3185
Sök

Köpråd BMW vs Audi.

1 365 Inlägg
10 januari 2012
#21
Uppe i 30000 mil med min 328 E36. Drar inte en droppe olja och är som ny i motorn. Har bytt ventilkåpspackning vid 28 annars ingenting i motorn

prestandamässigt kör den jämt med både s40 T4 200hk och honda civic type R 200 HK (observa dock att min bil har 30 k mil)

Bakhjulsdrift och kamkedja säger ju allt. Hur kul är det med framhjulsdrift på sin första bil?

Kollegan har en Mazda 6 150 hk och den drar mer soppa än BMW:n om man jämför vid likadan körning. 


Arjun skrev:
som sagt, jag har noll erfarenhet av bilar. Är det mycket skillnad på e36 och e46?
jag hittar ju ingen 328i i den prisklass och miltal jag vill. finns det nån annan sida än blocket man kan kolla?

Max 50k
Miltal max 15000, jag vill ju ha den minst 10 år:) tills jag har råd å köpa en ny.

Ni som har/haft BMW, är det viktigt med milen? hur länge orkar de egentligen gå?


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 januari 2012
#22
Tycker du ska satsa på Mazda 6. En körglad kvalitetsvagn för rimliga pengar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2012
#23
Arjun skrev:
som sagt, jag har noll erfarenhet av bilar. Är det mycket skillnad på e36 och e46?
jag hittar ju ingen 328i i den prisklass och miltal jag vill. finns det nån annan sida än blocket man kan kolla?

Max 50k
Miltal max 15000, jag vill ju ha den minst 10 år:) tills jag har råd å köpa en ny.

Ni som har/haft BMW, är det viktigt med milen? hur länge orkar de egentligen gå?

Mätarställningen är det sista du behöver oroa dig över på en BMW utan (Som alltid) är skicket det viktigaste, du kan hitta en BMW med 30.000mil på mätaren som utan problem går 10år a 2000mil/år till medan en bil med lågt miltal som rullat mycket i staden (Kall motor,  tung gasfot?) kan vara rejält sliten.

Det viktiga är som sagt att den är skött ordentligt och att du fortsätter att sköta den ordentligt, i övrigt finns inga framtida kamremsbyten som om 5år kommer kosta mer än vad bilen är värd eller liknande som många andra modeller har. Inte heller har varken E36 eller E46 några direkta svagheter i rostskyddet som kan få en betydelse i detta fallet, visst dom har lite lätt att rosta i nederkant av dörrarna och på bakluckan på grund av lite dumma lösningar av skarvarna men det påverkar inte bilens funktion.

E36 och E46 är i sig relativt lika modeller, E46 är en vidareutveckling av E36 och det är klart den är både modernare och bättre på sina punkter men kostar å andra sidan mer i inköp. Kan du hitta en fin E36 för 25.000:- är den i mina ögon ett lika bra köp som en E46 för 50.000:- (Häng inte upp dig på priserna jag skrev, det är bara ett exempel) men har du budgeten och lyckas hitta en fin 328i E46 är det en modernare bil som förmodligen kommer kännas fräsch längre om du tänkt ha bilen ett tag.

Var öppen och håll utkik efter bägge, provkör gärna om du har en möjlighet, och låt tillfället avgöra. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
10 januari 2012
#24
Arjun, slå en kik på 323-bilar också. Bör finnas tidiga sedaner i hyfsat skick för en bit under 50k smile
Acceptabla 323 Ci (Coupé) kostar runt 60k.

Edit: Ett tips för att hitta vettiga BMWs till salu är att kika på Autopowers "Powerbörsen":
http://www.autopower.se/powerborsen/bmwlista.asp

Edit 2:
Lite tips från Blocket
323 -99 i Luleå:
http://www.blocket.se/lulea/Bmw_E46_323 … amp;last=1
Rullat 23, men är svart och har sportstolar i svart helsskinn = nice wink Går säkert att pruta lite. cool
Senast redigerat av steifan (10 januari 2012)


13 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#25
Tackså myckt för alla förslag och råd grabbar:)

jag är mest intresserad av 328i och jag vet inte varför, har aldrig ens kört de, men ska kolla på de andra modellerna också, värt å kolla. och den 323 såg fräsch ut:)

http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_M_ … 11&w=3

Vad säger ni om den? drar inte de mycket soppa och olja? eftersom jag kommer köra mycket så vill jag att de är lite snåla. är inte så sugen på 530 men känns som att jag inte kan vänta tills jag hittar en fräsch 328. och vad tycker ni om priset?

