Vid långkörning med bilen tappar den gastrycket och motorn bromsar och sedan helt plötsligt hoppar den igång igen och funkar som vanligt. Det håller på och spökar hela tiden. En tidsfråga är när den kommer lägga av helt och självklart vågar man då inte köra med den.
Andra felet är att inga visare visar i mätarhuset. Alla lampor funkar som den ska och även den digitala trippmätaren funkar.
Tacksam för alla svar !!! Behöver verkligen tips om detta.
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.
Passat -97 , 1.8
Någon imobilizer som spökar..?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.
Har bytt ut instrumentpanelen då gamla var trasig. Den nya satte jag dit och startade bilen men den stängdes av på en gång. På instrumentbrädan visar den en nyckel med en bil.
Passat -97 , 1.8
Någon imobilizer som spökar..?
Tänkte precis skriva exakt samma sak
Nu är ju inte jag nån expert på ämnet men symptomen lät ju illavarslande likt ett sådant problem.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
jepp mätarhuset och imon är i samma enhet vid byte av mätarhus måste nycklarna läggas in i nya mätarhuset
numera slipper man vag om man har rätt verkstäder runt sig eller har rätt utrustning själv
ingen konst att lägga in nycklar själv i en så gammal vag man kan i vissa fall t.o.m av aktivera startspärren så man slipper det skiten även programera in rätt mätarställning
har gjort det på en audi och det var inga problem att lägga in nycklarna och ändra mätarställningen till exakt samma mätarställning som orginalhuset hade
tja.var inne på vag igår dom skulle koda om 1200kr skulle bli. (helt okej)
angåande andra problemet på bilen att den tappar farten/gas trick på långkörning så fel sökte dom. fel kod : gasspjäll (tror att det var givare ) Fel kod: luftmassemätaren (fixade ny idag och provade hände inget PROBLEMET KVARSTÅR) Fel kod:styrdon spärrat
Gasspjäll är väl TPS-givaren...kan såklart vara den som är paj ...styrdon spärrat har jag hört förr,tror det var på chipade motorer dock..skumt. TPS:en ska gå att mäta upp iaf.
Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Throttle Position Sensor, alltså spjällägesgivare.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gasspjällslägesgivaren (Throttle Position Sensor, TPS) håller fordonsdatorn informerad om önskat gaspådrag. Datorn använder denna information till att ändra tändningsförställning och bränsleluft blandning när motorbelastningen ändras. Problem med denna givare kan ge fel svar vid acceleration (som dålig accelerationspump i en förgasare) eller andra driftproblem. Ibland förekommer en separat brytare (Wide Open Throttle, WOT) för att informera dator om läget ”fullt gaspådrag”.