2402
Sök

Köpråd: XC90 vs. Santa Fe vs. Kia Sorento

2 266 Inlägg
12 februari 2012
#61
http://www.youtube.com/watch?v=X9xb5sEQ … re=related från 3:20 så kör dom offroad tycker den verkar driva rätt bra på två och tre hjul. Jeremy Clarkson har ju xc90 som favoritbil.

svetsdiff !!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2012
#62
BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:

Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?

Jag tycker faktiskt dom klarar sig godkänt även där, det har varit skog, hästhagar och mycket djup snö. Det är klart dom inte är några Defender-konkurrenter, men eftersom biltypen blivit så populär så uppfyller dom uppenbarligen de flestas krav?

Jag tycker dock inte det finns några skäl att kalla dem östermalms-traktorer som så många gör, det finns en ökad funktion och för många förare väger den upp nackdelarna i form av högre driftkostnader. Och tänk efter, inte är det mer ekonomiskt att äga en 3-serie, A4, S60 eller C-klass och en Land Rover eller likande?

På den fösrta frågan, jo, visst klarar de sig bra och de uppfyller definitivt kraven för många! Men några i tråden tror ju att dessa stadsjeepar ska ta sig igenom allt lika bra som land rover och vissa andra gör... Det jag ville komma fram till var att de tar sig fram där vanligt folk kör och att köra ut i skogen eller köra i snö, det är inga problem, de klarar det utan problem, oftast! Jag är själv intresserad av denna typ av bilar och därför blev min första bil (med körkort) en XC då denna biltyp faller mig i smaken, precis som du gillar X3/X5, förstår du vad jag menar? smile

Ja bilsmak har väl denna diskussionen aldrig handlat om? Jag säger som aha_100, du skulle bli förvånad av vad många stadsjeepar (Inklusive Volvo Haldex) klarar av! De flesta SUV-ägare, även bland dem som kör utanför asfalterad väg, använder inte en bråkdel av den kapacitet deras bilar besitter.

Behöver man mer då är det inte en bil man köper utan en traktor, Defender, Niva med flera får trots allt nästan räknas till den kategorin med tanke på att komfort och säkerhet saknas helt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
12 februari 2012
#63
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:

Jag tycker faktiskt dom klarar sig godkänt även där, det har varit skog, hästhagar och mycket djup snö. Det är klart dom inte är några Defender-konkurrenter, men eftersom biltypen blivit så populär så uppfyller dom uppenbarligen de flestas krav?

Jag tycker dock inte det finns några skäl att kalla dem östermalms-traktorer som så många gör, det finns en ökad funktion och för många förare väger den upp nackdelarna i form av högre driftkostnader. Och tänk efter, inte är det mer ekonomiskt att äga en 3-serie, A4, S60 eller C-klass och en Land Rover eller likande?

På den fösrta frågan, jo, visst klarar de sig bra och de uppfyller definitivt kraven för många! Men några i tråden tror ju att dessa stadsjeepar ska ta sig igenom allt lika bra som land rover och vissa andra gör... Det jag ville komma fram till var att de tar sig fram där vanligt folk kör och att köra ut i skogen eller köra i snö, det är inga problem, de klarar det utan problem, oftast! Jag är själv intresserad av denna typ av bilar och därför blev min första bil (med körkort) en XC då denna biltyp faller mig i smaken, precis som du gillar X3/X5, förstår du vad jag menar? smile

Ja bilsmak har väl denna diskussionen aldrig handlat om? Jag säger som aha_100, du skulle bli förvånad av vad många stadsjeepar (Inklusive Volvo Haldex) klarar av! De flesta SUV-ägare, även bland dem som kör utanför asfalterad väg, använder inte en bråkdel av den kapacitet deras bilar besitter.

Behöver man mer då är det inte en bil man köper utan en traktor, Defender, Niva med flera får trots allt nästan räknas till den kategorin med tanke på att komfort och säkerhet saknas helt.

Tror att vi har missförstått varandra lite, jag vet att de klarar av att köras i skogen och i snö, men de är inte byggda för att klara riktigt svår terräng, det var de jag ville komma fram till, jag har inte underskattat haldex, jag tycker att det är ett riktigt bra fyrhjulsdriftsystem, ett system som jag själv kommer att ha i min nästa bil, då i form av en XC70 eller XC90!

Volvo - For Life

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 februari 2012
#64
Masquerade skrev:
Ellertz skrev:
Haldex är ju grymt! Är ingen slump att fler och fler använder det...

Film1: Föraren verkar inte veta hur han ska köra eftersom han kommer upp tillslut? Däcken?
Film2: Funkar ju klockrent, alla däcken spinner vilket bevisar att haldex funkar som de ska.. Alla bilar har problen i djupsnön, jag kommer inte fram bätttre med min Q7.
Film3: Den där bilen har fel på sin fyrhjulsdrift. Bakhjulen driver inte alls.

Jag har haft flera bilar med haldex bland annat V70R -04 som sista filmer, och min funkade klockrent. Man han aldrig känna att framhjulet släppte innan baken började trycka på!

Nyare passat 4 motion 06 - har haldex och den tar sig fram som en pansarvagn överallt!

Att fler och fler använder det skulle snarare antyda att det är en billig lösning för att erbjuda någonting som marknaden vill ha; Fyrhjulsdrift.

Jag tror knappast att det är en slump att båda haldex-bilarna har svåra problem i det första klippet. Volvon tar sig upp efter många om och men medan Forden inte tar sig upp alls. Fast när man ser ett resultat man inte gillar får man väl förutsätta att alla andra hade dubbade offroad-däck medan haldex-bilarna hade slicks? Ford Kuga med sitt Haldex presterar ett minst lika dåligt resultat i flera andra test, bland annat i det här amatörtestet: http://www.youtube.com/watch?v=xcnJBTH2J0s

Det andra klippet visar snarare på svåra problem i 5-10cm snö, knappast djupsnö och heller inte blötsnö som tenderar packas till en isliknande yta. De senaste två vintrarna hade vi mer snö än så här nere i Västsverige och jag upplevde färre problem med en framhjulsdriven liten Fiat. Inte heller min far upplevde sådant beteende med sin 4matic-GLK.  Föraren skall inte behöva hämta fart för att kunna plöja sig fram i lite snö på en parkeringsplats eller uppfart.

Min erfarenhet av Haldex sträcker sig till min fars fabriksnya Passat som han hade under två års tid från 2008, vilket är rekordkort för honom. Den efterträdde en L200 och erbjöd fyrhjulsdrift som var en besvikelse redan på löst grus. Inte idealiskt om man ämnar köra tunga hästsläp med bilen året runt. Men visst, det är endast en bil och långt ifrån alla stöter på liknande terräng med sina fyrhjulsdrivna bilar. Jag tänker dock aldrig rekommendera Haldex för en välfungerande fyrhjulsdrift.

Föraren i det klippet vet inte hur man kör bil... man kan inte gasa ännu mer när däcken spinner redan. Det är klart som fan att man får problem då! Just djupsnö har MÅNGA bilar problen med, och det beror till 95% av däcken. Vinterdäcken som folk använder är inte anpassade för djupsnö helt enkelt..

Flertalet av mina vänner och bekanta här uppe i norrland kör 4WD med haldex, och ingen har utryckt några som helst problem. Flertalet har faktiskt passater och alla är toknöjda med dem. Det ligger mycket i föraren också, vi norrlänningar är vana att ha snö 4-5 månader per år..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!


Sök