Har ju inte hänt alldeles för mkt på sistonde med bilen tyvärr...
Men nu har ja varit i farten igen, och denna gång gav jag mig på instrumentpanelen.
Dom flesta tänker "på en så ny bil kan man ju inte göra något själv". Men det är i stort sett samma på alla bilar, bara lite olika lösningar osv. Denna operation är ej svårare än på t.ex volvo 940, saab 900og, merceres osv.
Så jag började med att lossa alla plastdetaljer runt ratten samt sargen framför mätarhuset, sen satt "huset" med endast 2 skruvar som enkelt avlägsnades och allt som allt tog det ca 15min att ta loss mätarhuset, utan att ha en aning om hur allt sitter fast osv.
Fick plocka isär allt (gick mkt enkelt, bara några skruvar o sen försiktigt dra upp nålarna från "hållarna".
Sen tog jag en skallpell och försiktigt avlägsnade den "limmade mätarbilden" från plastpanelen.
Sen tog jag och försiktigt skrapade bort den gröna "hinnan" som gjorde ljuset grönt. Först med skallpell o skrapade lite o sen med en topz o asiton och gnuggade bort färgresterna. Till vänster på bilden är där jag ej kört och till höger är det som är klart. Vilken skillnad
Sen monterades allt ihop igen och passade på att byta ut glödlamporna mot ledlampor så man får det riktigt krittvitt ljus, med vanliga glödlampor blev det typ pissgult, (som på gamla mercedes).
Snacka om skillnad, och det var enkelt, gäller dock bara att vara jätte noga o försiktig!
Dessvärre var det svårt att få en riktigt bra bild på det vita ljuset med mobilen så det syns inte till hundra, men bättre är ingen bild alls
Jag glömde ju (som vanligt) att ta en före bild... så jag lånade en från nätet, dock är det inte riktigt samma mätare, men man ser iaf den hemska gröna färgen
Inte så många bilder, men det är iaf några... Brukar inte bli några alls ibland när man har farten uppe o inspirationen flödar
Over and out!