2385
Sök

Bmw modeller en djungel för mig.

huh?
10 427 Inlägg
16 januari 2012
#21
JapMax skrev:
Fram till mitten på 90-talet betydde de två senare siffrorna i modellnumret motorstorleken, nu är det inte alls lika konsekvent längre utan siffrorna är mer en klassificering.

Mer önsketänkande wink Som nya 3-serien, tex 328 = tvåliters fyra med turbo yikes


1 624 Inlägg
16 januari 2012
#22
något som är ännu värre är mercedes, enligt mig.

12 086 Inlägg
16 januari 2012
#23
steifan skrev:
JapMax skrev:
Fram till mitten på 90-talet betydde de två senare siffrorna i modellnumret motorstorleken, nu är det inte alls lika konsekvent längre utan siffrorna är mer en klassificering.

Mer önsketänkande wink Som nya 3-serien, tex 328 = tvåliters fyra med turbo yikes

Bmw har gett upp verkar det som.. jag har inte kört någon ny BMW med turbofyra så jag ska väl inte dömma för hårt men jag vet ju hur spännande gamla turbofyror brukar va.. inte speciellt alltså smile

Jag kör ju i regel sugåtta wink

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 januari 2012
#24
Noxxer skrev:
Motorbetecknignen är som ovan, Mxx, Nxx, Sxx. dessa efterföljs med Bxx där B står för volym. Tex M60B40, 4liters. M42B18, 1.8 liters. M30B35, 3.5liters osv.

Nästan rätt där... B står för bensin, D för diesel o t.ex N63B44A blir V8 bensin på 4,4 liter.


Evildan
18 januari 2012
#25
steifan skrev:
Evildan skrev:
steifan skrev:
Men i verkligheten skiljer det inte så mycket i effekt smile Det som är det roliga! tongue

Trovärdig källa på det? inte ngn kompis farbror som raceade med en annan kompis kusins morbror och 323 körde jämnt med 325 wink
Enligt BMW har dom bägge 8.0 sekunder till 100km/h.
Att dom är lika snabba beror snarare på att 325i har sitt maxvrid om 245Nm vid 4200rpm och 323i har sina 245Nm vid lägre 3950rpm samt att maxeffekten tas ut vid 5500rpm på en 323 respektive 5900rpm på en 325 så därför upplevs 323 motorn jämnstark.

Här har du lite effektmätningar på E46 och E39-bilar med M52TUB25-motorn:

http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=386

http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168 respektive 164hk på bakhjulen smile Räknar man med ca 10% drivlineförlust är man helt plötsligt uppe på 185hk
motoreffekt. Lite närmare 192 än 170 eller vad tycker du?

Denna är ganska intressant:
http://www.zeperfs.com/duel89-569.htm

varför länka till 323ti och 523i touring när det gällde effektskillnaden på 323i och 325i.
skulle vilja se en mätning på 323 kontra 325, där kan man påvisa skillnader eller likheter.
märkliga skillnader på kompressionen enligt rototests visade uppgifter, klart det blir olika effektuttag när olika förutsättningar ges.
enl BMW har 523i 10.5:1 i kompressionsvärde och så även 323ti trots att max vrid ligger högre upp i registret på 323ti 245Nm @ 3950rpm gentemot 523i 245Nm @ 3500rpm.
Senast redigerat av Evildan (18 januari 2012)

huh?
10 427 Inlägg
18 januari 2012
#26
Evildan skrev:
varför länka till 323ti och 523i touring när det gällde effektskillnaden på 323i och 325i.
skulle vilja se en mätning på 323 kontra 325, där kan man påvisa skillnader eller likheter.

Ruggigt svårt att hitta effektmätningar på E36or som inte är modifierade till döds.

Här är iaf en 323i Coupé (M52B25) som rullat 25000mil med katalysator från 328 och annat avgasmeck + sportluftfilter uppmätt hos ADAC:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/12/146/37774515/cimg0503-1-6265297655798664243.jpg
http://www.motor-talk.de/forum/323i-lei … 27173.html
121kW/164hk på bakhjulen omräknat till 190hk i motorn, men bilen är lite modifierad.
Men ändå snarlika effekt som Rototest uppmätte på M52TUB25-motorerna.

Här är en 323i -96 (M52B25) som rullat 19500mil, med sportavgas som nyligen fått kompressionstrycket testat ok.
Effektmätt hos ADAC i Köln:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/105/8431/23049293/kw-6201246438495119288.jpeg
http://www.motor-talk.de/forum/323i-war … 24574.html
Han påstår i forumtråden att effekten landade på 134kW (omräknat till motoreffekt) men i grafen
ser man ju 115kW på bakhjulen (155hk) och enligt mätningen ovan så räknar de med 15-16% effektförlust.
Så ca 180hk i motorn där.


Här finns även lite info från någon som sammanställt testresultat 95-99:
http://people.dsv.su.se/~mad/power.html (sidan är från 1999 :cool:)

Urklippt från den sidan:

BMW                       Claimed power Actual power Claimed torque Actual torque
2.5 / 6 cyl. (323,523)     170 hp     182 hp     245 Nm     245 Nm
2.5 / 6 cyl. (325,525)     192 hp     188 hp     245 Nm     245 Nm


BMW              0-50 km/h     0-80 km/h     0-100 km/h     Top speed
323 2.5 / 6 cyl.     2.6 s     5.6 s     8.0 s     227 km/h
325 2.5 / 6 cyl.     2.6 s     5.6 s     8.0 s     233 km/h


Får väl anta att det inte är någon som på kul har hittat på alla siffror i slutet av 90-talet ;)
Senast redigerat av steifan (18 januari 2012)


1 482 Inlägg
20 januari 2012
#27
Grabber skrev:
Noxxer skrev:
Motorbetecknignen är som ovan, Mxx, Nxx, Sxx. dessa efterföljs med Bxx där B står för volym. Tex M60B40, 4liters. M42B18, 1.8 liters. M30B35, 3.5liters osv.

Nästan rätt där... B står för bensin, D för diesel o t.ex N63B44A blir V8 bensin på 4,4 liter.

Sedär, det visste jag inte smile Fast rätt logiskt om man tänker efter smile

BLT Service
Theracords Music Label


Sök