4293
Sök

Saab 9-3 SS 2003, missljud när motorn stängs av.

163 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Min polare har lite problem med sin bil efter att han har försökt installera en bas. För det första så får han inte stereon att gå igång. Han sa att han inte varit bakom radion och pillat men att han var och pillade på lite av säkringarna i bakluckan så jag antar att det är någon som sitter löst (ev. fel?)

Det andra problemet är att han upplever ett missljud i motorn när bilen stängs av, "ljudet hörs precis innan bilen stängs av och sen en sekund efter den är av. Det kommer framme nere i motorn" beskrev han.

Ingen av oss är nå vidare på motorer men jag ska ta en titt på den i veckan så vi kan försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån.

Finns det någon här på Garaget som har någon aning om vad det kan vara redan nu?`

EDIT: Det är en Saab 9-3 SS från 2003 med 1.8T motor.
Senast redigerat av Pidmeister (21 januari 2012)

7 277 Inlägg
21 januari 2012
Inget avgasskydd som ligger och skallrar lite?
Inte helt ovanligt att dom kan låta lite extra precis när motorn går ner i varv för då brukar det kunna gunga till lite.

163 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Hmm kan vara det, men finns det verkligen något avgasskydd i främre delen av motorn? Hans far trodde det skulle kunna vara fläktremmen..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 januari 2012
Pidmeister skrev:
Hmm kan vara det, men finns det verkligen något avgasskydd i främre delen av motorn? Hans far trodde det skulle kunna vara fläktremmen..

Haha, lycka till med att hitta någon fläktrem på en modern saab tongue

Och att det skulle vara aggregatremmen tvivlar jag på. Snarare isf värmeplåten över grenröret om det finns eller motorkåpan som rasslar till.

Motorn vibrerar ju extra mycket precis vid start och stopp eftersom balansaxlar och motorkuddar är anpassade för ett visst varvtal och stämmer inte varvtalet så vibrerar det lite extra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 januari 2012
Det är rassel från växellådan. Hörs på våran 93 -08 också, när man stänger av och ibland på tomgång om man lyssnar noga. Samma sak på kompisens -08 och på svågerns -07.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

163 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Vart och lyssnade på den idag. Jag uppfattade det som ett knorrande ljud från generatorn (eller i det området) precis när man stänger av den (alltså när motorn stängs av.. sekunden efter).

Det känns som det är något som inte stämmer då han aldrig upplevt det ljudet förut samt att det låter ganska mycket..

Sök