3529
Sök

Bygga M52b25 turbo en bra botten

517 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
jag tänkte bygga mig en turbo motor, av min m52b25 och jag vill ha ut en del så vet att blocket inte är att föredra, så jag tänkte kolla då jag inte orkar söka mer då jag gjorde det förra året. men vill ha en bekräftelse.

m50b25 block
m52b25 topp
m52b25 vevaxel
m52b25 kolvar
m50b25 ickevanos stakar
original packning
chipad stybox
köra på 0,8-1bar
395cc spridare
dubbla original pumpar (en st duger till en E34 M5 så 2st borde räcka till 600häst och då har jag en mkt stor marginal)
inte byta kammaxlar utan köra på m52 kammar då en 323 har jämnare drag än en 325
turbo och intercooler m.m. är inte intressant i detta läget då det inte är bestämt.
funkar detta konceptet?


84 Inlägg
19 december 2011
#2
Om du ska köra på bensin o 1 bar så bör du sänka kompet, eller köra på etanol...

Dra till pure-pf.com istället... 5 ggr så större chans att du kommer få ett ordentligt svar där då de i princip är bäst på bmw+turbo.


517 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#3
därför jag ska använda ickevanos stakar smile dom ihop med vanoskolvar ger lägre komp typ som med MLS packning smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 december 2011
#4
Kör INTE dubbla pumpar i orginal tanken. Jag försökte och lyckades men rev ur samma dag. Men krävs mer. Köp en värre pump direkt i stället.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

517 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#5
oh fan så det räcker inte med dubbla pumpar alltså yikes trodde fan jag eftersom M5 har samma och den har ju ändå 340häst men vad funkade inte för dig? blev det för lite sås ändå?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 december 2011
#6
SchleX_320 skrev:
därför jag ska använda ickevanos stakar smile dom ihop med vanoskolvar ger lägre komp typ som med MLS packning smile

en mls brukar väl ge högre komp ? men tål mer iom att det är en stålpackning smile

visste inte de med icke vanos stakar + vanos kolvar ! lär sig något nytt varje dag !

sry för att jag smutsade ner din tråd hehe


517 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#7
CHEEVA skrev:
SchleX_320 skrev:
därför jag ska använda ickevanos stakar smile dom ihop med vanoskolvar ger lägre komp typ som med MLS packning smile

en mls brukar väl ge högre komp ? men tål mer iom att det är en stålpackning smile

visste inte de med icke vanos stakar + vanos kolvar ! lär sig något nytt varje dag !

sry för att jag smutsade ner din tråd hehe

hehe jaa så kan de va ibland smile högre vet jag inget om men samma lr lägre va jag vet, 3,5mm mls har jag sett då äre flera tunna lager, cooperring ska vara bäst enligt va jag fick som svar från PPF. men då jag ska hämta en ickevanos 325a så får det bli den angivna blandnignen smile blir troligtvis 3motorer att plocka isär för att få båda bilarna att fungera smile smutsa ner har du inte gjort tycker iaf inte jag


84 Inlägg
20 december 2011
#8
CHEEVA skrev:
SchleX_320 skrev:
därför jag ska använda ickevanos stakar smile dom ihop med vanoskolvar ger lägre komp typ som med MLS packning smile

en mls brukar väl ge högre komp ? men tål mer iom att det är en stålpackning smile

visste inte de med icke vanos stakar + vanos kolvar ! lär sig något nytt varje dag !

sry för att jag smutsade ner din tråd hehe

Mls, ger lägre komp = mindre spikvänlig. Om du vill köra cooperring, som ej sänker komp, o originalkomp så bör du köra på etanol så den inte spikar så lätt, eller skaffa en snubbe som är väldigt bra på o mappa o ha mätare för allting.


