad?

Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
14 januari 2012
#20
Min erfarenhet är att, förutsatt att det lirar med de individuella motorerna (speciellt känsligt med hydrauliska kamrem/kedjespännare, lyftare osv...), så gillar E85-motorer lite tjockare helsyntetisk olja som tål att spädas ut med E85 bättre, utan att snabbt tappa sin smörjande förmåga.

Har även erfarit att täta oljebyten med billig olja är bättre än "normala" serviceintervaller med dyr olja. Det finns många bra exempel på bra prisvärda oljor som man kan använda och byta lite oftare utan att det blir ett stort hål i plånboken.

Mvh
Arash



Sök