3577
Sök

Baslåda bränner säkringar Golf III

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Tjenare jag har 2 st 12or (MDS fanatic?) i låda med slutsteget hängande på baksidan. Baslådan har varit död ett bra tag nu och hade tänkt och fixa det hela, så jag kopplade bort säkringen som sitter på batteriet, kopplade ut alla kablar och satte tillbaka, Jordningen sitter på samma bult som min högra baklykta sitter(bild i galleriet). som sagt så bränner mina säkringar 2 st 20A direkt när jag sätter i dem, testade även koppla av ström och sätta i dem före men dem bränner ändå, så jag undrar om det är slutsteget eller basen som dött och vad orsaken kan vara.

Sitter i en golf III årsmodell 97

Har jag missat någon info så fråga så ska jag försöka kolla upp det, tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146675/146675-fb0547afe1b845494b702e82a64f64b9.jpg
Senast redigerat av Rskoogh (19 januari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
Prova att koppla ur basarna och prova om de fortfarande löser ut?

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Det jag gjorde för ca 1h sedan, samma skit hmm

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
Då är det ju ganska stor risk för att de är steget som är pajj smile

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
surt isfl, köpte skiten i höstas hmm tack iafl

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Finns det något lätt sätt så jag kan se om det är slutsteget lr basen som e död?
så jag inte köper nått å har samma skit igen ;p
Senast redigerat av Rskoogh (19 januari 2012)

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
19 januari 2012
Har du kopplat båda basarna på samma kanal i steget? De ser ut som att de är ett 4-kanalsteg du har? Är de det så skulle du nog ha kopplat en bas på vardera kanal (en på front och en rear) bryggat.

3 187 Inlägg
19 januari 2012
Rskoogh skrev:
Finns det något lätt sätt så jag kan se om det är slutsteget lr basen som e död?
så jag inte köper nått å har samma skit igen ;p

ser ut som att du har lastat ner steget för lågt (precis som "futopia" skrev) har du kopplat ur basarna ur steget och det bränner ändå säkringen så är det la ändå rätt lågiskt att det är steget som är sönder och inte basarna?

orsaken gissar jag på är att du lastat ner steget för lågt.

edit: kollade även på din bild med jordningen till steget, och kan garantera att den är inte bra den heller..
Senast redigerat av big-jepp (19 januari 2012)

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
så jag borde haft dem 4 kablarna (genomskinliga) på båda bryggorna? istl för att ha satt dem 2 å 2? Hade hjälp med å sätta ihop det hela och det funkade perfekt innan, trodde inte det skulle funka alls om det vart fel?

3 187 Inlägg
19 januari 2012
Rskoogh skrev:
så jag borde haft dem 4 kablarna (genomskinliga) på båda bryggorna? istl för att ha satt dem 2 å 2? Hade hjälp med å sätta ihop det hela och det funkade perfekt innan, trodde inte det skulle funka alls om det vart fel?

japp det borde du.
jo det funkar även om t.ex. jorden är dålig.

ett tips, låt inte den som hjälpte dig denna gången göra det igen wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 januari 2012
Säger som det redan har sagts....
För dålig jordpunkt och felbelastat steg.
Du borde kört en bas per kanalpar (dvs bryggat till två kanaler totalt), enklaste sättet att få till samma nivå på gain då de blir separerade är att ta en sinuston på tex. 50Hz och mäta med voltmätare på utgångarna och gaina tills man har samma voltstyrka ut på kanalerna.
DOck skall man ju givetvis inte maxa ut det utan det skall fort låta rent smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Vart skulle jag ha jordat istället tex? ändå stället jag kunde tycka verkade "bra" tongue
Så steget kan ha bränt pg adet var på 2 kanaler istället för 4a? eller köpte jag e slitet steg? tongue
Är mycket tacksam för all hjälp jag fått tongue

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
Rskoogh skrev:
Vart skulle jag ha jordat istället tex? ändå stället jag kunde tycka verkade "bra" tongue
Så steget kan ha bränt pg adet var på 2 kanaler istället för 4a? eller köpte jag e slitet steg? tongue

Steget brann pga att du belasta ena sidan med för låg impedans.

218 Inlägg
19 januari 2012
Rskoogh skrev:

Du änvände dig bara av "ena" sidan av steget med för mkt kraft.

Bäst rekomenderat jordpunkt är bältesbulten, Men valfrit plåt del till karossen som du slipar plåtren från färg och som klarar jordkabeln som ska vara lika stor som strömkabeln.

Edit: såg precis din jordpunkt, inte bra wink
Senast redigerat av Tommty (19 januari 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

3 187 Inlägg
19 januari 2012
Rskoogh skrev:

1. bältes fästet brukar vara en bra jordning.
2. ja troligtvis.
3. nej steget var inte slitet, det var helt och hållet du själv som orskade problemet eller han som hjälpte dig att koppla in det.

31 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Tack för svaren, bara köpa nytt då, får jag läxa upp killen som hjälpte mig å fråga proffs istl wink Over and out

Sök