3378
Sök

Lambdasond lampa

61 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Hej har en volvo s40 2,0t ,,  har dump ventil o sportluftfilter på den, min lambdalampa började lysa långt innan jag satte på dumoventilen,  bytte lambdasond nyss , lampan slockna ett tag, lyer nu fram o tillbaka. ska besikta snart o undrar om bilen går igenom med lampan.. Eller någon som vet vad felet kan vara ?

226 Inlägg
16 januari 2012
Kan vara din lmm som pajat, testa och byt den och se om lampan slocknar.
Om Lmm är trasig så brukar de vara lamdan som ger för höga världen då. /Lmm kan ju inte oftast läsas av pga för svaga singnaler.

61 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
okok vad kan en sådan kosta ? o sen går bilen igenom med lampan tänd ?

3 295 Inlägg
16 januari 2012
bilen går inte igenom med motorelektroniklampan tänd

61 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
någon som vet vad felet kan vara ? är det för jag har öppen dump kanske ??

226 Inlägg
16 januari 2012
Kolla mekonomen, volvo, auto experten, ad blicenter. bara kolla runt. En Lmm är INTE billig.

61 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
okok hmm aja får vell hoppas på det bästa.

4 824 Inlägg
17 januari 2012
eftersom MOTORELEKTRONIKLAMPAN lyser så finns det en eller flera FELKODER lagrade så får du ta och åka och läsa av dom, då får du reda på varför den lyser. kan bli välldigt dyrt om du ska hålla på och byta delar på måfå då det finns typ 100 olika anledningar till att motorelektroniklampan börjar lysa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

61 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
det är lambdalampan som lyser sa dom på mekonomen. en grön liten triangel. dom sa också att dom inte kunde laga bilen för elen var rätt o lambdasonderna fungerade o värdena var bra. bara hoppas den går igenom besiktningen !!

4 824 Inlägg
18 januari 2012
det heter fortfarande inte lambdalampa utan MOTORELEKTRONIKLAMPA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
om MOTORELEKTRONIKLAMPAN lyser så är det något som inte står helt rätt till i motorstyrningen och då sätter den en eller flera felkoder och det är därför som lampan tänds, så läs av felkoderna !!
har svårt att tro att den går igenom när den lyser.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Bilmek
70 Inlägg
18 januari 2012
Slave_joe skrev:
bilen går inte igenom med motorelektroniklampan tänd

om bilen är äldre än 01 eller va de är så kommer den igenom med tänd lamdalampa om allt annat lirar som de ska, men mycket möjligt att avgasvärden inte riktigt är som dom ska när nått är trasigt

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432

Bilmek
70 Inlägg
18 januari 2012
kolla felkoder, men vanligast är väl luftläckage (dumpventil?) eller avgasläckage. ja kom igenom med min volvo 940 med lamdalampan tänd, det är som grabbarna säger att det är som en motorlampa på en modernare bil, så den tänds om de ligger en felkod i motorstyrningen.

få vettigast felkoder på en s40 får du nog hos någon med volvos gamla systemtester alltså typ volvo eller autotech eller något annat ställer som mest håller på med volvo, jag vet av erfarenhet att tex boschens diagnos verktyg inte lirar så bra med s40

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!

61 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
ja allt annat är som det ska. nej inget läck någonstans det är det som är så konstigt hmm

226 Inlägg
18 januari 2012
Ta av plus kablen till batteriet och se om den slocknar tongue haha, de varken skadar eller kostar nått tongue

61 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Fråga på besiktningen idag o det gör inget att den lyser. det är en årsmodell 98 o dom kollar inte ens den lampan då smile

Bilmek
70 Inlägg
19 januari 2012
då har du någon givare eller sensor som inte lirar som den ska, kolla felkoder och ta reda på vilken. finns nog inget annat att göra tyvärr om du vill fixa bilden dvs

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!

61 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
redan kollat allt ..

Sök