3125
Sök

Dension 500 problem på BMW E60

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Tjena gott folk!

Jag har sökt här och där och hittar ingen lösning på mitt problem. Börjar bli galen!!

Jag har installerat en dension 500 i bilen, BMW E60 04 med bussiness i-driven. Har kodat in den så att den är aktiverad. På i-driven får jag upp cd 1-6. Och cd 5 är där densionen ska vara, men den går inte att trycka på absolut inget händer. Ingen musik spelas från usb minnet och cd 5 går ej att välja. Blir helt galen har tittat genom installationen och den är felfri, jag har uppdaterat mjukvaran i densionen utan framgång.

behöver verkligen hjälp att klura ut detta börjar bli helt galen hmm

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
17 januari 2012
Är det du som har gjort monteringen? Isåfall säker på att allt är gjort som det ska?
För programering kan ske fast du har en fel monterat produkt.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
PITSTOP skrev:
Är det du som har gjort monteringen? Isåfall säker på att allt är gjort som det ska?
För programering kan ske fast du har en fel monterat produkt.

Japps jag monterade den själv, kollat genom det 5 gånger nu plockat isär och satt dit, kollat även så att den optiska kabeln, den som lyser går in till gatewayen och följer pilarna. Eller finns det något annat fel som är ganska vanligt att man gör?

Själva gatewayen har även "laddat" upp 3 stycken bin filer på usb minnet, det gjorde den inte innan jag aktiverade den. Borde inte det betyda att kontakt egentligen finns? Eller har jag helt fel nu
Senast redigerat av mevvan (17 januari 2012)

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
"This obviously pointed to the car being the problem... but how. Stating the obvious now, a fibre optic circuit, like any circuit, must be a "closed loop" otherwise it wouldn't work (like I said... obvious). I then remembered a very useful forum explaining the MOST ring connector located behind a flap just below the torch in the glovebox. As soon as I located the connector behind the flap I realised my problem... like many E60s I had two ends of fibre optic cable going into a "dead end" connector... no closed loop. Obviously I needed to "close" the loop but "
Detta hitta jag på ett annat forum där en kille har liknande problem. Men jag fattar inte vart den här most ring connector är? Har kollat överallt i handsfacket:S Är det något jag missar kanske?

1 727 Inlägg
17 januari 2012
Har du "lysande" ände från bil in i rätt ända av kontakten? ("IN" närmast låshaken)
Hur har du ställt switcharna?

Installation TYPE 2A i Densioninstruktionen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Har du "lysande" ände från bil in i rätt ända av kontakten? ("IN" närmast låshaken)
Hur har du ställt switcharna?

Installation TYPE 2A i Densioninstruktionen.

Pierre

Dubbelkollade precis och lysande ändan går in närmast hålhaken och kablarna sitter på rätt sida så att signalen följer pilarna så att säga. Så signalen är där. Angående dip switcharna så är dessa också rätt har även prövat ändra lite på dem men utan lycka.

1 727 Inlägg
17 januari 2012
Och koppla in 12volten var det sista du gjorde? (inget DIP-swithande efter)

Står serviceknappen rätt?

Pierre

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Och koppla in 12volten var det sista du gjorde? (inget DIP-swithande efter)

Står serviceknappen rätt?

Pierre

Det tänkte jag inte på, men drog ur 12 volten efter att jag kollade lite på gw och ändrade lite på dip switchen, sen kopplade jag in den den igen. Så jag drog ur den och kopplade in igen efter att jag ändrat. Kan det spela någon roll?

Jag märkte nu att jag gatewayen har "laddat" upp bin filer på minneskortet, kan det säga något om att den är rätt inställd ?

1 727 Inlägg
17 januari 2012
Du får nog köra om från början, Batteripol av, switchar i rätt läge, serviceknapp rätt läge, inget USB eller annat inkopplat, batteripol PÅ, inget annat utom "reset" på serviceboxen, NU tändning på och se vad som händer.

Pierre

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Ska testa det ikväll i garaget, uppskattar hjälpen, återkommer med resultat smile!

56 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
den va ju frånkopplad när jag monterade 12 volten, men det va endast då jag hade den frånkopplad, sen när jag kodade in den till bilen så koppla jag ifrån batteripolen i kanske 10 min. Men jag ska dra ur allt ikväll igen och ha den frånkopplad i 20 minuter som du sa och hoppas på det bästa smile

56 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Jag hittade problemet, det är faktiskt lite sjukt fattar inte varför det blev så. I hands facket längst till vänster finns det en liten fyrkantig lucka. Det är tydligen "most ring connector". Där sitter det en liten kontakt som är "öppen" det är alltså två fiber optiska kablar som sitter i en kontakt. Normalt ska denna kontakt vara en så kallad stängd loop så att fiber optiska signalen går runt. Men i mitt fall så satt det typ en dummy där bara. Så min fiber optiska Kabel var inte stängd eller rättare sagt den satt inte i en loop. Så jag tog bort den dummy kontakten och satte ihop optiska kablarna så att det blev en loop med hjälp utav fiber kontaktdosan eller vad den kallas Iaf så funkar allt som det ska nu:)! Om någon vill ha bilder så finns det.

56 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Äh jävla skit.. Har fortsatta problem. Kanske någon kan hjälpa lite till? Allt funkar jag får in musik men den typ "shufflar" av sig själv. Jag har cirka 250 låtar på usb Stickan. Alla låtar kommer inte fram och bilen liksom delar upp låtarna. Jag har ju cd 1-6 kanske 70 stycken hamnar på cd 5, 20 stycken på cd 6, 4 stycken på cd 4 osv. Sen startar man om bilen så har den ändrat på allt och blandat alla låtar. Vad kan detta vara?

Sök