2876
Sök

4-polig tempgivare

193 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#1
Hej tänkte kolla med er om ni vet kanske?!

Tempgivaren till instrumentet inne i kupen är kass tror jag, men det är så att den är 4 polig någon som vet vad alla poler gör ??

Om man kan ta bort original givaren och sätta dit en annan som är till en vanlig 52mm mätare ?
men då tappar man direkt 3 funktioner men frågar är vilka ?

en ny givare koster 1600:- vid audi och 1000:- vid mekonomen


133 Inlägg
20 december 2011
#2
2 pinnar går till motorstyrdonet, 2 pinnar till instrumentet smile
Mät pinnarna innan du drar någon slutsats.
Det ena paret pinnar ska ha ungefär dubbel resistans jämfört mot det andra paret smile


193 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#3
Så så att det ena har 8 så ska du andra ha ca 16 ?

Då är givaren hel om det är så ?


133 Inlägg
20 december 2011
#4
Ja typ...
Tror min givare hade runt 2250 och 5000 ohm när min termostat var trasig och motorn bara blev halvljummen.
Resistansen blir lägre ju varmare motorn är.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 december 2011
#5
anton_mjor skrev:
2 pinnar går till motorstyrdonet, 2 pinnar till instrumentet smile
Mät pinnarna innan du drar någon slutsats.
Det ena paret pinnar ska ha ungefär dubbel resistans jämfört mot det andra paret smile

Nja, stämmer det där verkligen?

Du har ju ena polen till tempmätaren, en till Autocheck och en till styrenheten som stänger av  ac-kompressor samt stoppar laddtrycksregleringen. Den fjärde och sista är väl strömmatningen.

Den fyrpoliga är numera ersatt med en trepolig, tror det är strömmatningen dom skippat då den inte behövs.


Så är det iaf NF/NG/MC motorerna, alltså dom med mekaniskt sprut, men vill minnas att det är samma givare till 3B och andra motorer, dvs de flesta femcylindriga.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

133 Inlägg
20 december 2011
#6
Det stämmer på min givare i vilket fall.

2 pinnar för instrument och jord, ett par till varje termoresistor.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 december 2011
#7
knoppen skrev:
Hej tänkte kolla med er om ni vet kanske?!

Tempgivaren till instrumentet inne i kupen är kass tror jag, men det är så att den är 4 polig någon som vet vad alla poler gör ??

Om man kan ta bort original givaren och sätta dit en annan som är till en vanlig 52mm mätare ?
men då tappar man direkt 3 funktioner men frågar är vilka ?

en ny givare koster 1600:- vid audi och 1000:- vid mekonomen

Denna givare finns hos Nascom.se för 300kr.
http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=&a … p;Prod=285




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 december 2011
#8
anton_mjor skrev:
Det stämmer på min givare i vilket fall.

2 pinnar för instrument och jord, ett par till varje termoresistor.

I Seaten? Det må vara, men vad får dig att tro att det är samma givare i din 1,6l 4-cyl sugmotor från 1999 som i Audins 2.2liters turbofemma från 1992?

Dom passar iallafall inte rent fysiskt, men om funktionen är densamma låter jag bli osagt.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

133 Inlägg
21 december 2011
#9
Det är samma del som sitter på MÅNGA andra VAG-bilar, tänkte att det inte är någon större skillnad på basic eldelar.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 december 2011
#10
anton_mjor skrev:
Det är samma del som sitter på MÅNGA andra VAG-bilar, tänkte att det inte är någon större skillnad på basic eldelar.

Jepp, den sitter i många VAG modeller, dock inte en enda Audi av någon anledning, eller så säljs den med annat VAG.nr för just Audi. 





Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

133 Inlägg
21 december 2011
#11
Samma motor sitter i både VW, Audi och Seat, det är allt jag vet.



Sök