3292
Sök

Oljetryckslampan och Batteriet lyser (renault megane 02)

33 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#1
Hallå där...
När jag var på väg hem till jobbet började oljetryckslampan och samtidigt batterilampan att lysa.
Bilen dog sakta men säkert ratten segade motorn dämpades och jag kunde nätt svänga in på en lite väg.
Jag stängde av strömmen och satte på bilen igen... det fungerade utan problem.
Jag åkte iväg par min sen var jag hemma.

Jag har kontrollerat i handboken vad felet var men alla oljenivåer i bilen ser mycket bra ut.
Dock blir jag osäker på om batteriet börjar bli segt (bilen startar lätt och batteriet är ca: 5 år gammalt).
Ska verkligen oljelampan lysa om det är batteriet det är fel på?

Alla tips på vad jag ska kolla extra noga på osv är välkommet..
/ Tobbe

----------------------------
Toyota Yaris -13

Forummoderator
18 127 Inlägg
28 december 2011
#2
Tobbs skrev:
Hallå där...
När jag var på väg hem till jobbet började oljetryckslampan och samtidigt batterilampan att lysa.
Bilen dog sakta men säkert ratten segade motorn dämpades och jag kunde nätt svänga in på en lite väg.
Jag stängde av strömmen och satte på bilen igen... det fungerade utan problem.
Jag åkte iväg par min sen var jag hemma.

Jag har kontrollerat i handboken vad felet var men alla oljenivåer i bilen ser mycket bra ut.
Dock blir jag osäker på om batteriet börjar bli segt (bilen startar lätt och batteriet är ca: 5 år gammalt).
Ska verkligen oljelampan lysa om det är batteriet det är fel på?

Alla tips på vad jag ska kolla extra noga på osv är välkommet..
/ Tobbe

Något i strömtillförsel som spökar. Elservo på den bilen va? Kolla över anslutningar till batteri och generator så att allt har kontakt. Voltmät gärna så du ser att generator laddar konstant och inte "fladdrar" i laddningen. Känn även på samtliga säkringar så dessa sitter bra.

PS: Motortvätta ALDRIG en gammal Renault!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (28 december 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#3
Hej, tack för svar... var ute nu och tittade på det hela utan större resultat.
Jag märkte dock att båda lamporna lyser när jag bara drar igång tändningen de övriga slocknar.
Men när jag startar motorn lyser de inte.
Elservo är det på bilen.

Jag har mindre koll på bilar men vad gör man när man Voltmäter ?
Har aldrig motortvättat bilen
/ T

----------------------------
Toyota Yaris -13

Forummoderator
18 127 Inlägg
29 december 2011
#4
Tobbs skrev:
Hej, tack för svar... var ute nu och tittade på det hela utan större resultat.
Jag märkte dock att båda lamporna lyser när jag bara drar igång tändningen de övriga slocknar.
Men när jag startar motorn lyser de inte.
Elservo är det på bilen.

Jag har mindre koll på bilar men vad gör man när man Voltmäter ?
Har aldrig motortvättat bilen
/ T

Har du tur kommer det inte tillbaka... Körde du igenom någon stor vattensamling?

Voltmäter gör man med hjälp av en multimeter i läge "Volt DC 0-20 volt". Du mäter på batteriets bägge poler och när bilen är avstängd bör mätaren visa cirka 12.6 volt utan något strömslukande på. När den går på tomgång ska den visa allt mellan 13.7 och 14.4 volt för att vara ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök