3506
Sök

Ljudnivå avgasrör olaglig??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 januari 2012
Jag fick 2:a på ljudnivån på stora blazern ett år, året efter gick den igenom med samma avgas. Dock var den onödigt högljudd så den har fått större dämpare nu. Ganska tyst o lugn vid normal körning, men när man varvar den hörs det att det är en rapp v8 i andra änden på rören (dubbla 3" rör). Helt annat o betydligt trevligare ljud än från en gammal slö van... Besiktigad med detta utan gnäll.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 januari 2012
SylvesterStallone skrev:
haha jag kör min VR6 Turbo utan inredning no kat no muffler  rakt "side pipe" big_smile det låter lagom tkr jag big_smile

Även efter 30 mil motorväg?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 januari 2012
aigloow skrev:
Polisen ser på det här med avgassystem på ett sätt. Enligt dom så måste det vara "original" avgassystem på en bil oavsett om bilen är helbils godkänd eller inte. Man får alltså inte sätta på en del på bilen som inte är godkänd för just den specifika bilmodellen i fråga. Jag har prata med båda polisen själva och tillverkare av avgassystem båda i Sverige och Europa. Polisen tolkar lagen lite annorlunda än alla andra.  Vi runt om I Karlstad har ett jäkla problem att polisen stoppar bilar som "låter" och har ett stort utblås. Stoppar polisen dig och du inte har original avgassystem så blir det regbesiktning och då har man problem. För har du då inte godkända delar på bilen så släpper inte bilprovningen igenom den. Har hjälp flera st som har fått regbesiktning för att lösa detta. Dock så bryr sig inte bilprovning om om du har original eller inte vid en vanlig kontrollbesiktning.

Mitt tips: När du bytt avgassystem på din bil försök att regbesikta den direkt med "ej original avgassystem" för då har du papper på det. Är nog inte lätt om man byggt ett själv, men det går.

cool

Man kan nog se på det på lite annorlunda också:

Boende runt om i Karlstad har problem med massa snorisar som åker runt med en otillräcklig dämpförmåga på avgasröret, polis har lessnat på att det ringer in en massa kärringar och gnäller och de gör faktiskt något problemet.
Vilket jag tycker är skitbra!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 433 Inlägg
8 januari 2012
henke_99 skrev:
SylvesterStallone skrev:
haha jag kör min VR6 Turbo utan inredning no kat no muffler  rakt "side pipe" big_smile det låter lagom tkr jag big_smile

Även efter 30 mil motorväg?

Oh yeah!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
8 januari 2012
SylvesterStallone skrev:

så att köra från stockholm till göteborg utan hörselskydd är inga problem då? smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 433 Inlägg
8 januari 2012
Growe skrev:
SylvesterStallone skrev:

så att köra från stockholm till göteborg utan hörselskydd är inga problem då? smile

nej nej bara skönt har tom tagit bort stereo´n ur bilen väger typ bara 1ton nu smile vill man åka fort så vill man!,
nejdå jag har en bruksbil till längre sträckor låter och kostar för mkt att åka långt smile

164 Inlägg
8 januari 2012
saab_sonett skrev:
En porsche 911 turbo -10 har maxnivå 93 dB vid stillastående
Ljudnivå (körning)    73 dB
Ljudnivå (stilla)    93 dB

källa? eftersom jag såg det själv på asb datorn så verkar det inte varit nån vanlig turbo.