huh?
10 427 Inlägg
10 januari 2012
#26
Arjun skrev:
Tackså myckt för alla förslag och råd grabbar:)

jag är mest intresserad av 328i och jag vet inte varför, har aldrig ens kört de, men ska kolla på de andra modellerna också, värt å kolla. och den 323 såg fräsch ut:)

http://www.blocket.se/kalmar/BMW_530_M_ … 11&w=3

Vad säger ni om den? drar inte de mycket soppa och olja? eftersom jag kommer köra mycket så vill jag att de är lite snåla. är inte så sugen på 530 men känns som att jag inte kan vänta tills jag hittar en fräsch 328. och vad tycker ni om priset?

323-bilarna (E36 och E46) har en 2,5l motor namnet till trots och ca 185hk motoreffekt (specade till 170hk).
328 är visserligen en 2,8l-motor med 192hk motoreffekt, men trots den lilla skillnad i max motoreffekt så är de
betydligt snabbare (bättre register).
Kan hända att det är vettigare att välja skick framför specifik motor om inte prestanda är topp-prioriteten.

**

530in såg riktigt fin ut. Nästan oroväckande lågt miltal.

*
Edit: Och visst har annonseraren klickat i för lågt miltal på den (avsiktligt eller oavsiktligt).

"Senast godkända besiktning: 2011-01-24
Vägmätarställning, km: 203802"

Hade rullat 20 000+ i januari förra året wink
*


BMW-sexornas angivna förbrukning ligger ungefär lika mellan bilarna (M52 520, 523 2,5, 528 och M54 520 2,2, 525, 530) De motorstarkare brukar anges vara lite törstigare (främst i stadstrafik). Så just pga bränsleförbrukningen så spelar det nog ingen större roll om man väljer den ena sexan framför en annan.
Finns en del folk som klagar på att M54-motorn (den som kom 2001 i tex 530) har hög oljeförbrukning
jämfört med de äldre M52TU-motorerna (tex 323/328). Men det är väl inte mer än att man kontrollerar oljenivån regelbundet. wink
Senast redigerat av steifan (10 januari 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2012
#27
En 530i M54 skall inte behöva dricka någon olja alls, en del exemplar brukar dock dricka lite grand ändå (Inte mer än att man inte behöver fylla på mellan service) och det behöver inte betyda att något är fel. Sedan finns dem enstaka exemplaren som dricker upp emot 1L olja per 100mil utan något märkbart fel. Det finns en del metoder för att motverka det med, bland annat att man kontrollerar vevhusventilationen eller genomför den så kallade "WD40-metoden".

Oljeförbrukning eller frusen vevhusventilation (Med liknande symptom) är dock inte något som endast kan drabba BMW´s utan alla moderna bilar från Volvo och SAAB till Audi, det hänger ihop med dagens lågfriktionsmotorer och hets efter låga utsläpp. M52 är lite äldre och det är väldigt sällsynt att den drabbas, M52TU är den uppdaterade varianten av samma motor som sitter i 328i E46 och den kan råka ut för det även om det är ovanligt. M54 är dock mer drabbad, men med rätt skötsel och rätt olja undviker man dessa moderna gissel.

Förbrukningen är svår att uppskatta eftersom det beror en hel del på körstil, generellt brukar dock förbrukningen vara densamma eller till och med lägre för desto större sexa du köper på grund av bland annat lägre utväxling på de starkare motorerna. Undantaget är stadskörning, då kan en 28i eller 30i straffa sig jämfört med en 20i men det är marginellt.

Framför allt är de största motorerna i serien (28i kontra 20i/23i eller 30i kontra 20i/25i) markant piggare och starkare, även om man endast ligger i stan kan dessa vara värda några droppar bensin och lite högre försäkringspremie men ligger du mycket på landsväg/motorväg är förbrukningen till och med lägre!

Som jag tror jag nämnde tidigare drack min 328i 0.89L/mil och jag vet att åtminstone en 330i E46 går snålare. Så säg att en 530i dricker runt 0.9L/mil till en liter som mest vid blandad körning?
Senast redigerat av Rquired (10 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök