3288
Sök

Volvo 244 -78 projekt (turbo m.m)

Jävel
2 018 Inlägg
21 februari 2012
#41
Jag köpte deras sotningssats till min 140, fungerade utmärkt.
Jag har aldrig bytt topp-bultar på en Volvo, förutom i min nya turbomotor då jag sätter i ARP-bult.

You got to risk it, to get the biscuit :)

376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#42
Plankpojk skrev:
Jag köpte deras sotningssats till min 140, fungerade utmärkt.
Jag har aldrig bytt topp-bultar på en Volvo, förutom i min nya turbomotor då jag sätter i ARP-bult.

Ok tack för svar! Provar nog o köpa där ifrån då smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 februari 2012
#43
När jag renoverade min b20 så bytte jag toppbultarna för säkerhets skull, dom ska inte dras åt för många gånger för då spänner dom inte lika bra och du kan ju räkna ut hur bra det blir wink så ifall du inte vet hur många gånger dom dragits åt så skulle jag bytt för att vara på den säkra sidan smile


376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#44
dyeltsbreh skrev:
När jag renoverade min b20 så bytte jag toppbultarna för säkerhets skull, dom ska inte dras åt för många gånger för då spänner dom inte lika bra och du kan ju räkna ut hur bra det blir wink så ifall du inte vet hur många gånger dom dragits åt så skulle jag bytt för att vara på den säkra sidan smile

jo du har en poäng i de, Får se hur de blir smile allt ska ihop i org skick till o börja me för en reg bes.
Så kanske inte behövs än då de ska rivas igen o laddas på me lite roligare saker smile

526 Inlägg
22 februari 2012
#45
Kul projekt kommer att följas smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 februari 2012
#46
robba91 skrev:
dyeltsbreh skrev:
När jag renoverade min b20 så bytte jag toppbultarna för säkerhets skull, dom ska inte dras åt för många gånger för då spänner dom inte lika bra och du kan ju räkna ut hur bra det blir wink så ifall du inte vet hur många gånger dom dragits åt så skulle jag bytt för att vara på den säkra sidan smile

jo du har en poäng i de, Får se hur de blir smile allt ska ihop i org skick till o börja me för en reg bes.
Så kanske inte behövs än då de ska rivas igen o laddas på me lite roligare saker smile

hehe ja det kan ju vara dumt att chansa big_smile ja ska du isär med det fler än en gång så kan du ju ta dom gamla så länge och köpa nya tills sista gången du sätter ihop det smile


25 Inlägg
22 februari 2012
#47
Det här ska bli intressant att följa!
Hur stora ingrepp ska du göra på motorn typ trim eller original? smile


376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#48
adde93 skrev:
Det här ska bli intressant att följa!
Hur stora ingrepp ska du göra på motorn typ trim eller original? smile

Till o börja me ska allt i org i motorn sen reg bes.
Efter de så hade ja tänkt vässa lite mer o börja med att landa på ca 250-300hk men lyckas ja få tag på värre grejer blir de helt klart mer!

376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#49
dyeltsbreh skrev:
robba91 skrev:
dyeltsbreh skrev:
När jag renoverade min b20 så bytte jag toppbultarna för säkerhets skull, dom ska inte dras åt för många gånger för då spänner dom inte lika bra och du kan ju räkna ut hur bra det blir wink så ifall du inte vet hur många gånger dom dragits åt så skulle jag bytt för att vara på den säkra sidan smile

jo du har en poäng i de, Får se hur de blir smile allt ska ihop i org skick till o börja me för en reg bes.
Så kanske inte behövs än då de ska rivas igen o laddas på me lite roligare saker smile

hehe ja det kan ju vara dumt att chansa big_smile ja ska du isär med det fler än en gång så kan du ju ta dom gamla så länge och köpa nya tills sista gången du sätter ihop det smile

de kan vara riktigt dumt o chansa! tongue men får som sagt se hur de blir smile

376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#50
Här kommer gårdagen/nattens update.
Min brukis orkade inte längre så bakaxeln gick av på den stackarn, så de blev lite halvjobbigt läge när man insåg att bromsarna måste fixas på 244an. Började med att skarva ihop ett rör som hade blivit totalt klämd i förhoppning att de va där den läckte men icke.. Efter luftning o en snabb test så såg vi att höger framdäck va dyngsurt av bromsvätska o då va ju så klart hela beläggen slut så kolvarna hade ploppat ur sad

http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1750.jpg

http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1763.jpg

http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1758.jpg

Böt kylare me då den gamla va lite halvrutten o läckte.