517 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#9
antesacc skrev:
CHEEVA skrev:
SchleX_320 skrev:
därför jag ska använda ickevanos stakar smile dom ihop med vanoskolvar ger lägre komp typ som med MLS packning smile

en mls brukar väl ge högre komp ? men tål mer iom att det är en stålpackning smile

visste inte de med icke vanos stakar + vanos kolvar ! lär sig något nytt varje dag !

sry för att jag smutsade ner din tråd hehe

Mls, ger lägre komp = mindre spikvänlig. Om du vill köra cooperring, som ej sänker komp, o originalkomp så bör du köra på etanol så den inte spikar så lätt, eller skaffa en snubbe som är väldigt bra på o mappa o ha mätare för allting.

ska ju sänka med ickevanos stakar smile dom är ju 3,5 mm kortare va jag vet tongue mappare vet jag en tongue


84 Inlägg
21 december 2011
#10
om killen kan sina grejer så håller det med originalkomp o bensin, finns folk som kör runt 1 bar oöppnat med bensin men det är mycket mer riskfyllt än etanol.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 december 2011
#11
SchleX_320 skrev:
oh fan så det räcker inte med dubbla pumpar alltså yikes trodde fan jag eftersom M5 har samma och den har ju ändå 340häst men vad funkade inte för dig? blev det för lite sås ändå?

Räcker i sås gör det. Trångt och jävligt. Blir dumma vinklar på slangar och så i tanken lätt de korvar sig.. + du måste göra om hela el systemet för att 2 pumpar drar för mycket för orginal.

Då är det alla kablar + relän och igenomföringar i tankarmaturen och allt.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

517 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#12
antesacc skrev:
om killen kan sina grejer så håller det med originalkomp o bensin, finns folk som kör runt 1 bar oöppnat med bensin men det är mycket mer riskfyllt än etanol.

att det går utan kompsänk vet jag men jag har alublocket nu och ska byta så lika bra att kompsänka när jag ändå byter för jag har fått för lite respons för att alublocket håller för mer än 0.5 - 0.6 så vill inte riskera 1 företag som sagt att det håller men kan vara säljknep också så vet i fan Volvos alublock håller och raceblock till tex skyline är alu så vem fan vet. Kanske funkar vill ha 300+ säkra hästar iaf..


84 Inlägg
22 december 2011
#13
SchleX_320 skrev:
antesacc skrev:
om killen kan sina grejer så håller det med originalkomp o bensin, finns folk som kör runt 1 bar oöppnat med bensin men det är mycket mer riskfyllt än etanol.

att det går utan kompsänk vet jag men jag har alublocket nu och ska byta så lika bra att kompsänka när jag ändå byter för jag har fått för lite respons för att alublocket håller för mer än 0.5 - 0.6 så vill inte riskera 1 företag som sagt att det håller men kan vara säljknep också så vet i fan Volvos alublock håller och raceblock till tex skyline är alu så vem fan vet. Kanske funkar vill ha 300+ säkra hästar iaf..

Komihåg att originalstakarna iallaflal på m50b25 brukar krokna vid 400 häst, kanske inte går av i första taget men lite mer som bananer än raka om vi säger så lol


517 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#14
antesacc skrev:
SchleX_320 skrev:
antesacc skrev:
om killen kan sina grejer så håller det med originalkomp o bensin, finns folk som kör runt 1 bar oöppnat med bensin men det är mycket mer riskfyllt än etanol.

att det går utan kompsänk vet jag men jag har alublocket nu och ska byta så lika bra att kompsänka när jag ändå byter för jag har fått för lite respons för att alublocket håller för mer än 0.5 - 0.6 så vill inte riskera 1 företag som sagt att det håller men kan vara säljknep också så vet i fan Volvos alublock håller och raceblock till tex skyline är alu så vem fan vet. Kanske funkar vill ha 300+ säkra hästar iaf..

Komihåg att originalstakarna iallaflal på m50b25 brukar krokna vid 400 häst, kanske inte går av i första taget men lite mer som bananer än raka om vi säger så lol

Kod:



40 Inlägg
22 december 2011
#15
Icke vanos stakarna är 5mm kortare än vanos stakarna. jag körde med 0,55 bar på mitt alublock(323), inga som helst problem. Hade jag vatt dig hade jag bara kompsänkt antingen en vanos eller icke vanos motor med en 3,5mm Mls packning. Då kan du köra 300 hästar med säkerhet ifall motorn är bra mappad.


517 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#16
-Lime- skrev:
Icke vanos stakarna är 5mm kortare än vanos stakarna. jag körde med 0,55 bar på mitt alublock(323), inga som helst problem. Hade jag vatt dig hade jag bara kompsänkt antingen en vanos eller icke vanos motor med en 3,5mm Mls packning. Då kan du köra 300 hästar med säkerhet ifall motorn är bra mappad.

men om dom är 5mm kortare så blir väl kompet jätte lågt? 3.5mm är ju lagom va man hört och läst. Då är ju ickevanos stakar inget för mig då jag vill ju gärna ha något bottendrag innan laddtryck..
Jo jag körde 0.5 i en m52b20 omappad bara stora spridare gick jätte bra tills vattenpumpen gick åt helvete vanlig landsväg i 90knyck. Men jag vill ha m52 delarna i ett gjutjärnsblock eftersom innehållet är bättre..


40 Inlägg
23 december 2011
#17
SchleX_320 skrev:
-Lime- skrev:
Icke vanos stakarna är 5mm kortare än vanos stakarna. jag körde med 0,55 bar på mitt alublock(323), inga som helst problem. Hade jag vatt dig hade jag bara kompsänkt antingen en vanos eller icke vanos motor med en 3,5mm Mls packning. Då kan du köra 300 hästar med säkerhet ifall motorn är bra mappad.

men om dom är 5mm kortare så blir väl kompet jätte lågt? 3.5mm är ju lagom va man hört och läst. Då är ju ickevanos stakar inget för mig då jag vill ju gärna ha något bottendrag innan laddtryck..
Jo jag körde 0.5 i en m52b20 omappad bara stora spridare gick jätte bra tills vattenpumpen gick åt helvete vanlig landsväg i 90knyck. Men jag vill ha m52 delarna i ett gjutjärnsblock eftersom innehållet är bättre..

Yes, kompet blir jätte lågt, precis och det lär du inte ha mycket av med det låga kompet.japp, 3,5 ger ca 8,5:1 i komp och det e lagom, jag kör det på min nu och det funkar bra, blev inte så jättestor skillnad heller att köra som sugis inför besiktningen med 3,5mm packning. Vattenpumpen är ett vanligt fel på alla m50 och m52 motorer ifall dom har plastimpellern. okej, men då hade jag satt över m52 sakerna i m50 blocket och kört med en 3,5mm packning, lättast så och håller bra!


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
40 Inlägg
23 december 2011
#19
ToTTeN skrev:
Samma recept som jag kör med.

Ja och det håller! har pressat min ganska duktigt nu på 0,55 i ladd och den går lika fint än:D Mls packningarna e good shit:P


517 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#20
-Lime- skrev:
ToTTeN skrev:
Samma recept som jag kör med.

Ja och det håller! har pressat min ganska duktigt nu på 0,55 i ladd och den går lika fint än:D Mls packningarna e good shit:P

detta inlägget är uppskattat med alla svar.
Vet inte om ni har haft samma upplevelse men jag har mailat med ppf med lite frågor och det har bara blivit korta svar och inte positivt inställt det jag fick som svar från dom tolkar jag som typ. M50 block är ett måste och cooperring packning och originalkomp eller kompsänkning med att köpa smidda saker mls va tydligen skit det börjar alltid läcka förr eller senare. Och m52 motorer gick bara öka effekten med 50%.
Men tex skr sa att dom laddar upp till 0.9 på alla bmwmotorer från 91 utan att öppna dom även alumotorerna och över det byter dom till mls och arp bult bara det mappades bra så funka det bra upp till 1.5bar. Men ingen annan stans får man svar att alu motorerna håller. Men japanska alublock håller och Volvos alublock så varför inte bmws? Så frågan är om man ska testa själv och byta block om det inte håller. 12:9 bult till toppen har jag så det räcker till säkert 4 motorer ligger hemma så kan ju iaf byta till sådana.



Sök