Raxox: Tänkte försöka hjälpa dig så att du får svar på dina frågor och den hjälp du efterfrågar. Vilken trissa du använder är inte SÅ himla noga då det gäller att ta bort en repa. Däremot så bör du ju känna till hur valet av trissa påverkar din kamp mot repan och hur den påverkar slutresultatet. Alltså, om du kör med en hård trissa så kommer du nöta ner repan snabbare än om du kör med en mjuk. Men som jag skrev så är det väl inte så noga med ditt val av trissa eftersom det inte behöver handla om att kapa minuter osv för dig som vill lära dig att fixa med bilen själv. Däremot så ger en mjuk trissa en högre glans och mindre risk för hologram. Hologramrisken påverkas oxå väldigt mycket i valet av medel.
Angående maskiner så är en dubbelmaskin betydligt enklare att hantera och den kan man inte ställa till några katastrofer med, därmeot så kan den inte ge samma avverkning och inte heller samma glans så jag tycker alltid man ska ha målet att lära sig att hantera en enkelmaskin. Vill man polera och få till riktigt bra resultat så måste man kunna hantera en enkel maskin. Så mitt tips är: Kör med den maskin du har, har du ingen så köper du en billig dubbel på clas ohlsson och där köper du även ett par trissor.. Sen köper du ett polermedel från nån med bra referenser och så provar du dig fram.. Risken att förstöra är minimal om man är någorlunda händig, och skulle du behöva måla om en panel så handlar det ju om ca 1500 spänn men då har du lärt dig nåt och har medel och kan ta hand om din bil själv framöver! Jag tycker du ska våga prova och att du ska ge dig när du tycker det duger, låt hellre det finnas en antydan kvar av repan än att du riskerar att köra hål.. Dock är det i princip omöjligt att köra hål på en lack med en dubbelmaskin.. Lycka till!
Senast redigerat av Larpa (8 januari 2012)