http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1760.jpg

samt prova lite fälgar för skojs skull smile
http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1757.jpg
http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1756.jpg

Kul grej bara (ja den dämparn ska bort sen!)
http://i1075.photobucket.com/albums/w421/robba91/FEB/100_1754.jpg

526 Inlägg
22 februari 2012
#51
de där måste varit en upplevelse och kan ju även kallas för rejält bakaxelras tongue

376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#52
Tiiiseen skrev:
de där måste varit en upplevelse och kan ju även kallas för rejält bakaxelras tongue

hahah ja tongue som tur e gick den av på en parkering smile

526 Inlägg
22 februari 2012
#53
robba91 skrev:
Tiiiseen skrev:
de där måste varit en upplevelse och kan ju även kallas för rejält bakaxelras tongue

hahah ja tongue som tur e gick den av på en parkering smile

ja de va ju tur de smile

526 Inlägg
22 februari 2012
#54
Har du alla grejjer för o regga bilen med motor ?

376 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#55
Tiiiseen skrev:
Har du alla grejjer för o regga bilen med motor ?

Har inte riktigt kolla upp exakt va man behöver så ja vet inte riktigt. Vet du vad de är så är de guld!

526 Inlägg
23 februari 2012
#56
robba91 skrev:
Tiiiseen skrev:
Har du alla grejjer för o regga bilen med motor ?

Har inte riktigt kolla upp exakt va man behöver så ja vet inte riktigt. Vet du vad de är så är de guld!

240 turbo bromsar fram är jag säker på  men vet inte om dom  brukar kräva fjäderben också  lite osäker 1031 bakaxel måste du ha iallafall smile

376 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#57
Tiiiseen skrev:
robba91 skrev:
Tiiiseen skrev:
Har du alla grejjer för o regga bilen med motor ?

Har inte riktigt kolla upp exakt va man behöver så ja vet inte riktigt. Vet du vad de är så är de guld!

240 turbo bromsar fram är jag säker på  men vet inte om dom  brukar kräva fjäderben också  lite osäker 1031 bakaxel måste du ha iallafall smile

Okey får jaga rätt på en bakaxel isf :p Hade funderingar på o sätta dig 940 bromsarna men får se hur de blir smile

526 Inlägg
23 februari 2012
#58
robba91 skrev:
Tiiiseen skrev:
robba91 skrev:

Har inte riktigt kolla upp exakt va man behöver så ja vet inte riktigt. Vet du vad de är så är de guld!

240 turbo bromsar fram är jag säker på  men vet inte om dom  brukar kräva fjäderben också  lite osäker 1031 bakaxel måste du ha iallafall smile

Okey får jaga rätt på en bakaxel isf :p Hade funderingar på o sätta dig 940 bromsarna men får se hur de blir smile

ahaa skulle behöva nått som bettar lite ,mer på 142 de sitter ju 164 bromsar fram på den ....

376 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#59
Tiiiseen skrev:
robba91 skrev:
Tiiiseen skrev:

240 turbo bromsar fram är jag säker på  men vet inte om dom  brukar kräva fjäderben också  lite osäker 1031 bakaxel måste du ha iallafall smile

Okey får jaga rätt på en bakaxel isf :p Hade funderingar på o sätta dig 940 bromsarna men får se hur de blir smile

ahaa skulle behöva nått som bettar lite ,mer på 142 de sitter ju 164 bromsar fram på den ....

hehe nice smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 februari 2012
#60

det är abs enheten

men kasta elsystemet åt helvete och kör med 240GL 88b-93 betydligt mycket lättare och smidigare

antingen behåller du din el och monterar motorelen från 240 eller så tar du hela härvan

det sistnämnda skulle jag personligen göra för enkelthetens skull

Kör fort så hinner inget hända...


Sök