4002
Sök

Ingen gnista vid byte av topplock, 740 87(b230E)

166 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare. Innan ni börjar klaga så ska jag tillägga att jag sökt hur mycket som helst utan resultat.
Det är så att jag sköt topplockspackningen och rev ner toppen och allting, bytte kolvringar, hornade cylindrar och bytte topplockspackning, topp och nu får jag ingen gnista. Det kommer en stadig gnista när man vrider på nyckeln till det läget där man hör soppapumpen surra. efter det så kommer ingen mer gnista när man drar runt motorn. Jag kan utesluta fördelaren och lock, då det krånglar redan vid tändspolen. Alltså EN gnista, sen dött. Jag har provat att byta tändspole men det var exakt likadant där. Är det någon som har någon som helst idé om vad det kan vara?

Hyperperry


Sothora <3
1 201 Inlägg
10 januari 2012
#2
har du kollat så kontakten är som den är på hallgivaren ?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

166 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#3
Mercedesturbodiesel skrev:
har du kollat så kontakten är som den är på hallgivaren ?

är det den där delbara kontakten som sitter precis under fördelarlocket? För den som sitter fast under locket sprack lite i plasten när vi demonterade, så den sitter dåligt. Men jag tycker inte den ska ha nå betydelse då jag kollar gnistan direkt på tändspolen, och den ska ju ge konstant gnista. Men det spelar ingen roll om jag kollar gnistan på tändkablarna eller tändspolen, alltså kabeln som går till fördelarlocket. Det resulterar alltid i samma sätt, dvs att det kommer en gnista och sen är det helt dött.
Då tycker jag inte att själva tändningen kan vara den felande länken, då det felar redan vid tändspolen.
edit: vad är en hallgivare och vart sitter den?
Senast redigerat av hyperperry (10 januari 2012)


Sothora <3
1 201 Inlägg
10 januari 2012
#4
hallgivarn är "tändplattan" och sitter under rotor o fördelare,, garanterat den kontakten som gör felet.. prova vicka på kabeln så ska du se att ev bensinpumpen startar till... Byt hallgivare

Bildemonterare samt egen verkstad. !

166 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#5
Mercedesturbodiesel skrev:
hallgivarn är "tändplattan" och sitter under rotor o fördelare,, garanterat den kontakten som gör felet.. prova vicka på kabeln så ska du se att ev bensinpumpen startar till... Byt hallgivare

Detta låter som det kan vara felet, innan topplockspackningen gick ju bilen klockrent, dock gick packningen för att jag inte hade nå glykol(stopp i expansionskärl-slangen).
Nu när jag fått ihop bilen så hade den varken bränsle(ingen surrande bränslepump) eller gnista, eller jo. jag hade gnista när man vred på, sen försvann den.
jag fick precis samma fel som denna killen.
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat … 0003367265
Jag drog en ny kabel till bränslepumpen direkt från tändspolen, och nu fungerar den och börjar surra när man vrider igång tändningen.
Men gnistan går jag bet på. Är det alltså en kabel som sitter på själva tändplattan du menar? den justerbara?
eller går den in under fördelarlocket tillsammans med de två (tror det är två kablar) som går in till rotorn?


Sothora <3
1 201 Inlägg
10 januari 2012
#6
klickkontakten höger sidan av motorn sett framifrån

Bildemonterare samt egen verkstad. !

166 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#7
Mercedesturbodiesel skrev:
klickkontakten höger sidan av motorn sett framifrån

alltså den som sitter fast med hjälp av fördelarlocket? kläms liksom emellan locket och tändplattan?


Sothora <3
1 201 Inlägg
10 januari 2012
#8
japp!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

166 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#9
Mercedesturbodiesel skrev:
japp!

tack så mycket! detta ska undersökas imorgon. När vi monterade av toppen så råkade en släkting bryta sönder plasten lite på den, så den sitter mycket dåligt under fördelarlocket. Men har detta verkligen någon betydelse i mitt problem? liksom, jag tycker den borde ge konstant gnista direkt från tändspolen även om hallgivaren är trasig, för tändspolen ska väl ge konstant gnista, som går vidare till fördelarlocket. Nu kommer det som sagt bara en gnista när man vrider på tändningen, oavsett om jag kollar direkt från tändspolen eller om jag kopplar dit fördelarlocket och tändkablarna och kollar stiften.
kan det inte vara tändmodulen?
Senast redigerat av hyperperry (10 januari 2012)



Sök