2673
Sök

Mekaniker till k-jet?! Golf mk1 gti, mysko fenomen.

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Behöver hjälp och kan tänka mig att lämna iväg bilen till nån som kan det här riktigt med k-jet och golf gti!

Har bytt till en gti-motor i min mk1:a.

Verkar pressa ur bensin i oljan. Startar och går nu, men verkar inte gå på alla. Kan vara så att den pressar ur soppan pga komp. i den oförbrända cyllen/cyllarna? Bytte iaf olja och filter, var fan mer soppa än olja verkade det som, startade igen och verkar vara samma fenomen och verkar fylla på med soppa i oljan. Har gnista på alla stiften och olika färg på tammefan alla stiften!

FÖRSLAG?! Är väldigt desperat och förövrigt är den till salu... Någon som är duktig på k-jet?

Mvh Jernberg

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
5 januari 2012
#2
k-jet är ganska enkelt
men när det strular kan det bli jobbigt

det VIKTIGASTE med K-jet är att vara säker på att motorn är tät mellan topp och mängdmätaren
MINSTA lilla läcka skapar stora problem

börja med att byt samtliga tätningar runt spridarna sen gå bakåt
det räcker med läckage i vevhuset så ballar systemet ur

när du är helt säker på att allt är ibra skick och håller tätt

ta då upp kallstartspridaren montera ur kontakten och kör soppa pumpen
kolla att den då inte droppar eller sprutar bensin
är allt nu bra

så är det sprutninställningsdax

använd en riktig gasmätare som läser både Co% och Hc

sen kollar du upp vilka mätvärden du ska ha på gti motorn  skulle gissa mellan 1-2% cohalt

håll då koll på hc halten och skruva tills dess att co halten är inom inställningområdet och där hc halten är som lägst

att gå efter hc halten gör underverk på dessa sprut

om allt är i bra skick kommer bilen gå som den vorre ny!

är dålig på vw men har läst på en del om k-jet när jag körde med min 245turbo med gnistat k-jet system

Kör fort så hinner inget hända...

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#3
Tack så mycket flr hjälp!

Har några följdfrågor, vad är mängdmätare? Hur menar du med läckage i vevhuset och hur åtgärdas detta? Vilken är kallstartsventilen och om det kommer soppa, hur gör man då? Hur ställer jag sprutet?

Mvh Jernberg

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
5 januari 2012
#4
oj smile ska se vad jag kan hitta för info exakt med lite bilder
värsta är att min dator är ur funktion och där har jag all info om K-jet men samlar ihop lite bilder och postar det här sen
mängdmätaren är den delen där spridarslangarna sitter sitter en våg i den som mäter luftmängden mekaniskt

vevshuset är nere i tråget brukar sitta oljefälla som stoppar olja från att ta sig ut ihop med vevhus gaserna sen går det en slang från oljefällan till insuget

startgas kan vara ett sätt att hitta fel på dock räcker det med väldigt litet läckage för att det ska bli strul

men i ditt fall så får den åtminstånde för mycket soppa

kallstartsgivaren är en spridare med elkontakt du har 4vanliga spridare som har stålomspunna slangar från bränslefödelaren/vågen/mängdmätaren och sen har du en egen ensam rackare som oxå har slang från mängmätaren
men då elkontakt på sig
sitter nog med 2st insex om jag inte missminner mig

men åter kommer sen

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
5 januari 2012
#5
http://www.zeepoort.nl/jetronic/K-Jetro … oting.html


kolla den sidan där står det vad alla komponenter sitter och vad det är och vilka värden du ska ha osv

Kör fort så hinner inget hända...

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#6
Fattade mig lite fel tror jag, men det är bra att du gjort det övertydligt om fler läser tråden smile Förstår fortfarande inte hur jag ska ställa sprutet bara? smile

Tack för hjälp //Jernberg

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

866 Inlägg
6 januari 2012
#7
Kolla spridarna !!! Har varit med om att folk kommit in med bilar som har stått för vinterförvaring och på vårkanten går dom inte alls! Och bilen gick som en klocka när dom ställdes in.
Den soppan som finns i dag är fult med tillsatser så spridarna hänger sig eller öppnar  inte.
Ta av slangarna från bränslehuvudet och i först lite 5.56 eller WD40 och ta tyckluft hantaget och blås i slangarna. När du reglerar luftflödet med handtaget så hör man spridarna börjar pipa.  Sen tar man bromsrengöring och gör på samma sätt då tystar dom oftast. I med smörja igen och då börja dom pipa.:-)
När dom piper även när du har bromsrengöring i slangarna då är dom rena.
CO justeringen sitter mellan bränslehuvudet och talriken (utloppet från enheten). 6kant 4mm har jag för mig.
Hålet är oftast pluggat och det är typ 5mm stort eller litet :-) På din ska det vara 1,5% plus/minus 0,5% om du har EG motorn eller om du har DX,EV,GZ motorn då är det 1,0% och plus/minus 0,5%

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 januari 2012
#8
2takts olja är ett måste när man åker k-jet smile fungerar utmärkt att hälla i en skvätt ibland
inga mängder dock

Kör fort så hinner inget hända...


Sök