2961
Sök

745 går ojämt.

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
vad gjorde du då? kontaktspray?

33 Inlägg
11 januari 2012
Till en början lånade jag en lmm och testade med av en kompis, bara det är rätt slutnummer så kan man ta den smile
sen efter det så ruckla jag på den och hade i kontaktsprej. Men har du ingen och låna testa och ruckla på den och ha i kontaktsprej först av allt smile

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
joo ska låna en och testa.. men fattar inte vf skulle den dampa ibland och ibland inte.. och drar jag ur den så går den mkt sämre.. men får väl lita på fel koden.. o titta över kontakten..

33 Inlägg
11 januari 2012
Annars säger jag åt dig och göra så här, säkringsboxen under askfatet i mitten fram, ta bort den håll lite varv på bilen och ryck ur säkring nummer 1 och sätt i den snabbt igen, den är till motorstyrningen så motorn kommer DÖ direkt om du inte håller på gas. Tänk på att vara riktigt snabb wink Detta gjorde även jag när fick upp i mätaren att motorstyrningen var fel alltså att den gick in i fel läge och gick som en pottsork på vägen. Funkade fint i några dagar/veckor tills det kom igen och då var det bara upprepa smile

Hade även 1-2-1 som felkod då, nolla även boxen sen starta upp bilen igen och kolla om den får samma fel kod igen då. smile
Senast redigerat av tjKZify (11 januari 2012)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
Har du ryckt kabeln till lmm med motorn igång får du omdelbart felkod 1-2-1 oavsett om den felar eller ej.

Nolla boxen genom att rycka säkring 1 i några sekunder med motor avstängd. Kör därefter 6km (sträckan det tar för boxen att sätta felkoder) och kolla felkoderna igen.

EDIT: Hade du kört med trasig LMM har boxen garanterat satt felkod för mager eller fet tomgång, samt dellast. Glappande kontaktstycke kan det ju dock alltid vara.
Senast redigerat av PHrnfeldt (11 januari 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
så en kamrat som e duktig på volvo har testat den nu, ja han drog säkring nr 1 som ni sa ( vart värre:S ).. han säger: den surar (luktar soppa ) den går som den inte får soppa, han tror med det kan va lmm. men han tycker lamba lampan borde lysa då,

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
AntonVolvo745 skrev:
så en kamrat som e duktig på volvo har testat den nu, ja han drog säkring nr 1 som ni sa ( vart värre:S ).. han säger: den surar (luktar soppa ) den går som den inte får soppa, han tror med det kan va lmm. men han tycker lamba lampan borde lysa då,

Om LMM är trasig och blandningen blir så fel att lambdasonden inte klarar av att kompensera för den feta (alt snåla) gången så sätter den felkod och lambdalampan tänds. Men som sagt måste man köra kring 6 km för att felkoden skall lagras.

m5portal.com
m3portal.com

33 Inlägg
11 januari 2012
Börja sätta dit en ny lmm som du/kompis vet fungerar, efter det gör som PHrnfeldt sagt att du ska göra efter nollning av box.

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
asså dit med en lmm som jag vet funkar,köra minst 6 km,se om felkoden finns kvar,

han funderade på om en spridare dampa med,, en tanke kanske? det han va mest fördersam över är att när man varvar upp den o släpper gasen så smäller det från okänd plats.. ( som förgasarsmällar på en cross typ )

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
AntonVolvo745 skrev:
asså dit med en lmm som jag vet funkar,köra minst 6 km,se om felkoden finns kvar,

han funderade på om en spridare dampa med,, en tanke kanske? det han va mest fördersam över är att när man varvar upp den o släpper gasen så smäller det från okänd plats.. ( som förgasarsmällar på en cross typ )

Det beror på att motorn har fel blandning. Vilket kan uppstå om den får för lite luft eller för mkt bensin. Om LMM felar så tror motorn att den får en viss mängd luft medans den egentligen får en annan mängd och då går ju motorn endera snålt eller fett. Likadant med en felande lambdasond, med skillnad att lambdasonden inte justerar på de högre varvtalen. Om du har en spridare som fettar på för mkt så kan du också få de här problemen men då bör det utmärka sej på just den cylindern.
Senast redigerat av PHrnfeldt (11 januari 2012)

m5portal.com
m3portal.com

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
han hadde en lmm liggandes så bara hoppas på det så länge, om det inte är det så får jag väl se över tändsystem.. eftersom det luktar bensin så bränner den väl inte allt.. så tändkabel/stift..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 januari 2012
AntonVolvo745 skrev:
han hadde en lmm liggandes så bara hoppas på det så länge, om det inte är det så får jag väl se över tändsystem.. eftersom det luktar bensin så bränner den väl inte allt.. så tändkabel/stift..

Kan ju få för mycket bränsle med. Leta efter tjuvluft också.

m5portal.com
m3portal.com

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
haft problem med soppa pumpen med.. att den inte fått ström,, men sitter en spliter ny på ny.. så den ska nog inte krongla.. "förutom att när man drar på tändnigen står det o går tills batterit är slut.. den slår ej ifrån ) men enda felkoden på är ju lmm så får kolla det först.. sen är ett stift på bränslerälät bränt med kan det ha med detta o göra? eller kan rälät till spridarna va boven?

33 Inlägg
11 januari 2012
Byt bränsle reläet, även spridar reläet i motorrummet, kan vara mycket som jävlas.

149 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
japp men återkommer om det blir fixad^^^

149 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
kan nu säga att lmm är HELT död om det är den som är felet.. bilen dör men kan hållas vid liv i nåra meter med full gas men hostar fram i gångfart.. sad

460 Inlägg
12 januari 2012
AntonVolvo745 skrev:
kan nu säga att lmm är HELT död om det är den som är felet.. bilen dör men kan hållas vid liv i nåra meter med full gas men hostar fram i gångfart.. sad

och vem var det som sa det? hehe skämt å sido. hoppas du får den att gå bra!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

33 Inlägg
12 januari 2012
Behöver dock inte vara LMM, som du förklarar så får den inte soppa. Har du bytt reläena än?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 januari 2012
AntonVolvo745 skrev:

Gångfart låter konstigt. De brukar gå som de skall med fullgas, och då endast. Sedan brukar motorn gå riktigt i några sekunder när motorn stått ett tag (tiden det tar för tråden i LMM att värmas).

Men pröva med en annan och se om det avhjälper problemet. Svara här oavsett så att framtida med samma besvär kan ha nytta av det!

m5portal.com
m3portal.com

149 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
kompisen med den fungerande lmm kommer snart så ska testa, tror nog den får soppa startar lika lätt som vanligt så det kommer ju lätt fram soppa?, helt orkelös va den sista gången jag höll på igår,, så det där med att åka 6km för att få fram nya felkoder blir svårt:(

Sök