Hallå allesammans! Nu kommer det en riktigt fin update
När jag började slipa ner framskärmar, huv, framstöt osv så var tanken endast att lacka om dom delarna jag inte lackade i samma veva som bakskärmarna förra sommaren. Efter ett tag så fick jag tag på en lackbox att hyra via en vän, då började jag överväga om det inte var lika bra att lacka om hela bilen så det blir bättre gjort än tidigare. Kort och gott så slutade det med att jag bestämde mig för en hellack i samma kulör som förut fast med klarlack och någon iblandad pearl för att få en lite intressantare färg. Problemet var att när jag väl skulle köpa färg blev det nästan lika dyrt att köpa min originalfärg som att köpa någon metallic, det för att lackfirmor inte får använda akrylfärg på samma sett som förut. Så fick besluta mig ganska fort och valde då att ändra kulören helt och hållet när jag ändå hade chansen.
Att välja färg verkligen ingenting lätt, vet inte hur många timmar jag spenderade på nätet letandes efter olika färgval. Va sugen på en babyblå som jag sett på en M4 i BMW fabriken i Tyskland, men kändes inte helt rätt att lacka den i den färgen på nå vis. Funderade på en Orange men va inte helt sugen på någon knallorange färg. Tyckte även att den passade väldigt bra i rött, men ville inte lacka den i någon mörkröd då det redan finns många E36or i dom nyanserna. Hittade då färgen Sakhir orange metallic som jag blev helt kär i. Den ser röd/mörkorange ut i skuggan och orange ut i direkt solsken, helt perfekt för vad jag ville ha! Så beställde hem den färgen utan att sett den på någon bil i verkligheten, och är supernöjd med hur slutresultatet blev
Så här kommer några bilder tagna under lackering och när jag plockade ihop bilen. Hade rätt stressigt då jag slipade och fick bilen lackad under en helg, så hann inte ta så mycket bilder under processen.
Fick även tag på två uniballs så jag kunde bygga justerbara camberstag. Dom gamla funkade perfekt, men ser lite seriösare ut med justerbara
Började med att svarva av en solid rundstång svartstål jag fick av PÖ's plåt & svets. Gjorde en upphöjning i centrum av stången för att kunna fräsa ett grepp så jag kan hålla i staget med en 27mm nyckel när det ska justeras
Gängade båda ändarna av stången, ena sidan vänstergängad och den andra sidan högergängad. Därefter satte jag upp stången i en delningsdocka och fräste greppet för 27mm nyckeln
Av samma rundstång gjorde jag två stycker vänstergängade muttrar för att kunna låsa fast den vänstergängade delen mot staget.
Av en stor bult svarvade jag av till rätt diameter och gjorde två stycken vänstergängade bultar
Av en gammal sängram jag hade hemma kapade, svetsade och borrade jag ut två stycken U-profiler. I dessa profiler svetsades sedan den högergängade bulten fast
Av en aluminiumstång gjorde jag två spacers för att få rätt avstånd där uniballen bultas fast
Och färdiga camberstag! Saknade ena uniballen på bilden, men ni förstår principen
Här kommer några bilder på hur bilen blev helt ihopsatt!