2475
Sök

Efterlys. Högskola

551 Inlägg
5 januari 2012
#41
Thunderbird88 skrev:
p12: Du kan gå från att utbildat dig till flygtekniker för civilt till att bli flygtekniker för försvaret. Men då bör du ha klarat all teori för civilt för att sedan snacka med försvaret så kan dom kasta in dig på en liten snabbkurs.
Men försvaret betalar mycket lägre i lön än civilt. Men visst, tycker man det är coolt att meka JAS eller C130 så är det väl bra att gå till försvaret tongue

missförstå mig inte, jag ska inte bli flygtekniker tongue

Vart jobbar man om man ska jobba i privat sektor, jag menar många större flygplatser är ju ägda av staten och således får man en lön inom offentlig sektor. eller är man inte anställd av flygplatsen? är det oberoende fötetag som tex arlanda hyr in? Bara undrar för TS skull. (han ska ju för bövelen inte behöva jobba offentligt :s)

Haters gonna hate.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 januari 2012
#42
p12 skrev:
Thunderbird88 skrev:
p12: Du kan gå från att utbildat dig till flygtekniker för civilt till att bli flygtekniker för försvaret. Men då bör du ha klarat all teori för civilt för att sedan snacka med försvaret så kan dom kasta in dig på en liten snabbkurs.
Men försvaret betalar mycket lägre i lön än civilt. Men visst, tycker man det är coolt att meka JAS eller C130 så är det väl bra att gå till försvaret tongue

missförstå mig inte, jag ska inte bli flygtekniker tongue

Vart jobbar man om man ska jobba i privat sektor, jag menar många större flygplatser är ju ägda av staten och således får man en lön inom offentlig sektor. eller är man inte anställd av flygplatsen? är det oberoende fötetag som tex arlanda hyr in? Bara undrar för TS skull. (han ska ju för bövelen inte behöva jobba offentligt :s)

Missförstår dig inte, rättade bara smile
Men så du förklarade det är som det var förut. Eller ja, som det fortfarande är lite men försvaret ska äntligen försöka rätta sig efter resten av Sverige och världen. Får se hur det går wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 337 Inlägg
6 januari 2012
#43
Taweri skrev:
En brud jag var på G med hennes brorsa är mekaniker för pansarvagnar hos militären enligt henne hade han en rätt saftig lön, men han åkte också utomlands någon enstaka gång.

Jag kan nästan garantera att en stridsvagnsmek i FM inte tjänar överdrivet bra, om han nu inte är en gammal tekniker som jobbat ett bra tag. Däremot ger en utlandstjänst i princip dubbel lön under ett halvår, så då får ju årslönen en skjuts uppåt.

1 072 Inlägg
6 januari 2012
#44
Fartygsmekaniker alla ggr i veckan, och kommer man in på Norsk sokkel så är lönerna väldigt bra med goda rotationer. Men det krävs mer än bara EN utbildning då och allt ska följa Norsk standard. Och gärna fagbrev!

Hade jag varit smartare och vetat mer vad jag ville i låg ålder så hade jag garanterat gjort saker mer annorlunda. Ex kranförare offshore har en lön på 55000Nok i mån på 14-28 rotation med 100% lönepålägg på all övertid, även när man sover.

Så, är man klok. Vill leva ett gott liv med bra livskvalité och slippa tänka på om månaden ska gå ihop rent lönemässigt så finns möjligheterna.


551 Inlägg
7 januari 2012
#45
sik skrev:
Så, är man klok. Vill leva ett gott liv med bra livskvalité och slippa tänka på om månaden ska gå ihop rent lönemässigt så finns möjligheterna.

rätta mig om jag har fel, men det är väll rätt svårt att få jobb off-shore? alltså på gund av konkurrens, krav på många utbildningar och inte minst krav på erfarenhet. men även så måste man ju ha ett liv som skulle passa bra med dessa typer av rotationer. jag skulle inte palla vara borta från familj, speciellt barn (om man nu skulle ha några) i så långa perioder.

Dessutom behöver man ju inte jobba off-shore för att slippa tänka så mycket på ekonomin. en vanlig chef eller specialist tjänar över 50. min flickväns pappa har inget personalansvar (ej chef), sysslar med krav och tjänar 73k/mån plus tjänstebil.
Det kräver bara att man är målinriktad och visar framfötterna så kan man komma långt.

Haters gonna hate.

2 014 Inlägg
7 januari 2012
#46
GTI (Göteborgs Tekniska Institut) hade tidigare en utbildning riktad mot fordonsindustrin, vet inte om den finns kvar längre men kanske kan vara värt att kolla upp.

Mitt tips, i all sin enkelhet, är att fundera fram några yrkesområden som intresserar dig, och välj sedan den inriktning som ger störst möjlighet till arbete. Vet inte hur många trådar på diverse forum man läser varje dag där folk klagar över att de trots den ena eller andra examen (även ingenjörer) inte får arbete efter studierna.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 januari 2012
#47
Och kom ihåg, bind dig INTE till att utbildningen måste vara i din stad.
Ta något som intresserar dig och flytta dit. Skit i hur långt bort det är wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

46 Inlägg
7 januari 2012
#48
Jag tycker att det är viktigt att jobba med något som man tycker är roligt och brinner för. Annars skulle jag iaf få svårt att pallra mig till jobbet efter några år. Sen kanske man tjänar några tusen mindre i månaden men dem pengarna hade man säkert spenderat på skit ändå... Detta är det jag har och försöker styra mitt liv efter, sen om man väljer rätt beslut eller inte det märker man väll... Jag vill inte behöva sitta på ålderdomshemmet och fundera över hur mitt liv kunde sett ut om jag hade följt min dröm, istället för att följa den.

Man kommer svänga in i några återvändsgränder under livet men då är det bara att hitta vägen ut igen så är man tillbaks på huvudleden.


Sök