29 december 2011
Trådstartare
Hej!
lite diffus rubrik kanske.
Har en Husbil med 12V system. Ett batteri i bodelen och ett start batteri båda är helt skilda system men laddas båda av motorns 12V generator.
Jag har fått tag i en proffs Converter som ger utspänning 230VAC och 2300W som jag fick lite planer på att montera i husbilen. Dilemmat är att denna drivs av 24VDC.
Convertern som är en Studer Innotec Compact C-2324 har förutom en 24VDC -230VAC med äkta sinusvåg omvandlare, även laddare för batterierna som levererar upp till 55A och är en 3-4stegs laddare.
Jag tänkte mig att jag köper två stycken likadana 12V batterier som jag seriekopplar och som sedan skall driva convertern. Men då detta inte håller förevigt behöver jag uttnyttja motorns 12V generator.
Har ni några idéer och tips hur jag får ihop detta?
original generatorn lär kanske/troligtvis inte orka ladda 4 batterier ens?
Antar att jag lär behöva nån form av regulatorer så batterierna inte tjuvar ström från varann när bilen ej är på o laddar?
Kan det vara en idé att montera en extra 24V generator kanske och låta 24V och 12V systemen vara helt åtskillda(gemensam jord dock)?
mycket frågor och kanske lite förklurig fråga för bilforum men hoppas på det bästa!
Med vänliga hälsningar
W_elofsson
Edit: rubrik
Senast redigerat av W_Elofsson (29 december 2011)