Handledare
1 481 Inlägg
8 januari 2012
Tekniska uppgifterna som står på regbeviset till en 2010 års 911 turbo. Naturligtvis.
Finns ingen bil som skulle godkännas med 110dB

537 Inlägg
9 januari 2012
discokapten skrev:
aigloow skrev:
Polisen ser på det här med avgassystem på ett sätt. Enligt dom så måste det vara "original" avgassystem på en bil oavsett om bilen är helbils godkänd eller inte. Man får alltså inte sätta på en del på bilen som inte är godkänd för just den specifika bilmodellen i fråga. Jag har prata med båda polisen själva och tillverkare av avgassystem båda i Sverige och Europa. Polisen tolkar lagen lite annorlunda än alla andra.  Vi runt om I Karlstad har ett jäkla problem att polisen stoppar bilar som "låter" och har ett stort utblås. Stoppar polisen dig och du inte har original avgassystem så blir det regbesiktning och då har man problem. För har du då inte godkända delar på bilen så släpper inte bilprovningen igenom den. Har hjälp flera st som har fått regbesiktning för att lösa detta. Dock så bryr sig inte bilprovning om om du har original eller inte vid en vanlig kontrollbesiktning.

Mitt tips: När du bytt avgassystem på din bil försök att regbesikta den direkt med "ej original avgassystem" för då har du papper på det. Är nog inte lätt om man byggt ett själv, men det går.

cool

Man kan nog se på det på lite annorlunda också:

Boende runt om i Karlstad har problem med massa snorisar som åker runt med en otillräcklig dämpförmåga på avgasröret, polis har lessnat på att det ringer in en massa kärringar och gnäller och de gör faktiskt något problemet.
Vilket jag tycker är skitbra!

Det håller jag fullkomligt med om. Men att stoppa bilar som inte har olagliga system (tex Tuv godkända) kan jag inte anse vara rätt. Det e mest jävelskap. Hur många här inne vet om att om du sätter på extraljus på bilen så ska du reg besikta den? Ljudet har inte varit några större problem utan det har varit utseendet (stort utblås) av de bilar jag varit inblandat med. Givetvis ska inte en bil låta som ett reaplan men alla motorcyklar som kör med raka rör verkar ingen bry sig om?

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

KHRacing
9 januari 2012
aigloow skrev:
Det håller jag fullkomligt med om. Men att stoppa bilar som inte har olagliga system (tex Tuv godkända) kan jag inte anse vara rätt. Det e mest jävelskap. Hur många här inne vet om att om du sätter på extraljus på bilen så ska du reg besikta den? Ljudet har inte varit några större problem utan det har varit utseendet (stort utblås) av de bilar jag varit inblandat med. Givetvis ska inte en bil låta som ett reaplan men alla motorcyklar som kör med raka rör verkar ingen bry sig om?

TuV är inte godkänt i Sverige

537 Inlägg
9 januari 2012
KHRacing skrev:
aigloow skrev:

Tuv är godkänt inom EU. Vi är ett EU land så därför är då TUV godkänt i Sverige. Detta är absolut inget jag sitter å hittar på utan som jag skrev innan så har jag snackat med många både i Sverige och ute i Europa om detta. Eftersom jag själv bygger åt andra så måste jag veta vilka lagar som gäller.

KHRacing
9 januari 2012
aigloow skrev:
Tuv är godkänt inom EU. Vi är ett EU land så därför är då TUV godkänt i Sverige. Detta är absolut inget jag sitter å hittar på utan som jag skrev innan så har jag snackat med många både i Sverige och ute i Europa om detta. Eftersom jag själv bygger åt andra så måste jag veta vilka lagar som gäller.

Beklagligtvis har du feått fel information. Jag har heller inte ens antytt att du hitatt på detta, det finns tonvis med billfolk som tror att TuV är godkänt i lilla SVerige, men så är alltså inte fallet alls.

Det som allrta mest snackas om i Sverige ang TuV är intyg på Lambodörrar, att är de TuV-godkända så är de
Svensk Bilprovningsgodkända = FEL.

TuV är ett tyskt godkänande som andra europeiska länder accepterat, men inte Sverige

Har inget med EU att göa - beklagligen - Bara för att vi är med i EU så betyder det inte att alla saker inom de andra länderna skulle vara tillåtna här.

