4403
Sök

Kan man koppla kondensator såhär?

685 Inlägg
26 december 2011
#21
Expoze skrev:
Snoogiloo skrev:
Har aldrig själv kopplat en konding men då det sitter en ingång och en utgång på en konding så säger jag NEJ det går inte att koppla så.

Varken slutsteg eller konding kan gå sönder av att koppla så som du vill göra men den kommer inte göra någon nytta heller för den delen för den kommer aldrig att användas då det inte finns något inkopplat på utgången.

Du vet inte riktigt vad du pratar om överhuvudtaget eller? Finns då inte något som heter in eller utgång på en kondensator..........

Alla kopplingssätten som visas här funkar i praktiken på samma sätt.

Stora frågan till TS egentligen är, varför en kondensator?

Jag har ju som sagt inte hållt på med kondensatorer i bilen då jag kör på batteri istället.

Men på kretskort och liknande så har man ju även där kondensatorer och dom har ju en ingång och en utgång (dock är dessa ej kopplade direkt till jord) så jag tog för givet att det även var så på de som man sätter i bilen och att jordningen mer var för säkerhet ^^ Men det kan ju som sagt vara fel smile


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 december 2011
#22
Snoogiloo skrev:
Expoze skrev:
Snoogiloo skrev:
Har aldrig själv kopplat en konding men då det sitter en ingång och en utgång på en konding så säger jag NEJ det går inte att koppla så.

Varken slutsteg eller konding kan gå sönder av att koppla så som du vill göra men den kommer inte göra någon nytta heller för den delen för den kommer aldrig att användas då det inte finns något inkopplat på utgången.

Du vet inte riktigt vad du pratar om överhuvudtaget eller? Finns då inte något som heter in eller utgång på en kondensator..........

Alla kopplingssätten som visas här funkar i praktiken på samma sätt.

Stora frågan till TS egentligen är, varför en kondensator?

Jag har ju som sagt inte hållt på med kondensatorer i bilen då jag kör på batteri istället.

Men på kretskort och liknande så har man ju även där kondensatorer och dom har ju en ingång och en utgång (dock är dessa ej kopplade direkt till jord) så jag tog för givet att det även var så på de som man sätter i bilen och att jordningen mer var för säkerhet ^^ Men det kan ju som sagt vara fel smile

tror nog du har blandat ihop kondensator med något annat. smile

685 Inlägg
26 december 2011
#23
Nitromast skrev:
Snoogiloo skrev:
Expoze skrev:

Du vet inte riktigt vad du pratar om överhuvudtaget eller? Finns då inte något som heter in eller utgång på en kondensator..........

Alla kopplingssätten som visas här funkar i praktiken på samma sätt.

Stora frågan till TS egentligen är, varför en kondensator?

Jag har ju som sagt inte hållt på med kondensatorer i bilen då jag kör på batteri istället.

Men på kretskort och liknande så har man ju även där kondensatorer och dom har ju en ingång och en utgång (dock är dessa ej kopplade direkt till jord) så jag tog för givet att det även var så på de som man sätter i bilen och att jordningen mer var för säkerhet ^^ Men det kan ju som sagt vara fel smile

tror nog du har blandat ihop kondensator med något annat. smile

Nopp tongue Jag vet vad en kondensator är för nått smile Men sen kan jag ju alltid ha fått nått om bakfoten om hur de fungerar då jag inte har läst nått om dom, jag vet bara hur man kopplar in dom på kretskorten och vad de gör för skillnad tongue


76 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#24
Nu har jag kopplat in kondensatorn i följande ordning; Batteri --> Kondensator --> Slutsteg. Jordat kondensator och slutsteg på separata punkter. Ingen remotekabel behövdes heller för att kondensatorn har en funktion som heter "Auto shut down" vilket betyder att när kondensatorn märker att den inte längre får ström dvs. man har slutat spela musik så stänger den av sig efter ca 2 minuter

Och jag kan säga att det blev viss skillnad på basen, nu är den lite rappare och en hänger bättre med i låtarna.

Jag är helnöjd! big_smile

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

2 024 Inlägg
26 december 2011
#25
Snoogiloo skrev:
Jag har ju som sagt inte hållt på med kondensatorer i bilen då jag kör på batteri istället.

Men på kretskort och liknande så har man ju även där kondensatorer och dom har ju en ingång och en utgång (dock är dessa ej kopplade direkt till jord) så jag tog för givet att det även var så på de som man sätter i bilen och att jordningen mer var för säkerhet ^^ Men det kan ju som sagt vara fel smile

Njae, du har fel där med. Kondensatorer, oavsett storlek, har inte in eller utgång. Vissa kondensatorer, tex elekrolyt och tantal har däremot polaritetstvång, dvs det är viktigt att man kopplar plus på plus och minus på minus. (Jord i en bil är förövrigt minus) Mängder av kondensatorer däremot har ingen polaritet utan är bipolära, de kan man vända och vrida hur man vill.

Inte för att verka taskig nu men har man inte rätt kunskap så bör man inte sprida sin okunskap vidare utan vänta tills någon med rätt kunskap besvarar frågan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 024 Inlägg
26 december 2011
#26
AudiTrollet skrev:
Nu har jag kopplat in kondensatorn i följande ordning; Batteri --> Kondensator --> Slutsteg. Jordat kondensator och slutsteg på separata punkter. Ingen remotekabel behövdes heller för att kondensatorn har en funktion som heter "Auto shut down" vilket betyder att när kondensatorn märker att den inte längre får ström dvs. man har slutat spela musik så stänger den av sig efter ca 2 minuter

Och jag kan säga att det blev viss skillnad på basen, nu är den lite rappare och en hänger bättre med i låtarna.

