3045
Sök

Momentstag/stege från bakaxel.se

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 mars 2012
#21
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:
Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

har inte tänkt på det
får väl tänka på det nästa gång jag tar en tur.

men som marlboroman säger lär va nå fel på pinjongvinkeln.
jag har justerat denna så att kardan ligger typ rak i linje med pinjongen när den sätter sig vid gaspådrag.

Okej, har försökt att få piniongen litelite neråt. Har du upplevt att det klonkar/smäller vid hårda motorbromsningar efter att du bytt till detta stag?

du ska ju inte justera pinjongen så den pekar neråt om man jämför med marken.
du ska justera allt efter kardanen.
när polaren satte i hopp det så hade han justerat så att pinjongen pekade ner lite mot marken , då klonkade det som fan
jag hitta en bild på hur man justerar det  smile
http://bumracing.com/albums/Chassis-Tips/Pinion_Angle.sized.jpg
Senast redigerat av turboforssen (29 mars 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

402 Inlägg
29 mars 2012
#22
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:

har inte tänkt på det
får väl tänka på det nästa gång jag tar en tur.

men som marlboroman säger lär va nå fel på pinjongvinkeln.
jag har justerat denna så att kardan ligger typ rak i linje med pinjongen när den sätter sig vid gaspådrag.

Okej, har försökt att få piniongen litelite neråt. Har du upplevt att det klonkar/smäller vid hårda motorbromsningar efter att du bytt till detta stag?

du ska ju inte justera pinjongen så den pekar neråt om man jämför med marken.
du ska justera allt efter kardanen.
när polaren satte i hopp det så hade han justerat så att pinjongen pekade ner lite mot marken , då klonkade det som fan
jag hitta en bild på hur man justerar det  smile
http://bumracing.com/albums/Chassis-Tip … .sized.jpg

Okej, ska testa detta o se om det slutar smälla smile tackar

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 mars 2012
#23
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:
Hedlisch skrev:

Okej, har försökt att få piniongen litelite neråt. Har du upplevt att det klonkar/smäller vid hårda motorbromsningar efter att du bytt till detta stag?

du ska ju inte justera pinjongen så den pekar neråt om man jämför med marken.
du ska justera allt efter kardanen.
när polaren satte i hopp det så hade han justerat så att pinjongen pekade ner lite mot marken , då klonkade det som fan
jag hitta en bild på hur man justerar det  smile
http://bumracing.com/albums/Chassis-Tip … .sized.jpg

Okej, ska testa detta o se om det slutar smälla smile tackar

gör så smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

ErikBondesson
28 december 2012
#24
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:
busk74016v skrev:
Okej märkt att bilen lyfter chassit bak när ni provkört med som ovan är skrivet ? smile

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

inget konstigt att bilen lyfter, det är det som är hela grejen med det momentstaget. bakaxeln vill ju vrida sig bakåt/uppåt vid acceleration och då lyfter staget bilen och trycker ner däcken i asvalten. tex om du står på en badrumsvåg och ta tag i handfatet och försök lyfta det. vad händer? jo, trycker ökar mot badrumsvågen och den kommer vissa en högre vikt/kg

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 december 2012
#25
PekkaRacing skrev:
Hedlisch skrev:
turboforssen skrev:

vad menar du med att chassit lyfter bak ????

Det var jag som skrivit tidigare i tråden att bilen gör så. Min 940 reser hela karossen bak när jag accelerar kraftigt. Det känns inte så jättemycket men det syns utifrån. Har även sett en annan 940 med detta stag som beter sig likadant.
Vet inte om det är något negativt men det känns ju lite skumt.

inget konstigt att bilen lyfter, det är det som är hela grejen med det momentstaget. bakaxeln vill ju vrida sig bakåt/uppåt vid acceleration och då lyfter staget bilen och trycker ner däcken i asvalten. tex om du står på en badrumsvåg och ta tag i handfatet och försök lyfta det. vad händer? jo, trycker ökar mot badrumsvågen och den kommer vissa en högre vikt/kg

har du nå bra tips på hur man ställer in staget då????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

ErikBondesson
28 december 2012
#26
Några grader neråt från kardanen ska du ställa bakaxelns vinkel som kompensation för rörelser i bussningarna


Sök