Då skulle det varit ok för engelskmännen att köra på vänster sida i Sverige när de är på besök, Italienarna hade fått hålla 130km på motorvägen, & Soanjorerna fått lagligen köra omkring md sina hellackerade bakljusen.. allt i Sverige - men så är inte fallet

tro mig, jag hade varit skitglad om TuV varit godkänt i Sverige

mvh Kristian

537 Inlägg
9 januari 2012
KHRacing skrev:
aigloow skrev:

Beklagligtvis har du feått fel information. Jag har heller inte ens antytt att du hitatt på detta, det finns tonvis med billfolk som tror att TuV är godkänt i lilla SVerige, men så är alltså inte fallet alls.

Det som allrta mest snackas om i Sverige ang TuV är intyg på Lambodörrar, att är de TuV-godkända så är de

TuV är ett tyskt godkänande som andra europeiska länder accepterat, men inte Sverige

Har inget med EU att göa - beklagligen - Bara för att vi är med i EU så betyder det inte att alla saker inom de andra länderna skulle vara tillåtna här.

Då skulle det varit ok för engelskmännen att köra på vänster sida i Sverige när de är på besök, Italienarna hade fått hålla 130km på motorvägen, & Soanjorerna fått lagligen köra omkring md sina hellackerade bakljusen.. allt i Sverige - men så är inte fallet

mvh Kristian

Testa å snacka med EU domstolen så kanske du får en annan uppfattning. wink
Jag är fortfarande helt övertygad att jag har bra insikt i detta.
Dock är det inte bara att i vissa fall, som du skrev att bara man har TUV intyg så är det fritt fram att göra hur man vill.  Men om du har grejer som du vill ha godkända I Sverige och gatlagliga så räcker det med TUV godkännande. Lita på mig!
Vi kan diskutera detta fram och tillbaka hur länge som helst utan att nån har "rätt".
Men vill du ha hjälp hur du ska gå tillväga så kontakta mig så kan jag berätta.

A

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 januari 2012
aigloow skrev:
KHRacing skrev:
aigloow skrev:

mvh Kristian

Dock är det inte bara att i vissa fall, som du skrev att bara man har TUV intyg så är det fritt fram att göra hur man vill.  Men om du har grejer som du vill ha godkända I Sverige och gatlagliga så räcker det med TUV godkännande. Lita på mig!
Vi kan diskutera detta fram och tillbaka hur länge som helst utan att nån har "rätt".

A

Nej det kan ni inte, för KHRacing har rätt.

Även om det står Tüv på papprerna till ett avgasrör så kan det låta förmycket.

Sen vart står det att du ska regbesiktiga om du slänger på extraljus?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

537 Inlägg
9 januari 2012
discokapten skrev:
aigloow skrev:
KHRacing skrev:

mvh Kristian

A

Nej det kan ni inte, för KHRacing har rätt.

Även om det står Tüv på papprerna till ett avgasrör så kan det låta förmycket.

Sen vart står det att du ska regbesiktiga om du slänger på extraljus?

Det är fritt att tycka/ tro hur man vill. Jag som sagt har min uppfattning om detta och den står jag för.  Jag har med en diskussion med en polisman, som uppenbarligen kan lagen fått det förklarat för mig. Om du ändrar på ursprungskonstruktionen på ett fordon så ska det registreringsbesiktas. Extra ljus, dragkrok eller avgassystem spelar ingen roll, då ska bilen regbesiktas.  Jag har personligen aldrig någonsin påstått att så är fallet, men när jag så tydligt får det förklarat för mig så måste det väl vara så? Förstå mig rätt nu att jag inte hänger ut någon eller några för detta. Jag vill förmedla vidare det jag fått reda på vad som gäller. Uppenbarligen så finns inga vidare klara regler när vi diskuterar detta här? Jag har regbesiktat bilar på bilprovningen med TUV godkända avgassystem som det inte finns någon E-märkning på. Men klart att man måste decibel mäta systemet. Är det så att det låter för mycket blir det underkänt. Jag vet att det kan vara problem att få TUV produkter godkända här i Sverige, så det är inte bara att lita sig blint på att alla godkänner det vid första försöket.

