2261
Sök

Hjälp Mig Snälla Nån!!! Passat 1.8 97

13 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#1
Har två problem med min passat.

Vid långkörning med bilen tappar den gastrycket och motorn bromsar och sedan helt plötsligt hoppar den igång igen och funkar som vanligt. Det håller på och spökar hela tiden. En tidsfråga är när den kommer lägga av helt och självklart vågar man då inte köra med den.

Andra felet är att inga visare visar i mätarhuset. Alla lampor funkar som den ska och även den digitala trippmätaren funkar.

Tacksam för alla svar !!! Behöver verkligen tips om detta.sad

187 Inlägg
30 december 2011
#2
Låter som ett eventuellt jordfel,kolla jordpunkterna ordentligt.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

2 401 Inlägg
30 december 2011
#3
Så gjorde a4an min innan kablaget till soppapumpen gick sönder


13 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#4
okej. ska kolla allt idag. hoppas på hitta nåt fel där..

13 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#5
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.

Passat -97 , 1.8

Forummoderator
26 351 Inlägg
30 december 2011
#6
BangBang skrev:
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.

Passat -97 , 1.8

Någon imobilizer som spökar..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 december 2011
#7
AirOne skrev:
BangBang skrev:
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.

Passat -97 , 1.8

Någon imobilizer som spökar..?

Tänkte precis skriva exakt samma sak

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Forummoderator
26 351 Inlägg
30 december 2011
#8
LeafBox skrev:
AirOne skrev:
BangBang skrev:
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.

Passat -97 , 1.8

Någon imobilizer som spökar..?

Tänkte precis skriva exakt samma sak

Nu är ju inte jag nån expert på ämnet men symptomen lät ju illavarslande likt ett sådant problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

187 Inlägg
31 december 2011
#9
Nyckelikonen på instrumentbrädan är imobilizern,var så på min förra passat när jag tog fel nyckel

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Bags are for bitches
296 Inlägg
31 december 2011
#10
måste koda/anpassa de nya mätarhuse. lämna bilen på Vag så fixar dom det.

Eller har jag fel igen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
31 december 2011
#11
jepp mätarhuset och imon är i samma enhet vid byte av mätarhus måste nycklarna läggas in i nya mätarhuset

numera slipper man vag om man har rätt verkstäder runt sig eller har rätt utrustning själv

ingen konst att lägga in nycklar själv i en så gammal vag
man kan i vissa fall t.o.m av aktivera startspärren så man slipper det skiten
även programera in rätt mätarställning

har gjort det på en audi och det var inga problem att lägga in nycklarna och ändra mätarställningen till exakt samma mätarställning som orginalhuset hade smile

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#12
okej. hur kan kan man koppla bort  startspärren?

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
1 januari 2012
#13
BangBang skrev:
okej. hur kan kan man koppla bort  startspärren?

går in med datorn och avaktiverar den

men kan man avaktivera den så kan man oxå lägga in nycklar smile

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#14
okej. in på vag imorn så får vi se vad dom säger smile

13 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#15
tja.var inne på vag igår dom skulle koda om 1200kr skulle bli. (helt okej)

angåande andra problemet på bilen att den tappar farten/gas trick på långkörning så fel sökte dom.
fel kod : gasspjäll (tror att det var givare )
Fel kod: luftmassemätaren (fixade ny idag och provade hände inget PROBLEMET KVARSTÅR)
Fel kod:styrdon spärrat

nån som har lite tipps?

187 Inlägg
3 januari 2012
#16
Gasspjäll är väl TPS-givaren...kan såklart vara den som är paj
...styrdon spärrat har jag hört förr,tror det var på chipade motorer dock..skumt.
TPS:en ska gå att mäta upp iaf.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

13 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#17
tps vad är det?

Smålänning
7 883 Inlägg
3 januari 2012
#18
Throttle Position Sensor, alltså spjällägesgivare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 335 Inlägg
3 januari 2012
#19
BangBang skrev:
tps vad är det?

Gasspjällslägesgivaren (Throttle Position Sensor, TPS) håller fordonsdatorn informerad om önskat gaspådrag. Datorn använder denna information till att ändra tändningsförställning och bränsleluft blandning när motorbelastningen ändras.
Problem med denna givare kan ge fel svar vid acceleration (som dålig accelerationspump i en förgasare) eller andra driftproblem.
Ibland förekommer en separat brytare (Wide Open Throttle, WOT) för att informera dator om läget ”fullt gaspådrag”.

B5 #001

13 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#20
okej jag ska byta Gasspjällslägesgivaren imorn hoppas det lösersig drygt när det håller på så där.


Sök