Även ifall dimljusen står rätt så är de faktiskt "bländande" Precis som alla dessa ovetande om deras sjukt felställda halvljus som står uppåt och blir som ett helljus för mötande.
Om man har dimljus så blir de plötsligt 4 ljuskällor, och människans öga drar sig åt ljuskällorna i mörker. Så de är rätt så klart de är irriterande speciellt på väldigt mörka olycksdrabbande områden.
För ca 3-4 veckor sedan råkade jag faktiskt ut för ett sådant fall med en person som inte verka ha nått vett. Vi möts och han har sina dimljus igång såklart, så jag ser ej ut i hans vägkant pga bländande. Men som tur så såg jag att där var 4 ben som rörde på sig i skuggan av hans ljus.
De värsta är att han slänger igång helljus för att varna mig vilket resulterar i att jag inte ser ett enda skit och får chansa på att jag lyckas undvika rådjuret me en rejäl tvärnit, och lyckades såklart.
Men hade han då haft sina bländande dimljus släckta så hade jag kunnat se rådjuret mycket tidigare och bromsat mycket mjukare så att rådjuret kunnat springa över utan att riskera något.
Så släck gärna era dimljus då de ej gör så mycket nytta för er själva, tvätta av lyktorna istället så ljusspridningen blir duglig. Eller helt enkelt polera/byt glasen på era slitna.
Senast redigerat av tkd_rille (26 december 2011)