Jag är helnöjd! big_smile

Gott att du fick ihop det och kul att du blev nöjd, det är det viktigaste.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

76 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#27
Jo det är riktigt gött att det fungerar som det ska, nu är det bara lite slutstegs inställningar som ska göras...

EDIT: Men jag ska göra som du sa innan, uppgradera kablar från generator till batteri, jorden osv...
Senast redigerat av AudiTrollet (26 december 2011)

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

564 Inlägg
26 december 2011
#28
Hej!
Lånar tråden lite då det känns onödigt att skapa ny. Har en konding liggandes som jag tänkte koppla in bara för skojs skull, en Autoleads på 1 Farrad. Vill mest se om det gör skillnad i basen, för det är väl där den märks? Vilket av dessa alternativ ska jag välja? http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1497170
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1497171 ?

Hur grova kablar bör man ha för kondensatorn? De lär ju inte bli längre än 1 meter
Ps: Hur fan gör man så att bilden blir inbäddad?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 024 Inlägg
26 december 2011
#29
Kan du inte fästa kablarna direkt på kondensatorn då, så slipper du blocken. Kondensatorn ska sitta så nära slutstegen som möjligt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

564 Inlägg
26 december 2011
#30
Expoze skrev:
Kan du inte fästa kablarna direkt på kondensatorn då, så slipper du blocken. Kondensatorn ska sitta så nära slutstegen som möjligt.

Menar du så här? https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-4b611ff5fa7bb590b098d9347dac3b37.jpg

Det lär jag kunna ordna isåfall, bara att införskaffa lite kabelskor smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 452 Inlägg
26 december 2011
#31
konding skall alltid sättas i närheten av steget ej för långa kablar har jag fått lära mig på alla ljudtävlingar

döden kommer tillbaka

76 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#32
Och kom även ihåg att aldrig jorda kodingen och steget på fästpunkt!

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

564 Inlägg
26 december 2011
#33
AudiTrollet skrev:
Och kom även ihåg att aldrig jorda kodingen och steget på fästpunkt!

Vad menar du nu?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 024 Inlägg
26 december 2011
#34
Lillalilja skrev:
Expoze skrev:
Kan du inte fästa kablarna direkt på kondensatorn då, så slipper du blocken. Kondensatorn ska sitta så nära slutstegen som möjligt.

Menar du så här? http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-4b611ff5fa7bb590b098d9347dac3b37.jpg

Det lär jag kunna ordna isåfall, bara att införskaffa lite kabelskor smile

Precis. Tänk bara på att ifall du går ner i kabeldimension och får längre kablar än 40cm efter kondingen så kan du behöva säkra av en gång till beroende på hur stor säkring du har på matningskabeln.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

564 Inlägg
26 december 2011
#35
Expoze skrev:
Precis. Tänk bara på att ifall du går ner i kabeldimension och får längre kablar än 40cm efter kondingen så kan du behöva säkra av en gång till beroende på hur stor säkring du har på matningskabeln.

Bra att du sa det, har varit lite osäker på det faktiskt! Just nu har jag 50 mm² avsäkrat till 150A så jag får se om jag kan lösa det utan några nya säkringar. Men om vi säger att jag lyckas hålla kablarna 40 cm eller kortare, hur grova bör de då vara? Mono-steget är avsäkrat till 120 Ampere, och två-kanalaren leverar ca 2*200 riktiga wrms.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#36
Lillalilja skrev:
AudiTrollet skrev:
Och kom även ihåg att aldrig jorda kodingen och steget på fästpunkt!

Vad menar du nu?

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

3 187 Inlägg
27 december 2011
#37
AudiTrollet skrev:
Lillalilja skrev:
AudiTrollet skrev:
Och kom även ihåg att aldrig jorda kodingen och steget på fästpunkt!

Vad menar du nu?

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

då ställer jag mot frågan, varför inte det?


3 187 Inlägg
27 december 2011
#38
Lillalilja skrev:
Hej!
Lånar tråden lite då det känns onödigt att skapa ny. Har en konding liggandes som jag tänkte koppla in bara för skojs skull, en Autoleads på 1 Farrad. Vill mest se om det gör skillnad i basen, för det är väl där den märks? Vilket av dessa alternativ ska jag välja? http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1497170
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1497171 ?

Hur grova kablar bör man ha för kondensatorn? De lär ju inte bli längre än 1 meter
Ps: Hur fan gör man så att bilden blir inbäddad?

jag hade kört kondningen på det steget som driver framsystemet..


76 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#39
big-jepp skrev:
AudiTrollet skrev:
Lillalilja skrev:
Vad menar du nu?

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

då ställer jag mot frågan, varför inte det?

Det är inte bra för att det är mycket ström som leds till just den punkten i chassit och om jordpunkten är klen så kan det lätt bli kortslutning. Men klart om man har en bra jordpunkt t.ex. ett bältesfäste så ska det väl inte vara några problem. Men det dumt o chansa också, hur som helst så hade jag inte satt steg och koding på samma punkt

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

2 024 Inlägg
27 december 2011
#40
AudiTrollet skrev:
Lillalilja skrev:
AudiTrollet skrev:
Och kom även ihåg att aldrig jorda kodingen och steget på fästpunkt!

Vad menar du nu?

Ofan skrev fel, var trött när jag skrev det svaret haha!

Jag menar att man aldrig ska jorda koding och steg på samma fästpunkt

Jag hävdar nog motsatsen jag. För att undvika potentialskillnader så bör man alltid använda sig av gemensamma kopplingspunkter.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök