Ska sänka min Mercedes i vår och undrar hur pass bra coilovers funkar i vårat underbara vägsalt. Eller om det är bättre att skaffa några sänkfjädrar istället? Tyvärr har man ju inte airmatic
Är det bara bra kvalitet på grejerna (bra ytbehandling) så ska det inte vara någon fara. Skadar förstås inte att spola rent ibland, fastnar ju lätt skit i gängor.
Som dom säger ovan, innan montage så bör man smörja in gängen med koppar pasta lr liknande för att både skydda och underlätta att skruva på dom.. Oavsett man kör sommar lr vinter..
Har väll aldrig varit med om att varken aluminium lr koppar rostar??
Själv har jag kört med koppar pasta och never zees funkade jätte bra..
Oxiderar gör aluminium, koppar och stål bla.
Japp absolut! men de är skilda saker..
Orka vara paragrafryttare när det är i princip samma problem. -.-' Föremålet börjar en kemisk reaktion som förvärras beroende på hur bra föremålet leder ström. (dvs fuktigt väder, salt osv)
Koppar är en väldigt "ful" metall medans Alu är ädlare, och reaktionen blir kraftigare ju längre ifrån varandra metallerna är. Och det hela slutar med att skiten fastnar för att materialet går sönder.
Tyskstuk.de/oijoij rekomenderade "hålvax" och Alu-pasta i deras senaste tråd om ämnet.
Men vissa coils har ju då stål gäng och så aluminium mutter till regleringen... Detta är ju i princip inte alls nå bra då.. Varken i sommar eller vinter väglag...
Ska du då köra på aluminium pasta på dom då? så får du ju samma problem,som du beskriver här uppe.. oxidation mellan alu och järn..?
Tack för alla svar. Blir nog coils fram och lurad nivåreglering bak
Jag skulle inte byta bara i en ende då du riskerar att förstöra balansen i bilen då du ändrar fjäderkonstant ifram.
Säger inte att det BLIR en katastrof men det kan bli. Du ändrar balansen mellan axlarna vilket kan leda till väldigt konstiga chassi reaktioner vid ojämnheter.