Tycker det är bra faktiskt att du tycker jag har fel, kanske det öppnar ögonen för fler att det ska komma tydligare regler vad som gäller och inte gäller. Jag har lagt ner ett par månader för att få klara besked vad som gäller och JA, det finns inga direkt klara regler. Det är mer en tolkningsfråga hur man väljer att tolka vissa regler som är skrivna i lagen. Men en sak som vi nog alla är överens över är att om du vill ha ett annat avgassystem på bilen än ett original system så ska bilen egentligen regbesiktas för att vara lagligt.

En sak som jag håller med om till 100% är att bilar idag som går på gator inte ska låta för mycket. Men att det har blivit en hets jakt på en massa bilbyggare tycker jag är fel, lagen skrevs väl om för ex antal år sedan för att det skulle bli lite enklare för bilhobbyn? Finns jätte många seriösa bilbyggare som har drabbas fast dom trott att dom har gjort rätt.

Ha nu en bra dag och hoppas inte att pulsen steg för mycket för var inte det jag var ute efter.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 januari 2012
aigloow skrev:
KHRacing skrev:
aigloow skrev:

TUV e INTE godkänt i Sverige men därimot i Norge smile å Norge e inte ens med i EU

Normännen kan monta en tex TUV godkänd trimning å sen å ka till biltilsynet å få sin bil reggad med det.

Det går INTE i Sverige

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 637 Inlägg
9 januari 2012
SylvesterStallone skrev:
Growe skrev:
vad är meningen att ha en biljävel som låter illa?

ljudämpare måste man ha annars låter det skit

låter det lagom skiter dom totalt i att ens fundera

men en gammal slö Gl utan ljudämpare låter bara skit och borde ge körförbud direkt

om man vill åka fortare få bort motstånd etc smile på min bil känner jag väldig skillnade men det är en VR6 Turbo också men ja GL KÖRFÖRBUD!

Bakre ljuddämparen ramlade bort från fars 740 GL och den blev märkbart slöare och lät jobbigt in-och utvändigt. Ljudet var allt annat än sportigt, den lät slö traktor. smile

På min 244 kör jag med Simons 2" med två fullflödesdämpare. (Köpt som komplett sats.)
Mitt avgassystem låter gott men stör varken mig eller andra och dessutom ger ett lagom avgassystem en liten men skön effektökning.
Senast redigerat av Navkapsel (9 januari 2012)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 januari 2012
RD_87 skrev:
För det första får du ett jobbigt Volvoraggarljud, som får människor som inte är just Volvoraggare att vilja dö/döda. För det andra så får du garanterat uppsöka SBP i förtid eftersom det låter för högt.

kombinera det bedrövliga volvoraggarbrölet med en baslåda som får containerplåten att skorra och låta allmänt förjävligt och jag börjar slipa slaktkniven kombinerat med agressiva mörka tankar, visst att man vill ha lite djupare muller, men bröl är bara tragiskt....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

564 Inlägg
14 januari 2012
En fråga i ämnet, jag har funderat på att svetsa sidepipes efter katten på min 945 SE, när jag frågade besiktningsmannen för någon månad sedan så sa han att det inte var något problem, så länge det inte lät som en rymdraket. Hur vet man vad som är rätt?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 januari 2012
Sidepipet måste sticka ut bakom sista öppningsbara fönster och på VÄNSTER sida om jag förstått rätt.

sen är frågan om du är ute efter gott ljud eller ett volvoraggarljud.

Gott ljud= valfri volvo antingen b18/20 eller b230 sugtrimmade med förgasare eller IRTB`s och ett lagom högt avgas.

Raggarljud= volvo b18/20 eller 230 relativt original fast utan ljuddämpare och ett jävla liv "bara för att"

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök