3496
Sök

Garaget.org vad är själva meningen med hemsidan? *inget illa menat*

5 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Satt och funderade lite, är inte inne på garaget.org mycket alls.

Men när man väl tar sig tid och surfar runt bland bilar, så upptäcker man att ENORMT mycket är helt vanliga bruksbilar? Allt från nyare till äldre.

Läste detta i intruduktionen till garaget.org

"Garaget är en community framförallt för dig som har ett stort intresse för bilar. Här kan du som medlem visa upp dina egna entusiastfordon och dela med dig av dina erfarenheter"

ENTUSIAST fordorn.

Vad är detta, hur tolkar man det?

Kommentera gärna på smile

Väl mött,
Erik Regnell

observera att jag ej vill trampa någon på tårna etc, men undrar om det finns liksinnade här kring samma ämne.

Honda S2000 -2005
Skåne/Malmö
Säljare på Mazda Svedala, kontakta mig vid intresse.

Meldem
917 Inlägg
29 december 2011
ett entusiastfordon för mig är typ en upprenoverad gammal jänk med minst 40-50 år på nacken.... *sneglar på S2K:an* wink

nej men jag förstår hur du tänker, blir också förvånad när jag ser en häftig(/are) bil på garaget nu för tiden... men folk gnäller så jävla mycket som om det hängde på livet när deras bilar tas ner, så "standarden" sjunker väll sakta men säkert med tiden.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
29 december 2011
"Garaget är en community framförallt för dig som har ett stort intresse för bilar. Här kan du som medlem visa upp dina egna entusiastfordon och dela med dig av dina erfarenheter"

De flesta som är här har ett stort intresse för bilar. Alltså är första meningen uppfylld. Andra meningen är det du hänger upp dig mer på, men det står ju bara "här KAN du som medlem", dvs man MÅSTE inte ha ett entusiastfordon.
Sen verkar många tro/tycka att en skitt 740 med gula dimljus och biltema-solfilm på framrutorna är ett entusiastfordeon, men det är ju upp till dom.

Själv har jag min bruksbil som entuasiastbil samtidigt. Jag kör den till jobb väldigt ofta (även om jag har en annan slitoslängbil som får nöta lite också) samtidigt som jag förändrar och fixar med min bil för att den inte ska likna alla andra av samma modell, och göra den (i mitt tycke) snyggare. Vad ni andra anser spelar egentligen ingen roll - alla gillar ju inte samma.
Hade jag haft överdrivet med pengar hade jag haft en R8 istället (eller också?). Inte för att det är den snabbaste, utan för att det är min drömbil rent generellt. Oavsett vilken bil man köper för sjuka summor så kommer alltid någon annan att ha något ännu värre, så då "duger" en R8 fint till mig.
Men, nu har jag inte överdrivet med pengar, så då blir det bruksentusiastbil för min del. Jag hade kunnat prioritera annorlunda, käka mer nudlar och mindre restaurang, bo i hyreslägenhet istället för hus osv, men jag vill inte begränsa mitt liv så bara för att äga en "sann" entusiastbil.

Dessutom anser jag att bilar är till för att användas - dagligen.

Just my $0.02

/Mattias

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 december 2011
Skulle det enbart finnas nya bilar och entusiast fordon på denna sida skulle jag sluta direkt. Det som just är bra med denna sida är att man kan kolla på de flesta bilar, även Fiat Unos, Hyundaier och Volvo 360s.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 december 2011
Slash skrev:
Skulle det enbart finnas nya bilar och entusiast fordon på denna sida skulle jag sluta direkt. Det som just är bra med denna sida är att man kan kolla på de flesta bilar, även Fiat Unos, Hyundaier och Volvo 360s.

Håller med. Skulle man dessutom hårdra det och bara acceptera att gamla jänkare i mint condition, Supra och likande lades upp samtidigt som man ratar allt som finns i fler än 100 ex i Sverige och såldes som familjebilar/bruksbilar, då är man ute och cyklar.

För det första skulle nära nog den enda aktiviteten i forumet vara projekttrådar om dessa bilar då 90% av medlemmarna skulle dra.

För det andra skulle det göra garaget väsentligt mindre intressant som reklamplats, och Chrizz skulle snart upptäcka att kostnaden för att driva siten inte minskar i proportion till minskat medlemsantal och snart få lägga ned sidan helt.

Tänk efter vilken målgrupp reklamen på Garaget riktar sig till. Är det folk med gamla jänkare, japanska sportbilar, eller är det främst till folk med antingen en "vanlig" bil eller en gammal Volvo?

Voodoo
1 444 Inlägg
30 december 2011
Slash skrev:

+1

käldigt kul  och kolla andras bilar och se vad dom gjort på dem.  de kanske  hjälper andra med iden hur de ska lösa sina bekymmer på egna bilar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
30 december 2011
Är själv till 96% på forumsdelen, alltid bra att kunna fråga om man undrar över något, så får man oftast bra hjälp! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
30 december 2011
tycker de är lite dåligt att jag som hade en volvo 745a som var helt oskruvad i riktigt bra skick inte fick lägga upp den. (Pga Dåligt skick?!?!?) men så fort det är en böttsänkt, bucklig d24a så går det bra roll

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Voodoo
1 444 Inlägg
31 december 2011
4-stroke skrev:
tycker de är lite dåligt att jag som hade en volvo 745a som var helt oskruvad i riktigt bra skick inte fick lägga upp den. (Pga Dåligt skick?!?!?) men så fort det är en böttsänkt, bucklig d24a så går det bra roll

kanske för dåligt med info  och inga vettiga bilder:)

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
31 december 2011
anser att jag hade mer info å vettigare bilder än de flesta tongue

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
31 december 2011
finns kanske 5% som är av fordon som man kan lägga tid att titta på.
Seriöst så vad fan ska man lägga upp en bil kan man ändå lägga en helg på att göra vid den iallafall så den inte ser ut som en blekt padda.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
31 december 2011
Jag uppskattar Garaget.org
Det är inte märkes / modells inriktat som många andra forum man hängt på, dom kan lätt bli lite insnöade, det finns nåt för alla liksom.
Tillochmed farsan kan slänga upp bilder på sina T-fordar här !

Mvh S.Österdahl

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 december 2011
Jag anser att ett entausiast fordon kan vara rätt mycket. En gammal jänk är det, samma sak med gammal datsun etc. Nyare bilar kan också vara det men då skall det vara ett entausiastfordon.
Regel nummer ett. Ett entausiast fordon är INTE en bruksbil. Aldrig.

Min åsikt självklart.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

551 Inlägg
1 januari 2012
Thunderbird88 skrev:
Jag anser att ett entausiast fordon kan vara rätt mycket. En gammal jänk är det, samma sak med gammal datsun etc. Nyare bilar kan också vara det men då skall det vara ett entausiastfordon.

Min åsikt självklart.

En BMW M5 är ju en typisk bruksbil, men samtidigt ett entausiast fordon. Så tycker nog inte att den definierade funktionen håller där.

Haters gonna hate.

3 929 Inlägg
1 januari 2012
p12 skrev:
Thunderbird88 skrev:

Min åsikt självklart.

En BMW M5 är ju en typisk bruksbil, men samtidigt ett entausiast fordon. Så tycker nog inte att den definierade funktionen håller där.

Jag tycker det beror helt på hur man använder den och tar hand om den. Inte vad det är för bil.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
1 januari 2012
Thunderbird88 skrev:
p12 skrev:
Thunderbird88 skrev:

Min åsikt självklart.

Jag tycker det beror helt på hur man använder den och tar hand om den. Inte vad det är för bil.

Så, en bil som man vårdar och sköter om, bygger om lite och fixar med, men som man samtidigt brukar varje dag till och från jobb t ex - vad är det? Bruksbil eller entusiastbil?

/Mattias

3 929 Inlägg
1 januari 2012
matteeee skrev:
Thunderbird88 skrev:
p12 skrev:

Så, en bil som man vårdar och sköter om, bygger om lite och fixar med, men som man samtidigt brukar varje dag till och från jobb t ex - vad är det? Bruksbil eller entusiastbil?

Om du har bilen för det syftet att använda den varje dag till vardagliga sysslor så ja, då är det väl en bruksbil. Men du kan ju ha en entausiastbil som du vårdar och håller på med och ibland kör till jobbet. Bara för att du känner för det. Då har ju bilen fortfarande syftet att vara en trevlig entausiastbil och inte bruksbil wink

551 Inlägg
1 januari 2012
Thunderbird88 skrev:
matteeee skrev:
Thunderbird88 skrev:

Om du har bilen för det syftet att använda den varje dag till vardagliga sysslor så ja, då är det väl en bruksbil. Men du kan ju ha en entausiastbil som du vårdar och håller på med och ibland kör till jobbet. Bara för att du känner för det. Då har ju bilen fortfarande syftet att vara en trevlig entausiastbil och inte bruksbil wink

Familjens Porsche används till och från arbete, morsan åker till affären och handlar med bilen, och vi åker på utflykter och ren nöjeskörning med bilen. Då det är en cab används nästan enbart i solsken och varmt väder. Den står avställd på vintern. Är det då ett entusiastfordon eller en bruksbil?

Haters gonna hate.

3 929 Inlägg
1 januari 2012
Köpte ni den för att ha den som en bruksbil är det ju självklart en bruksbil.
Men allt är hur man ser det. Exakt samma sak som med fars Mustang. Han köpte den för att ha en rolig bil vid sidan av sin bruksbil och på sommaren använder han den mer än bruksbilen. Men den är inte köpt för att vara en brukis.
Svårt att sätta gränser men det är väl hur man själv ser på hur bilen används kan jag väl tro.

Voodoo
1 444 Inlägg
1 januari 2012
så om  jag skulle nu haft nog med pengar å köpt  typ en corvette stingray och använd dagligen året om som bruksbil så skulle den enligt reglerna inte fått vara med på garaget ?

och som min bil den använder jag till allt  de är min finbil/bruksbil/projektbil/ljudbil ja vad man  nu  vill kalla den
Senast redigerat av Stripz (1 januari 2012)

Sök