2519
Sök

BMW 316i köpråd

11 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#1
För och främst vill jag ge ett stort tack till er alla som hjälpte mig med goda råd och insikter i min förra tråd och med det har jag bestämt mig för en BWM.

Jag är mest inne på 316i e46 tycker den ser ut att passa mina behov bra, men kom gärna med råd om andra bmw modeller. Som sagt är jag ute efter komfort hyffast liten bil med acceptable bränsleförbrukning ca 0.7l/m.
Skatten ska ligga på runt 1800/år men vad kommer försäkring kosta ?

De bilar på blocket som jag kollat på hittils är

Bmw 316 TI 02 14.5k mil
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_316_ … 14&w=3
Bmw 316 TI 01 17k mil
http://www.blocket.se/malmo/BMW_316_Ti_ … 14&w=3


Båda dessa ska vara e46:or tror jag och verkar vara ett ganska bra pris om de är i bra skick.



Sen har vi

BMW 316i -02 12k mil
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_316i … 14&w=3
BMW 316i -03 10k mil
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 14&w=3


Det jag inte kan förstå är varför dessa bilar under här kan kosta 15tkr mer än de övre bilarna. Vad är skillnaderna? Är någon av bilarna prisvärda vad kan jag får för vilken peng. Har budget på 50 000.
Vad spelar det för roll om den är sv-såld eller ej ?

Och slutligen så har jag lite frågor angående när jag gör mitt köp ska jag ta bilen till verkstad eller bilprovning för att kolla dess skick eller finns det guide eller liknande som jag kan kolla det själv om jag vet vad jag ska kolla på.
Senast redigerat av agita (11 januari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2012
#2
-Ta en titt på www.Autopower.se och läs begagnatguiden för E46 så har du en bra guide där alla svagheter sammanfattats.

-Priser på olika begagnade bilar varierar kraftigt, det kan bero på skick, utrustning eller miltal, att säljaren inte vet vad bilen är värd eller att säljaren känner till ett fel på bilen men försöker dölja detta och sälja iväg bilen kvickt genom att locka med ett lågt pris.

-Om bilen är svensksåld eller importerad spelar ingen roll, det kan fuskas med båda typerna av bil. Det viktiga är att du kontrollerar skicket, dels genom att kolla upp bilens historik (Vilket är lite olika mellan en Tysk, Italiensk eller Svensksåld bil) och dels genom ett M-test, Bildiagnos eller liknande. Denna typ av test kan du söka efter på Google, det är enkelt förklarat en tjänst där fackmän provkör och går igenom bilen för en 1500:-.

-Köper du en import kan du läsa Importguiden på ovanstående sajt Autopower.se, där står en del som är bra att veta när man köper en bil i utlandet men även en del som kan användas för att kontrollera en importbil i Sverige.

-Av de bilar du länkar till tycker jag den som rullat 17.000mil känns för dyr i förhållande till den röde Compact i Göteborg, och den röde fyrdörrars 316i är ett bättre köp än den silvergrå för samma pengar just på grund av sina bakdörrar. Valet mellan denna bil:
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_316_ … 14&w=3
Och denna bil:
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_316i … 14&w=3
Hade jag gjort beroende på hur ofta jag behöver baksätet och ett något större bagage. smile
Senast redigerat av Rquired (12 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
-Ta en titt på www.Autopower.se och läs begagnatguiden för E46 så har du en bra guide där alla svagheter sammanfattats.

-Priser på olika begagnade bilar varierar kraftigt, det kan bero på skick, utrustning eller miltal, att säljaren inte vet vad bilen är värd eller att säljaren känner till ett fel på bilen men försöker dölja detta och sälja iväg bilen kvickt genom att locka med ett lågt pris.

-Om bilen är svensksåld eller importerad spelar ingen roll, det kan fuskas med båda typerna av bil. Det viktiga är att du kontrollerar skicket, dels genom att kolla upp bilens historik (Vilket är lite olika mellan en Tysk, Italiensk eller Svensksåld bil) och dels genom ett M-test, Bildiagnos eller liknande. Denna typ av test kan du söka efter på Google, det är enkelt förklarat en tjänst där fackmän provkör och går igenom bilen för en 1500:-.

-Köper du en import kan du läsa Importguiden på ovanstående sajt Autopower.se, där står en del som är bra att veta när man köper en bil i utlandet men även en del som kan användas för att kontrollera en importbil i Sverige.

-Av de bilar du länkar till tycker jag den som rullat 17.000mil känns för dyr i förhållande till den röde Compact i Göteborg, och den röde fyrdörrars 316i är ett bättre köp än den silvergrå för samma pengar just på grund av sina bakdörrar. Valet mellan denna bil:
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_316_ … 14&w=3
Och denna bil:
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_316i … 14&w=3
Hade jag gjort beroende på hur ofta jag behöver baksätet och ett något större bagage. smile

Vad tror du om priserna på dessa då? verkar de rimliga eller ska man vänta längre tills nått annat dyker upp kanske.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
12 januari 2012
#4
Om jag vore du så skulle jag köpa en 320 istället, de drar nästan lika mycke ändå.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

11 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#5
pampers138 skrev:
Om jag vore du så skulle jag köpa en 320 istället, de drar nästan lika mycke ändå.

motivering? 320 har både mer bensin förbrukning + att den kostar ca 20-25% mer, samt har jag inget behov av en stark, snabb eller stor bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2012
#6
agita skrev:
pampers138 skrev:
Om jag vore du så skulle jag köpa en 320 istället, de drar nästan lika mycke ändå.

motivering? 320 har både mer bensin förbrukning + att den kostar ca 20-25% mer, samt har jag inget behov av en stark, snabb eller stor bil.

320i tror jag inte är rätt val, om du kör mycket landsväg i högre fart eller motorväg dricker de större sexorna 325i eller 330i till och med mindre än vad 16i, 18i och 20i gör på grund av utväxlingen men 320i är relativt trött och är högt utväxlad vilket gör att dem dricker en hel del bensin i hög fart och mer bränsle än vad en 4cyl. BMW gör vid stadskörning - 320i är kort och gott en mellanmodell utan någon egentlig fördel utöver sexans ljud och gångkultur.

Vill man ha en sexa kan man lika gärna köpa en 330i, men eftersom en sådan inte ryms i den budget TS är beredd att lägga på en bil och eftersom en den snudd på är onödigt pigg vilket inte var intressant känns 316i eller 318i som rätt val. smile

Edit: Angående priserna känns dom inte fel, 316i ligger runt eller strax över 40´  för de årsmodellerna och miltalen i listpris så efter lite förhandling om priset ligger ovanstående bilar "rätt" till.
Senast redigerat av Rquired (12 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

11 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#7
Okej frågan e ju bara då hur vanliga 316 e på blocket om man ska vänta på fler ska trilla in.

Och bör man kolla bilen på verkstad innan köp eller?

Fartdåre =)
147 Inlägg
12 januari 2012
#8
Vill bara inflika att 316i och 318i har samma 1.9l motor till och med årsmodell -01, då 316i fick en 1.8l

och 320i är en 2.0l på 150hk upp till årsmodell -01 då det blev en 2.2l på 170hk

Och 318i fick som årsmodell -01 en 2.0l
Senast redigerat av crille_86 (12 januari 2012)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!


Sök