4519
Sök

Saab 9-5 som inte startar ibland?

3 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Har en Saab 9-5 aero 01 som krånglar när vi ska starta den ibland.
När vi vrider på nyckeln så händer det inget mer än att alla lampor som ska tändas tänds.
Detta sker någon enstaka gång då och då och bara när bilen varit körd å sen har stått parkerad i ca en15-30 min.
Ibland tar det 5 min innan den startar å ibland får vi vänta en halvtimma. Bilen går som den ska när de väl startar.
Det är även väldigt olika hur mycket den krånglar. Ibland startar den felfritt i ett par veckor å ibland så krånglar den vid varje start en hel dag.

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel??

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 december 2011
Låter som att det är dags att byta vevaxelgivaren tycker jag hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

3 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Bytte den för 3 år sedan men kanske dags igen då?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
26 december 2011
Går startmotorn?

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
nää startmotorn går inte i gång

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
27 december 2011
då är det nog bara att byta själva startrosen i tändingslåset som gäller

Kör fort så hinner inget hända...

331 Inlägg
27 december 2011
Låter som vevaxelgivaren

14 127 Inlägg
27 december 2011
david850 skrev:
Låter som vevaxelgivaren

då ska jhu motorn åtminstånde dra runt när man gör ett startförsök men nu snurarr inte motorn

så antingen startkontakten eller startmotorn

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 december 2011
Lär ju inte va vevaxelgivaren då nej.
Ta o kolla alla kablar till startmotorn, ryck o dra i dem å kanske du hittar nån som inte är som de ska smile
Kanske nåt med startspärren annars?? hmm

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

14 127 Inlägg
27 december 2011
Aerocombi skrev:
Ta o kolla alla kablar till startmotorn, ryck o dra i dem å kanske du hittar nån som inte är som de ska smile

har inte mekat saab 9-5 därimot hjälpt en gubbe hem med en 9-5 som inte startade och man missar inte ett fel på startspärren dels står det i panelen och startmotorn går runt

552 Inlägg
27 december 2011
prova dra igång dem ifall det är en Manuell. Går den igång är det 100% startmotorn som är död alt. elen fram till startmotorn.

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 december 2011
Growe skrev:
Aerocombi skrev:

har inte mekat saab 9-5 därimot hjälpt en gubbe hem med en 9-5 som inte startade och man missar inte ett fel på startspärren dels står det i panelen och startmotorn går runt

Ok bra att veta. Har själv inte haft nåt sånt fel därav "?? hmm " tongue

14 127 Inlägg
27 december 2011
Aerocombi skrev:
Growe skrev:
Aerocombi skrev:

står något om startspärren i panelen

ganska roligt då vi stog och tankade när gubben inte fick liv i sin bil

polarn och jag hade varsin bil och jag var den enda som hittade så jag bogserade gubben i polarns bil och kör av kamremmen haha så det slutade med att vi fick bogsera bort 2 bilar den dagen
smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 december 2011
Growe skrev:
Aerocombi skrev:
Growe skrev:

står något om startspärren i panelen

ganska roligt då vi stog och tankade när gubben inte fick liv i sin bil

polarn och jag hade varsin bil och jag var den enda som hittade så jag bogserade gubben i polarns bil och kör av kamremmen haha så det slutade med att vi fick bogsera bort 2 bilar den dagen
smile

Snacka om oflyt tongue

Sök