2739
Sök

255/30-20 vs 265/30-20

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag ska beställa nya däck och undrar om det är ett "krav" att ha 265/30-20 eftersom jag har det nu men tänkte om det går bra med 255/30-20 istället? För då finns tydligen Continental Sportcontact 5P med i bilden och tydligen är det där däcket riktigt bra. Det är Audis originala fälgar från fabrik RS4 20'' fälgar. Har ingen aning av hur breda fälgarna är men tror ni 255 passar istället för 265 som jag har nu?

Tacksam för svar!

huh?
10 427 Inlägg
12 januari 2012
Onödigt att ändra rullomkretsen allt för mycket. Men just att gå från 265/30 till 255/30 blir en minskning på 0,9%
vilket inte är så stor skillnad (+/- 5% brukar vara gränsen för vad som är rimligt).

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Onödigt att ändra rullomkretsen allt för mycket. Men just att gå från 265/30 till 255/30 blir en minskning på 0,9%
vilket inte är så stor skillnad (+/- 5% brukar vara gränsen för vad som är rimligt).

Jo precis och just därför frågar jag om det går och hur blir det med fälgarna kommer däcken att passa? För att Audi levererar nu enbart 255/35-20 däck nu och inte 265 som förut på likadana fälgar som mina, och där står det även "AO" på däcken i den dimensionen dvs Audi Only så det borde passa?

huh?
10 427 Inlägg
12 januari 2012
Vet du hur breda fälgarna är? Bör ju inte vara omöjligt att montera 10mm smalare däck på de fälgarna.

Kan ju hända att Audi har anpassat sig efter vad däcktillverkarna vill leverera för dimensioner.

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Vet du hur breda fälgarna är? Bör ju inte vara omöjligt att montera 10mm smalare däck på de fälgarna.

Kan ju hända att Audi har anpassat sig efter vad däcktillverkarna vill leverera för dimensioner.

Det är likadana fälgar, 9J står det. Vet inte riktigt vad det står för men det står 9J på fälgarna som har 255 från Audi också.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2012
onurxx skrev:
steifan skrev:

Det är likadana fälgar, 9J står det. Vet inte riktigt vad det står för men det står 9J på fälgarna som har 255 från Audi också.

9J står för bredden, alltså 9".

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
12 januari 2012
Är fälgarna 9" är 255 perfekt.

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 januari 2012
tyrestretch.com ger bättre svar än dessa grabbar

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

huh?
10 427 Inlägg
12 januari 2012
Lowenhart skrev:

lol

Tyrestrech har absolut ingenting alls med att göra vad som rekommenderas av en fordonstillverkare wink

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Lowenhart skrev:

tyrestretch.com hittade inte ens 255 alt. 265 till mina fälgar.

Måste ha ett svar då jag tänkte beställa nu annars får det bli Continental Sportcontact 3 eller Michelin Pilot Sport PS2 265/30-20 dvs den dimensionen jag har just nu.. Vilken skulle ni isf rekommendera? Helst lågt rullmotstånd

12 086 Inlägg
12 januari 2012
Lowenhart skrev:

dessa grabbar? Och vem fan är du?

onurxx skrev:

Måste ha ett svar då jag tänkte beställa nu annars får det bli Continental Sportcontact 3 eller Michelin Pilot Sport PS2 265/30-20 dvs den dimensionen jag har just nu.. Vilken skulle ni isf rekommendera? Helst lågt rullmotstånd

Du kan utan problem köra på 255/30-20.
Senast redigerat av JapMax (12 januari 2012)

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 januari 2012
chilla grabbar lipa inte

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
JapMax skrev:
Lowenhart skrev:

dessa grabbar? Och vem fan är du?

onurxx skrev:

Du kan utan problem köra på 255/30-20.

Okej. Vilket däck tycker ni och varför? Michelin Pilot Sport PS2, Continental Sportcontact 5P eller Goodyear Eagle F1 Assymetric? 255/30-20 dimension på mina fälgar.

114 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Såg att det var "Special Offer" på Eagle F1 Asymmetric på Däckonline. Om 255/30-20 passar mina fälgar så tänkte jag beställa direkt eftersom det blir ca 2000-2500kr billigare vid 4st! Är det ett bra däck? Tror ni det passar 20'' 9J fälgar?

Tacksam för ett snabbt svar!

Länk: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So
Senast redigerat av onurxx (12 januari 2012)

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2012
Om jag ska vara ärlig så är det nog vettigare att uppsöka något riktigt däcktest från någon tidning
än att fråga här på forumet. Goodyear är vettiga allmänt så det borde inte vara några konstigheter.

Finns ju även länkar till omdömen från tyska biltidningar där och är dom nöjda så borde du vara
nöjd. Särskilt om priset var överkomligt smile

Köp! wink

114 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Om jag ska vara ärlig så är det nog vettigare att uppsöka något riktigt däcktest från någon tidning
än att fråga här på forumet. Goodyear är vettiga allmänt så det borde inte vara några konstigheter.

Finns ju även länkar till omdömen från tyska biltidningar där och är dom nöjda så borde du vara

Köp! wink

fick ett svar av audi att det bara är 265/30-20 som är det enda alternativet.. så de får bli conti sportcontact 3 eller michelin pilot sport!

114 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
steifan skrev:

Köp! wink

fick ett svar av audi att det bara är 265/30-20 som är det enda alternativet.. så de får bli conti sportcontact 3 eller michelin pilot sport!

12 086 Inlägg
13 januari 2012
onurxx skrev:
steifan skrev:

Köp! wink

Jag är iofs tveksam till att en Audi A5 med 245hk såldes med 265 breda däck runt om oavsätt? Har jag rätt är deras uttalande om däckstorleken helt irrelevant.

För att förtydliga för dig, 255/30-20 passar alldeles utmärkt på din bil och dina fälgar. Det är dock möjligt att det i några papper står att det inte är godkänt, och de enda som skulle bry sig om det är isf Audi om något skulle hända. Men då är vi tillbaka ang om hjulen du har nu är godkända för bilen.

114 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
JapMax skrev:
onurxx skrev:
steifan skrev:

Köp! wink

Jag är iofs tveksam till att en Audi A5 med 245hk såldes med 265 breda däck runt om oavsätt? Har jag rätt är deras uttalande om däckstorleken helt irrelevant.

För att förtydliga för dig, 255/30-20 passar alldeles utmärkt på din bil och dina fälgar. Det är dock möjligt att det i några papper står att det inte är godkänt, och de enda som skulle bry sig om det är isf Audi om något skulle hända. Men då är vi tillbaka ang om hjulen du har nu är godkända för bilen.

jo men om du väljer dem största fälgarna som tillval så skickas bilen med 265/30-20 däck och det fick jag bekräftat nyss av audi och dem säger att det är den enda korrekta dimensionen för min bil/fälgar.. så 255 passar utmärkt? kanske ska beställa eagle f1 för 2580kr st istället för michelin på 265 för 3760kr st.

Sök